بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲
افزایش نرخ ذغالسنگ در صورت‎های مالی اخیر «کطبس» اعمال شد و دیگر هم‎گروهی‎ها را امیدوار کرد. اما در مسیر سودسازی این شرکت، یک مانع وجود دارد.
کد خبر : ۱۹۰۱۰۸

بر پایه ارزیابیهای واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، اعلام نرخهای جدید برای ذغالسنگ، در ابتدای از سوی شرکت «ذغالسنگ نگین طبس» اعلام شد.

«کطبس» به استقبال سود جدید می‎رود / «کشرق» جا مانده ذغالسنگی‎ها

در حالی که پیش از این نرخ ذغالسنگ حدود 2.1 میلیون ريال بود، اکنون به 3.6 میلیون ريال صعود کرد.

بر اساس شفافسازی این شرکت، قیمت ذغالسنگ کنسانتره از ابتدای آذر ماه سال 97 اساس 26.5 درصد شمش فولاد خوزستان در بورس کالا به صورت شناور تعیین خواهد شد. به این ترتیب، «کطبس» درآمدهای فروش خود در چهار ماه پایانی سال را تعدیل کرد که در نتیجه آن، مبلغ فروش کل سال 97 از 486 به 570 میلیارد ريال افزایش یافت. این میزان فروش 54 درصد بیش از درآمدهای عملیاتی سال 96 است.

تا دوره 9 ماهه و بر اساس نرخهای قبلی، «کطبس» رشد 103 درصدی در سودآوری را رقم زده بود و اکنون با نرخهای جدید، رقمیبسیار بیشتر برای سود خالص مورد انتظار است.

بر اساس آخرین صورت مالی منتشر شده، تحلیل فاصله ساختار فروش این شرکت از دو شرکت هم‎گروه خود نشان میدهد بالاترین حاشیه سود ناخالص از آن «کپرور» است و «کطبس» با فاصله اندک، جایگاه بعدی قرار دارد.

«کطبس» به استقبال سود جدید می‎رود / «کشرق» جا مانده ذغالسنگی‎ها

ساختار بهای تمام شده سه شرکت ذغالسنگی را در تصویر ذیل مشاهده میکنید. «کشرق» و «کطبس» به سبب ماهیت فعالیت خود، هیچ‎گونه هزینه ای بابت مواد اولیه پرداخت نمیکنند، اما 92 درصد از بهای تمام شده «کپرور» را این بخش تشکیل میدهد.

«کطبس» به استقبال سود جدید می‎رود / «کشرق» جا مانده ذغالسنگی‎ها

هزینههای اداری و عمومیحجم چندانی از درآمدهای فروش «کطبس» و «کپرور» را مشغول خود نمیکند اما در «کشرق»، حدود 18 درصد سود ناخالص را میخورد و بر شدت زیان‎دهی شرکت میافزاید.

به نظر میرسد «کشرق» بیش از حد معمول هزینه به پای حقوق و دستمزد مینویسد و در ساختار بهای تمام شده نیز دستمزد بالاترین سهم را دارد.

از سوی دیگر، «کطبس» هزینه سربار بالایی دارد که مهمترین عامل آن، هزینه استهلاک است. به عبارت بهتر، عمر بالای تجهیزات و ماشین آلات شرکت، فرصت قرار گرفتن در حاشیه سود بالاتر را سلب کرده است.

در مجموع، «کطبس» با اعمال نرخ جدید به درآمدبالاتر و به دنبال آن، سود بیشتر خواهد رسید اما اگر اندکی از برای نوسازی و به‎روزرسانی تجهیزات و ماشین آلات خود برنامه‎ریزی کند، از فرصت ایجاد شده منفعت بیشتری کسب خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر