بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴
در شرایطی که درآمد فروش «غبشهر» به سطح مطلوبی رسیده، زیان‎های ناشی از تسعیر ارز مجالی برای رشد فراهم نکردند اما به نظر می‎رسد سهامداران این شرکت از ارقام موجود سهم مناسبی دریافت کنند.
کد خبر : ۱۹۰۱۵۸

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، دو شرکت «صنعتی بهشهر» و «مارگارین» به تولید انواع روغنهای خوراکی مشغول هستند که ساختار فعالیت این دو تقریبا مشابه با یکدیگر است.

مجمعی پربار در انتظار سهامداران «غبشهر» / تلخ کامی ‎این روغن‎ساز از نرخ ارز

در صورتی که همچنان یارانه و ارز دولتی برای تولیدکنندگان روغن اختصاص یابد، از حاشیه ای امن برای سودسازی برخوردار هستند و اگر کاهش قدرت خرید مردم در نتیجه تورم، در تقاضای این محصول چندان اثر نگذارد، سال 98 نیز همانند سال اخیر برای این دو شرکت پربار خواهد بود.

هر چند که با همه این اوصاف، «غبشهر» در سال مالی منتهی به آذر 97 به سود خالص 846 میلیارد ريالی دست یافت که نسبت به سال قبل از آن افت 27 درصدی را نشان میدهد. زیان ناشی از تسعیر ارز و بدهیهای ارزی عامل اصلی این تنزل محسوب میشود.

مجمعی پربار در انتظار سهامداران «غبشهر» / تلخ کامی ‎این روغن‎ساز از نرخ ارز

52 درصد از مواد اولیه خریداری شده در سال مالی 97 از منابع خارجی خریداری شده و به این ترتیب، با افزایش نرخ ارز در داخل، متحمل زیان ناشی از تسعیر داراییها و بدهیهای ارزی شده است. برای کاهش ریسک نرخ ارز میتواند نسبت به عقد قراردادهای بلندمدت با تأمین کنندگان مواد اولیه اقدام کند. با این وجود، در منظر عملیاتی، «غبشهر» وضعیت مطلوبی دارد و با رشد نرخ فروش روغن از 50 به 65 میلیون ريال در هر تن، درآمد فروش 27280 میلیارد ريالی را تجربه کرد.

در مجموع، تسویه بدهیها، افزایش نرخ فروش و خرید مواد اولیه با دلار ارزان، از مهمترین مواردی است که میتواند ارقام بالاتری برای سود محقق کنند. علاوه بر این، موجودی مناسبی از روغن خام با نرخ مناسب در انبارها ذخیره دارد که تاثیر قابل توجهی بر بهای تمام شده سال مالی 98 خواهد داشت.

«غبشهر» روز آینده مجمع سالانه خود را برگزار میکند. بررسیهای آبسیم حاکی از آن است که در این مجمع رقمیدر حدود 170 ريال به عنوان سود نقدی بین سهامداران تقسیم گردد.

این شرکت در زمانیهایی که سود بالایی شناسایی کرده، حدود 50 درصد آن را تقسیم نموده؛ اما در سالهای اخیر که سودآوری افت کرده و ارقام چندان بالایی دست «غبشهر» را نگرفته، بخش بیشتری از آن را به عنوان DPS درنظر گرفته تا سهامداران خود را راضی نگه دارد.

مجمعی پربار در انتظار سهامداران «غبشهر» / تلخ کامی ‎این روغن‎ساز از نرخ ارز

در مجموع، به نظر میرسد مجمع پرباری در انتظار سهامداران این روغن‎ساز باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
این روغن‌ساز در دیگ تجدید ارزیابی؛

آیا آش «غبشهر» روغن می‌اندازد

این روغن‌ساز در دیگ تجدید ارزیابی؛

آیا آش «غبشهر» روغن می‌اندازد

ارسال نظر