بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
شبکه شاپرک در اسفند ماه درآمدهای بالایی را روانه شرکت‎های PSP کرد. اما بررسی‎ها نشان می‎دهد که تلاش شرکت‎ها در عرضه اپلیکیشن‎های موبایلی قوت گرفته است.
کد خبر : ۱۹۰۵۵۶

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، نسبت ارزش تراکنشهای شاپرک به نقدینگی نشان از نقش پررنگ صنعت پرداخت الکترونیک در اقتصاد دارد. این نسبت در آذر ماه سال 97 معادل 11.34 درصد بود که نسبت به ماه قبل از آن، 1.5 درصد کاهش نشان میدهد.

سهم بالای شاپرک از حجم نقدینگی / «پرداخت» به دنبال سهم بیشتر

تعداد تراکنشهای در اسفند ماه سال 97 با رشد 12.5 درصدی نسبت به بهمن ماه، به بیش از 2.2 میلیارد عدد رسید. مبلغ کل تراکنشها نیز از رقم 294 هزار میلیارد تومان نزدیک شد که بیانگر افزایش 23 درصدی است.

سهم بالای شاپرک از حجم نقدینگی / «پرداخت» به دنبال سهم بیشتر

همانگونه که در گزارشهای قبلی آبسیم عنوان شده بود، شرکتهای PSP در اسفند ماه به سبب خریدهای نوروز با رشد درآمد مواجه میشوند. آمارهای شاپرک در خصوص مقدار و مبلغ تراکنشها، به خوبی این موضوع را نشان میدهد.

اما به سراغ شرکتها برویم؛ جایی که همچنان شرکت «به پرداخت ملت» در جایگاه نخست جا خوش کرده است.

بر اساس مقدار تراکنشها، پس از سهم 21 درصدی «پرداخت»، شرکت «سپ» 18 درصد از بازار را در اختیار دارد و «رتاپ» جایگاه سوم از از «آپ» ربود.

سهم بالای شاپرک از حجم نقدینگی / «پرداخت» به دنبال سهم بیشتر

24 درصد، سهم «پرداخت» از مبلغ تراکنشها است. رتبه دوم با سهم 14.5 درصدی به «سپ» تعلق دارد و «رکیش» همانند ماه گذشته در جایگاه سوم قرار گرفت.

سهم بالای شاپرک از حجم نقدینگی / «پرداخت» به دنبال سهم بیشتر

نکته جالب توجه این است که از نظر مبلغ، فاصله دو شرکت اول نزدیک به 10 درصد است؛ در حالی که شاخص فوق در مولفه مقدار، 3 درصد است. این موضوع نقش شرکت «به پرداخت ملت» در میزان ارزش ریالی تراکنشها را به روشنی بیان میکند. به عبارت دیگر، این شرکت با موقعیتشناسی و بازارسنجی مناسب، توانسته محلهایی که مبالغ بیشتری داد و ستد میشود را در سیطره خود درآورد.

در اسفند ماه مطابق انتظار میزان تراکنشهای کارتخوان فروشگاهی شرکتهای PSP افزایش یافت و همچنان «پرداخت» با پوشش 23 درصد از این بازار، بالاترین سهم را در اختیار خود گرفته است.

اما این شرکت در نرمافزارهای موبایلی جایگاه چندانی ندارد و هنوز اپلیکیشن «سکه» با وجود تبلیغات در صدا و سیما، سهم حضور پررنگی در موبایل مشترکین ندارد. پس از شرکت ناآشنای «پرداخت نوین آرین»، نرمافزارهای «آپ» و «724» که به ترتیب به شرکتهای «آسان پرداخت پرشین» و «پرداخت الکترونیک سامان» تعلق دارند، بیشترین سهم از تعداد تراکنشهای موبایلی دارند.

به نظر میرسد «پرداخت» قصد دارد با رواج نرمافزار خود در بین کاربران موبایل، فاصله خود با سایر شرکتها از حیث مقدار تراکنش را بیش از پیش کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر