بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
طرح سوپرمارکت مالی بانک صادرات با ارائه خدمت‌رسانی به 12 شعبه در تهران و 39 شعبه در شهرستان نسبت به فرآیند نیازهای سهامداران در بازارسرمایه به مردم خدمات‌رسانی می‌کند.
کد خبر : ۱۹۰۵۳۵

ورود سوپرمارکت مالی به شعبات بانک صادرات/ سهام‌عدالت در پنجره این بانک

به گزارش بورس نیوز، مهدی کباری در نشست خبری «پیکاپ، سوپرمارکت مالی» بانک صادرات اظهارکرد: سوپرمارکت مالی یکی از شاخه‌هایش سامانه پیشخوان کارگزاری در بازار پول با نماد «پیکاپ» در کارگزاری بانک صادرات این مهم برای نخستین‌بار است که در بورس اتفاق افتاد.

مدیرعامل کارگزاری بانک صادرات درباره تاریخچه کامل این طرح تاکید کرد: فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی فراوانی در خصوص موضوع «پیکاپ» مورد نیاز است؛ موضوع پیکاپ تفاهمنامه‌ای بین بانک صادرات و کارگزاری بوده و قبل از اینکه ما این موضوع را به صورت پایلوت بخواهیم شروع کنیم حدود 7،8 ماه زمان برد که بین کارگزاری و بانک عقد قرارداد صورت گرفت و بعد از آن این تفاهمنامه پیش‌نویس شد. 

وی ادامه داد: این پیش‌نویس اول برای شرکت بورس ارسال و از آن طریق مجوز راه‌اندازی پیکاپ اخذ شد، یعنی طرح موجود کاملا زیرنظر شرکت بورس رخ داده است؛ سازمان بورس نیز سوالاتی را مطرح کرده به تمامی آنها پاسخ داده شد؛ افتتاح رسمی این طرح در تاریخ 9/11/97 صورت گرفت و بیش از حدود 2300 شعبه‌ای که در بانک صادرات وجود دارد، در شعب وی آی پی بانک صادرات این کار آغاز شد.

کباری افزود: نخست بنا بود که این طرح در شعبات ویژه تهران راه‌اندازی شود اما در ادامه تغییری نسبت به این موضوع اعلام شد تا این طرح در تمامی کشور اجرایی شود، با این حساب امروز 51 شعبه درگیر پوشش این طرح شده و حدود 12 شعبه در تهران و 39 شعبه در شهرستان نسبت به این طرح، به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند؛ تا به امروز حدو د5 هزار مشتری نسبت به این طرح جذب شده و بیش از 3هزار نفر آنها کد آنلاین گرفتند؛ لازم به ذکر است که تعداد مشتریان خیلی مهم نیست اما آن چیزی که اولویت پیدا می‌کند خدمت کارگزاری بانک صادرات تحت نظر بانک است ؛ پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک بتوان بیش از 2300 شعبه زیرنظر این طرح تحت پوشش قرار گیرند.

کباری بیان کرد: در زمان افتتاح سوپرمارکت مالی بانک صادرات به این موضوع که این طرح برای کارگزاری می‌تواند طرحی انتفاعی باشد بیان شد اما هدف ما انتفاع نیست بلکه هدفی که برای این طرح ترسیم شده، بحث سوپرمارکت مالی بوده تا با ارتقای فرهنگ سهامداری در کشور، ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه و افزایش توان حرفه ای فعالان بازار سرمایه شکل گیرد؛ از 108 کارگزاری که امروز وجود دارد بسیاری از کارگزاری‌ها در سطح کشور به طور کامل پراکنده نیستند و مردم به خاطر اینکه خدمات کارگزاری را دریافت کنند باید کیلومترها را طی کنند تا به کارگزاری‌ها برسند بنابراین در راستای خدمات رسانی، ارائه چنین طرحی برای سهامداران ضروری به نظر می‌رسید.

مدیرعامل کارگزاری بانک صادرات با اشاره به چرایی عدم افزایش شعب بیش از 51 شعبه ، گفت: افرادی که به‌عنوان کاربر در شعب بانک صادرات مشغول به ارائه خدمات و فعالیت بانکی هستند چندانی تسلطی به امور و خدمات بورسی ندارند ضمن آنکه اشکالات فنی بین آی‌تی، کارگزاری و شرکت رایان‌افزا نیز وجود داشته که باید این مشکل برطرف شود؛ با حل این مشکلات، می‌توان این اطمینان را داد که در آینده نزدیک تعداد شعبات با رشد مواجه شد و در سال 98 حداقل 50 درصد بانک صادرات تحت پوشش سوپرمارکت مالی قرار بگیرند.

ورود سوپرمارکت مالی به شعبات بانک صادرات/ سهام‌عدالت در پنجره این بانک

وی درباره گسترش این طرح تاکید کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها گسترش این طرح در شعبات باید به 1200 شعبه برسد؛ تا خدماتی همچون  اخذ کد بورسی، صدور کد کاربری معاملات برخط، معاملات آفلاین و دیگری تغییر کارگزار ناظر در این شعبه‌ها ارائه شود و امروز این خدمت، ارائه می‌شود.

کباری اظهارکرد: چنین طرحی تاکنون به این گستردگی در کارگزاری‌ها اجرایی نشده و طراحی نرم‌افزاری این موضوع نیز پروژه‌ای دشوار بود؛  5شعبه نخست، جزو شعباتی هستند که تعداد ایستگاه‌های معاملاتی در آن مناطق بسیار کم بوده و برای مثال در خراسان جنوبی تنها سه ایستگاه معاملاتی؛ استان لرستان با یک ایستگاه، اردبیل 12 ایستگاه، چهارمحال بختیاری یک ایستگاه معاملاتی را دارا خواهند بود؛ یکی از نکات بسیار مهمی که بازار سرمایه به آن نیاز داشته جذب نقدینگی از سوی بازارهای موازی بوده تا این منابع مالی وارد بورس شود. 

کباری درباره سهام عدالت نیز گفت: بحث سهام عدالت در سال 98 اگر خدا کمک کند قرار است با دوستان جلسه ای در سازمان خصوصی سازی داشته باشیم. موضوع را بررسی کنیم. سهام عدالت که در استان‌های محروم گستردگی دارد از طریق شعب بانک صادرات بتوانیم این خدمات را به مردم عزیزمان بدهیم که واقعا خدمت رسانی خیلی وسیعی در حوزه سهام عدالت می‌افتد که فکر می‌کنم در سال 98 عملیاتی شود.

ورود سوپرمارکت مالی به شعبات بانک صادرات/ سهام‌عدالت در پنجره این بانک

کباری درباره برنامه‌ریزی در خصوص سهام عدالت خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که برای این امر به شعب افزوده نشده و به دلیل مشکلات نرم‌افزاری بود که آن‌ها را حل کردیم. این قدر این موضوع برای کارگزاری بانک صادرات مهم است که ما یک بخش به عنوان سوپرمارکت مالی در چارت سازمانی مان اضافه کردیم که این بخش مهمی است.

مدیرعامل کارگزاری بانک صادرات درباره آموزش به کاربران بانک صادرات تاکید کرد: ما در بحث آموزش به کاربران و شعب بانک صادرات خیلی کار کردیم. این بحث اجباری نبود. کارکنان بانک صادرات خیلی تمایل دارند که این موضوع را یاد بگیرند و خیلی استقبال کردند. ما به صورت ویدئو کنفرانس در برج سپهر در کل شعب را به صورت آنلاین با مدیران ارشد بانک صادرات و با رغبت بالای کارکنان این بانک در اوایل انجام این کار جلسه داشتیم. بعد از آن جلسه متوجه شدم که همکاران ما در بانک صادرات چون آنها در بازار پول هستند پرسنل کارگزاری بانک صادرات به صورت کاملا حضوری در 51 شعبه بانک صادرات حاضر شدند. الان خیال ما راحت است که در همه استان‌ها یک فرد کاملا حرفه ای است که می‌تواند به همکاران خودش در آن استان کمک کند. نکته دیگر این است که ما از قبل این سودی که برای کارگزاری اتفاق افتاده به کارکنانی که دارند زحمت می‌کشند اختصاص دادیم که این موضوع مهمی در کارمندان بانک‌ها است که خدمتی که دارند انجام می‌دهند را کارگزاری می‌بیند و کارمزدی که برای کارگزاری اتفاق می‌افتد را به عنوان تشویقی به آنها هم تخصیص می‌دهیم. اما من این قدر به همکاران در بانک صادرات اعتقاد دارم که اگر این بحث تشویقی را نداشتیم باز هم آنها کار خودشان را به درستی انجام می‌دادند اما این بحث تشویقی در بحث سازمانی بسیار مهم است.

وی درباره پذیرش در این کارگزاری توضیح داد: این موضوع کاملا زیرنظر شرکت بورس است. در بحث آموزش خود کارگزاری رفت و مجوز آموزش را گرفت. اما قبل از اینکه به همکاران مان آموزش را دهیم با شرکت گروه دانش شاخص بازار سرمایه که مجوز آموزش را دارد کلیه آموزش‌ها داده شد و 32 ساعت آموزش پذیرش است که از طریق سازمان بورس ما مجوز را گرفتیم. آموزش را این گروه انجام داد. آن موقع کارگزاری خودش مجوز آموزش را نداشت و ما بعد آن مجوز را گرفتیم. الان برای 51 شعبه هزینه پرداخت کردیم. گفتیم به خاطر این که تعداد شعبات زیاد است و ما هم خودمان این علم را داریم مجوز را گرفتیم و به شعبات بدون هزینه آموزش رسمی می‌دهیم. برای کارگزاری بحث هزینه مهم است چون تعداد شعبات بانک زیاد است.

ورود سوپرمارکت مالی به شعبات بانک صادرات/ سهام‌عدالت در پنجره این بانک

کباری در خصوص ثبت نام در سامانه سجام گفت: افراد را راهنمایی می‌کنیم خودشان سجام را ثبت نام می‌کنند. چون مسائل شخصی وبحث مالی پیش می‌آید. افراد خودشان ثبت نام می‌کنند، با بخش سوپرمارکت مالی کارگزاری تماس می‌گیرند و کد تایید می‌دهند و ما آنلاین کدپستی شان را صادر می‌کنیم. ضمن اینکه بحث پذیرش اولیه در بانک انجام می‌شود، مدارک را تحویل می‌دهند اما پذیرش نهایی در دفتر مرکزی مجدد بررسی کامل می‌شود.

وی افزود: احراز هویت را انجام می‌دهد. مهر برابر اصلی که بانک‌ها دارد از مهر برابر اصل تمامی ارگان‌ها قطعیت آن بیشتر است. ما به استناد این مهر برابر اصل بقیه مراحل پذیرش را در دفتر مرکزی انجام می‌دهیم. چون در کارگزاری‌ها ممکن است در بحث پذیرش کمی سختگیری نکنند اما در بانک ما هرچقدر هم آشنا باشیم بحث سختگیری در خود بانک به طور کامل صورت می‌گیرد و کاری بدون کارت ملی انجام نمی‌شود. نکته دیگر هم این است که هرفردی که بخواهد وارد این طرح شود باید یک شماره حساب بانک صادرات داشته باشند که ما بتوانیم این خدمت را به آن‌ها ارائه دهیم که این هم برای خود بانک صادرات مزیت است. گردش نقدی این پول برای خود بانک هم می‌تواند یک رقم قابل توجه باشد.

مدیرعامل کارگزاری بانک صادرات ادامه داد: قبل از ورود بنده به کارگزاری بانک صادرات استفاده از شعب بانک صادرات بود. پراکندگی که بانک صادرات از نظر جغرافیایی که هیچ حتی بانک ملی هم ندارد. من گفتم که می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. از آقای صیدی تشکر می‌کنیم که ایشان درک خیلی خوبی از بازار سرمایه دارند چون ایشان از بدنه بازار سرمایه هستند. در زمان ایشان ما توانستیم اول مجوز را از بانک بگیریم. این تفاهمنامه اول بین مدیرعامل کارگزاری و مدیرعامل بانک بسته می‌شود. با شناخت خوبی که ایشان از بازار سرمایه داشتند قبل از این هم آقای صیدی در بازار پول به عنوان هیات مدیره بانک‌های مختلف بودند به همین دلیل با توضیحاتی که ما دادیم ایشان پذیرفتند. اقای صحرایی هم در افتتاحیه این موضوع را مطرح کردند که می‌تواند کمک خوبی انجام دهند.

کباری درباره تعداد کد بورسی بیان کرد: فکر می‌کنم اگر عددم درست باشد 10 میلیون و پانصدهزار کد بورسی داریم که با جمعیت 80 میلیون این رقم خیلی کم است. فکر می‌کنم با بیش از 2300 شعبه ما تحت این پوشش قرار بگیرند تعداد کدهای بورسی مردم ما افزایش پیدا می‌کند.

وی درباره رتبه کارگزاری بانک صادرات تاکید کرد: اگر نقطه ای بگویم که به نفع ما است. به صورت نقطه ای در ماه‌های مختلف زیر 20 بودیم اما تجمعی فکر می‌کنم حدود 27،28 باشیم. تصورم این است که اگراین اتفاق بیفتد رتبه کارگزاری بانک صادرات تک رقمی خواهد شد.

مدیرعامل کارگزاری بانک صادرات درباره تاثیر گستردگی شعب بانک صادرات افزود: صد در صد گستردگی شعب بانک صادرات تاثیرگذار است. یکی از دلایل اصلی این موضوع همین گستردگی شعب بود.

وی ادامه داد: مثل نمایشگاه کیش که زیرمجموعه بانک صادرات ما آنجا شعبه داریم. نکته ای که ما در این نمایشگاه می‌خواهیم به آن بپردازیم در قسمت وی آی پی جایگاه کارگزاری بانک صادرات ما این کلاس‌ها را برگزار می‌کنیم. بحث سجام را به صورت رایگان در خدمت مردم قرار می‌دهیم و در نمایشگاه ما پولی نمی‌گیریم. حتی برای کد بورسی هم رایگان است.

کباری در خصوص ثبت نام رایگان در سامانه سجام و افتتاح حساب در بانک صادرات در نمایشگاه گفت: در ساعت کاری بانک‌ها باشد این کار انجام می‌دهیم اما اگر غیر از ساعت کاری باشد ما یادداشت می‌کنیم و روز بعد کار را انجام می‌دهیم؛ موضوع ما موضوع انتفاعی نیست. موضوع ما خدمت رسانی به مردم است. ما می‌خواهیم در دورافتاده ترین نقاط کشور می‌خواهیم این خدمت را ارائه می‌خواهیم بدهیم. ما از پتانسیل بانک صادرات برای مردم استفاده می‌کنیم. گرفتن سهم از کارگزاری بانک صادرات قطعا با گستردگی شعبی که دارد حتما بیشتر خواهد شد. ما کار خودمان را انجام می‌دهیم.

مدیرعامل کارگزاری بانک صادرات درباره چشم‌انداز این طرح خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم تعداد کدهای سهامداری که الان در کشور است یک افزایش خوبی اتفاق می‌افتد که این برای کشور ما خوب است. موضوع، موضوع ملی است. اگر ما بتوانیم 5میلیون کد اضافه کنیم یعنی 50 درصد را افزایش دادیم که یک اتفاق مبارکی خواهد بود. مهمترین بحث من سهام عدالت و بحث جمع کردن پول‌های خردی که دست سهامداران حقیقی وجود دارد. اینها بالقوه هستند و امکانات را ندارند. ما با آوردن این امکانات درب منزل این بالقوه بودن را به بالفعل تبدیل می‌کنیم. تنها چشم اندازی که داریم این است.

کباری در پایان گفت: رتبه کارگزاری تک رقمی خواهد شد، در بانک صادرات گردش نقدینگی اتفاق می‌افتد، کارمزد بالایی برای کارگزاری اتفاق می‌افتد اینها بحث‌های فرعی است اما بحث اصلی برای بنده و مدیران ارشد بانک صادرات خدمت به مردم است؛ یک نکته خوبی که اشاره کردید در شعبی که گفتم رتبه اول ما شعبه مرکزی ما در برج سپهر است. اکثر آن‌ها هم خانواده بزرگ بانک صادرات بودند. ما نیز به این موضوع توجه کامل داریم. ارزش معاملات کاملا متاثر از ارزش معاملات بازار است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر