بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶
در روزی که نمادهای بسیاری سرخ‎پوش بودند و شاخص کل افت فاحشی را متحمل شد، «کقزوی» خود را از دایره قرمز جدا کرد و گام بلندی در ثبت قیمت‎های جدید برداشت. عملکرد در سال 97 این شرکت که حجم بالایی از زیان انباشته را به دوش می‎کشد، متفاوت از سال‎های اخیر بوده است.
کد خبر : ۱۹۰۵۰۳

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی بورس نیوز، بر اساس آخرین اطلاعات موجود، شرکت «شیشه قزوین» با سرمایه 1428 میلیارد ريالی، بالغ بر 1787 میلیارد ريال زیان انباشته دارد و مشمول ماده 141 قانون تجارت است.

22 درصد نوسان در یک  روز / آیا «کقزوی» در آستانه تحول قرار دارد!

بنابراین، نیاز به افزایش سرمایه به شدت احساس میشود اما از آن جا که در سال 95 اقدام به تجدید ارزیابی داراییها نمود، این امکان حداقل تا سال 1400 امکان‎پذیر نخواهد بود. بنابراین، تنها مسیر آورده نقدی سهامداران باقی میماند که فعلا اقدامی از سوی سهامدار عمده، شرکت «آلگماینه» که شرکتی آلمانی است، صورت نگرفته است.

با این اوصاف، «کقزوی» تنها باید از طریق شناسایی سود از بار زیان انباشته خود بکاهد. وضعیت سال 97 نسبت به گذشته بسیار بهبود یافته و زیان شناسایی شده در دوره 9 ماهه منتهی به آذر 97 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 97 درصد کاهش نشان میدهد که عملکرد قابل قبولی ارزیابی میشود. امید میرود در 3 ماهه پایانی سال موفق به حضور در دایره سودآوری شده باشد.

22 درصد نوسان در یک  روز / آیا «کقزوی» در آستانه تحول قرار دارد!

درآمدهای عملیاتی این شرکت شیشه ساز تا دوره 9 ماهه سال 97 به مبلغ فروش 12 ماهه سال 96 بسیار نزدیک شد و قطعا در پایان سطح جدیدی را لمس خواهد کرد. اما نکته جالب توجه کاهش هزینههای تولید و بهای تمام شده است که در کنار رشد درآمد فروش، منجر به جهش حاشیه سود ناخالص گریده است. حاشیه سود ناخالص در سال 96 حدود 19 درصد بود که در دوره 9 ماهه 97 به 26 درصد نزدیک شد.

22 درصد نوسان در یک  روز / آیا «کقزوی» در آستانه تحول قرار دارد!

یکی از معضلات اساسی «کقزوی» هزینه مالی سنگین است که بار زیان را سنگین میکند. در صورتی که بتواند در تسویه تسهیلات دریافتی اقدامات مثبت انجام دهد و حتی بخشی از بدهیها و جرائم دیرکرد ناشی از آن را مشمول بخشودگی شود، میتوان به روزهای بهتر امیدوارتر بود.

طی نظرسنجی امروز بورس نیوز، 38 درصد از شرکت‎کنندگان از تمایل خود برای خرید این سهم خبر داده بودند و در مقابل، 62 درصد موقعیت فروش را انتخاب کردند.

22 درصد نوسان در یک  روز / آیا «کقزوی» در آستانه تحول قرار دارد!

در معاملات امروز 185 خریدار در برابر 285 فروشنده قرار گرفتند که نشان از قدرت بیشتر خرید دارد. حجم معاملات از 10 میلیون سهم عبور کرد؛ آخرین بار در ششم اسفند ماه سال 97 حجم این چنینی داد و ستد شده بود. در مجموع، هفته ای که گذشت حدود 25 میلیون از سهام «کقزوی» مبادله شد که نسبت به هفته قبل از آن، 15 درصد رشد نشان میدهد.

این سهم در معاملات روز جاری در حالی که با افت 3 درصدی قیمت کار خود را آغاز کرد، در نهایت، آخرین معامله 298 تومان انجام گرفت که نسبت به قیمت دیروز جهش جالب توجه 17 درصدی را به معرض نمایش میگذارد. به عبارت بهتر، طی معاملات امروز حدود 22 درصد نوسان مثبت داشت که درخور توجه است.

«کقزوی» در سال 97 بازدهی 44 درصدی را عاید سهامداران خود کرد و در مدت گذشته از سال 98 رشد قیمت 58 درصدی را رقم زده است.

در مجموع، میتوان روند این شرکت را امیدوارکننده قلمداد کرد و انتظار میرود وضعیت عملیات شرکت بهبود یابد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر