بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۳
یک سناریوی دردناک برای سهامداران «وانصار» در حال رقم زده شدن است و اگر برای چنین تفکری اشتباهی، چاره‌ای اندیشیده نشود، قطعا سهامداران متضرر خواهند شد.
کد خبر : ۱۹۰۵۳۴
هیس! سهامدار فریاد نمی زند!!!/

به گزارش بورس نیوز، در سکانس نخست سال ۹۶ بود که مشکلات بعضی موسسات مالی و اعتباری حاد شد و شایعه ادغام بانک های نظامی بر سر زبان ها افتاد و برخی مدیران و مسئولان اقتصادی در صحبت های خود مرتبا از مزایای ادغام بانک ها سخن گفتند. 
در آن دوره بانک انصار روند سودسازی قابل قبولی داشت.

سکانس دوم: 
دوازدهم اردیبهشت ماه ۹۷ خبر ادغام موسسه اعتباری ثامن الائمه، یکی از همان موسسات مالی و اعتباری مشکل دار، در بانک انصار اعلام شد. این شوک در حالی به سهامداران نگون بخت «وانصار» وارد شد که کسی به خود زحمت نداد نظر سهامداران یا بهتر است بگوییم مالکان اصلی بانک انصار را جویا شود.

سکانس سوم:
سوم مردادماه ۹۷، نماد معاملاتی بانک انصار از سوی ناظر سازمان بورس متوقف شد! بهانه توقف، شایعه ادغام بانک های نظامی در بانک سپه و جلوگیری از ضرر و زیان سهامداران بود! 

سکانس چهارم: 
روز هفتم اسفندماه ۹۷ رییس جمهور در مجمع بانک مرکزی بر شایعه ادغام بانک های نظامی در بانک سپه مهر تایید زد. 
 ادغام بانک انصار در بانک سپه روز یازدهم اسفندماه رسما ابلاغ شد.
در حالی که فقط ۳۰ درصد از سهام بانک انصار در تملک سهامداران نظامی بود، بدون آنکه ادغام بانک انصار به شکل قانونی و در مجمع به شور گذاشته شود و نظر سایر سهامداران هم پرسیده شود، ادغام این بانک مثلا خصوصی کلید خورد!

سکانس پنجم: 
بانک انصار در یک شفاف سازی اعلام کرد سهم سهامداران حقیقی و حقوقی غیر نظامی با قیمت هر سهم ۲۰۸۶ ریال توسط شرکت ایرانیان اطلس (از زیرمجموعه های بانک انصار) خریداری خواهد شد. 
این اتفاق، آغاز گلایه ها و اعتراضات سهامداران بانک انصار بود. این سهامداران که حامی و پشتیبانی جهت احقاق حق خود نداشتند، طی تماس های مکرر از بورس نیوز درخواست کردند پیگیر این قضیه باشد. طبق بررسی های بورس نیوز و بنابر نظر کارشناسان، ارزش ذاتی سهم بانک انصار بیش از این میزان بود. شنیده ها حاکی از این بود که قرار است ایرانیان اطلس در مرحله اول سهم را با این قیمت از سهامداران خریداری کند و سپس با قیمت ۵ الی ۶ هزار ریالی به بانک سپه عرضه کند. این قیمت با در نظر گرفتن ارزش دارایی های بانک انصار، منطقی به نظر می رسید. 
در این شرایط، گفته شد سازمان بورس فقط «مجری» خرید سهم از سهامداران است و مداخله و نقشی در تصمیم به ادغام یا قیمت گذاری ندارد.

سکانس ششم:
در حالی که بانک انصار در گزارش حسابرسی نشده عملکرد ۹ ماهه خود خبر از شناسایی سود ۲۲۹ میلیارد تومانی داده بود، در گزارش عملکرد 12 ماه سال ۹۷ خود بیش از 87 میلیارد تومان کسری درآمدهای ناشی از تفاوت درآمدهای حاصل از سود تسهیلات اعطایی و سود سپرده های پرداختنی را روانه سامانه کدال کرد.
ظاهرا این گزارش قصد داشت نشان دهد تراز بانک انصار، منفی است.
 

سکانس هفتم: 
طبق بررسی های بورس نیوز، گفته شد چنانچه سهامداران غیر نظامی در مهلت مقرر (از ۱۸ فروردین ماه به مدت ۳۰ روز کاری) اقدام به واگذاری سهم خود نکنند، در ماه های آینده ارزش گذاری دارایی های بانک انجام شده و بر اساس نظر ارزیابان، سهم از سهامداران خریداری خواهد شد. 
این موضوع، روزنه امیدی در دل سهامداران روشن کرد که شاید بتوانند سهم را با قیمت منصفانه واگذار کنند.

پرده آخر:
ظاهرا قرار است مشکلات موسسه ثامن الائمه، بهانه ای شود که تراز منفی و افت ارزش ذاتی بانک انصار را توجیه کند.

هیس! سهامدار فریاد نمی زند!!!/
تصمیم به ادغام بانک انصار و سایر بانک های نظامی در بانک سپه در پشت درهای بسته و بدون حضور نمایندگان سهامداران (اعضای هیئت مدیره) اتخاذ شد. قیمت گذاری سهم نیز با منطقی که بر هیچکس آشکار نشد، صورت گرفت. همان طور که پیش از این تصمیم، یک موسسه اعتباری مشکل دار همچون ویروسی به بانک انصار تحمیل شد و باز هم نظر سهامداران، سر سوزنی ارزش نداشت.
مشکل دار بودن ثامن الائمه، خروج بخشی از سپرده ها تحت تاثیر جو روانی منفی ادغام ثامن الائمه با بانک انصار و پس از آن هم، احتمال ادغام این بانک در یک یا چند بانک نظامی دیگر، قطعا قابل انکار نیست. 
اما سوال سهامداران این است؛
اگر قرار است بانک ها و شرکت های خصوصی طبق میل ارگان های خاص اداره شوند و تصمیم گیری در مورد مهمترین مسائل این شرکت ها در پشت درهای بسته صورت گیرد و دیکته شود، چرا اسم «خصوصی» بر این بانک ها گذاشته شد؟ چرا سرمایه های مردم (اعم از حقیقی و حقوقی) جذب شد؟ اصلا مفهوم سهامی عام چیست؟ چرا اصرار به درج نماد و عضویت شرکت ها در بازار بورس و فرابورس می شود و پول سرمایه گذاران نگون بخت با انواع و اقسام شوهای تبلیغاتی جذب می شود و در نهایت، چوب حراج به سرمایه های سهامداران زده می شود؟ 
اصولا نقش سازمان بورس در این قبیل اتفاقات چیست؟ دلیل سکوت مدیران سازمان بورس در برابر هر ظلمی به سهامداران، جلب نظر بالاسری ها و خوش خدمتی است یا واقعا توان دفاع از حق و حقوق سهامداران ندارند؟
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
در فهرست نرخ بازار اوراق بدهی درج شد؛

درج دو نماد «مشهد ۰۱۱۲» و «مشهد ۱۴۱۲»

مدیرعامل فرابورس در پاسخ به بورس‌نیوز اعلام کرد:

حل مشکل فین تک‌ها با رعایت استانداردهای مکانیزم تامین مالی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
کریم
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
به نظر میرسد با ین ادغامها فردا پس فردا کلیه سهام خصوصی شده یکی پس از دیگری از سهامداران خرد به زور خریده خواهد شد چرا سهامداران حقیقی هیچ قدرتی ندارند خصوصی سازی برچیده شد واقتصاد دولتی حاکم شود همانطوری که حکم حکومتی برای دامنه نوسان حجم مبنا که خودشبزرگترین رانت خواری در بورس ایران است باقدرت پول سهم را جمع میکنند وباقدرت پول سهم را صف خرید می کنند وبه سهامدار خرد بی خبر میاندازند به شتر گفتند که چرا پشتت خمیده است گفت کجای بدنم راست است که پشتم خمیده باشد من استادی داشتم که می گفت اگر کلاهم در تالار شیشه ای تهران بیافتد بر نمی گردم تا بردارم واقعا جای تاسف دارد با این همه قانون مداری وصیانت از سرمایه مردم انها پس انداز خرد دارند وبه جای سپرده گذاری دربانک ریسک سرمایه گذاری به جان میخرند وبه بورس می اورند وبا هزار ترفند سرمایه انها از چنگشان در می اورنداقای بازار حتی به من سهامدار اجازه اویزان در پشت نیسانشان هم نمی دهد من سهامدار خر داز ان منتفع شوم ما امدیم در بورس تا به دست انها دریده شویم هر جا گفته میشود در بورس عده دزد وکلاه بردار جیب ما خالی می کنند انگ نداشتن دانش این بازار به مازده میشود چرا قوانین درست اجرا نمیشود ده طول کشید تا من به ظاهر دانش این بازار را یادگرفتم ودیدم که واقعا این بازار جای کار ایی برای پول کوچک ندارد چرا که قوانین درست اچرا نمیشود اگر بانگهای خصوصی قرار بود در بانک سپه ادغام شوند چرا بوجود امدند فلسفه ظهور وسقوط این بانکها چه بود که به ده سال نکشید