بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷
دور زدن تحریم‌ها با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به راحتی امکان پذیر خواهد بود پس تاثیرات این اخبار بر ساختار اقتصادی کشور از سال‌های وجود داشته اما قرارگرفتن نام سپاه در لیست تروریستی صرفا یک شوی نمایشی محسوب می‌شود.
کد خبر : ۱۹۰۱۶۶

سرمایه فریب شوی نمایشی «تحریم سپاه» پس از ناکامی برجام را نمی‌خورد/ بخش‌خصوصی ناجی اقتصاد ایران

شاهین چراغی کارشناس بازار‌سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز با ارزیابی قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در لیست تروریستی گفت: رابطه تجاری‌ به صورت مستقیم بین شرکت‌های تجاری زیرمجموعه سپاه پاسداران با آمریکا و دیگر کشورها وجود ندارد.

وی با اشاره به این تحریم‌ها ادامه داد: ترامپ علاقه زیادی به قرار گرفتن در صدر اخبار رسانه‌ها دارد که در این زمینه از نیروهای اپوزیسیون داخلی نیز استفاده می‌کند و با رویدادهای تاریخی کشور به‌عنوان مثال در روز 13 آبان یا روز پاسدار اقدامات خود را انجام می‌دهد.

چراغی با تاکید براینکه ترامپ به دنبال شوی تبلیغاتی است، ادامه داد: روندی که دولت آمریکا در پیش گرفته موجب می‌شود که توافق ایران با دیگر کشورها در سال‌های آینده نیز غیرممکن شود.

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: باید سرمایه‌گذاران و سهامداران هوشیار باشند که اقداماتی از جمله قرار گرفتن نام سپاه ایران در لیست تروریست ها تغییری در بازار ایجاد نکند زیرا پس از برجام نیز دسترسی‌های مالی و بازرگانی ایران با دیگر کشورها و بانک‌ها ایجاد نشد به همین جهت در شرایط کنونی نباید انتظار ایجاد شرایط نامطلوب خاصی را داشته باشیم بنابراین بخش‌خصوصی باید فعالانه‌تر در زمینه دور زدن تحریم‌ها با دولت و حاکمیت همکاری کند.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی باید شرایط را برای پررنگ شدن نقش بخش‌خصوصی در زمینه دور زدن تحریم‌ها فراهم کند، افزود: دور زدن تحریم‌ها با استفاده از ظرفیت بخش‌خصوصی به راحتی امکان‌پذیر خواهد بود پس تاثیرات این اخبار بر ساختار اقتصادی کشور از سال‌های وجود داشته و قرارگرفتن نام سپاه در لیست تروریست‌ها صرفا یک اقدام نمایشی محسوب می‌شود.

چراغی با اشاره به اینکه این خبر تغییر کوتاه مدتی را در بازار ایجاد خواهد کرد، گفت: سرمایه‌گذاران و سهامداران حرفه ای می‌دانند که پتانسیل صنعتی و توسعه اقتصادی کشور زیاد بوده و ایران کشوری فقیر محسوب نمی شود به همین دلیل بسیاری از امکانات در داخل کشور فراهم می‌شود.

کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اینکه نرخ ارز نیز بستگی به باز کردن راه های ارزی توسط بانک مرکزی دارد، تصریح کرد: این نهاد باید شرایط را برای فعالیت صادرکنندگان و صرافی‌ها در زمینه جابه‌جایی منابع ارزی از هر مبدا و شرکتی با دیگر کشورها فراهم کند.

وی با بیان اینکه علاوه بر تهدیدات بیرونی در داخل نیز محدودیت‌هایی توسط نهادهای مختلف ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: در وضعیت جنگ اقتصادی باید شرایط داخلی هم متناسب باشد بعنوان مثال اقدامات بانک مرکزی در سال گذشته موجبات از بین رفتن کانال های مالی انتقال پول به ایران را فراهم کرد که این امر بدون دخالت آمریکا انجام شده است.

چراغی افزود: باید سریعا دولت شرایط لازم برای فعالیت بیشتر صرافی‌ها و صادرکنندگان بخش خصوصی را فراهم کند.

کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: ایران دارای هنر دور زدن تحریم ها بوده اما به شرطی که از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر