بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۵
کد خبر : ۱۹۰۷۹
«تي‌ينا و قشقايي سال 89 وارد بازار ايران خواهند شد.»مسيح تفرشي مديرعامل شركت پارس‌خودرو روز گذشته در نشست خبري آخر سال شركت سايپا در كنار مهرداد بذرپاش مديرعامل گروه خودروسازي سايپا حضور يافت و در بخشي از صحبت‌هاي خود از اتمام قرارداد توليد دو خودروي تي‌ينا و قشقايي در ايران خبر داد.

به گزارش بورس نیوز به نقل از دنیای اقتصاد؛ قرارداد توليد اين دو خودرو كه به مرور جايگزيني خودروهاي ماكسيما و رونيز در شركت پارس‌خودرو خواهند شد، هفته گذشته و با حضور مديرعامل پارس‌خودرو در شركت نيسان ژاپن به اتمام رسيد و به گفته تفرشي توليد اين دو خودرو به صورت فول CKD در سال 88 آغاز و در سال 89 وارد بازار داخلي خواهد شد. به گفته تفرشي اين دو خودرو به دليل آنكه از لحاظ كلاس با جايگزين‌هاي خود متفاوت هستند از لحاظ قيمتي نيز متفاوت خواهند بود.

مهرداد بذرپاش، مديرعامل گروه سايپا نيز درخصوص توليد اين دو خودرو اظهار داشت: شركاي خارجي اصرار بر عرضه اين دو خودرو به صورت CBU دارند، اما اين روش قابل‌قبول نيست، مگر در فاز اول كه مرحله تست و آزمايش خودرو است و پس از اين مرحله بايد وارد فاز ساخت داخل شويم كه بر اين اساس نيز مذاكرات با شركت نيسان صورت گرفته و قرار است در فاز دوم براي ساخت داخل نيز درصدي در نظر گرفته شود.
تفرشي در پاسخ به اين پرسش نيز كه قرارداد نهايي براي توليد اين دو خودرو چه زماني منعقد خواهد شد، اظهار داشت: قرارداد اوليه در ژاپن بسته شده و هفته سوم فروردين نيز مسوولان شركت نيسان براي عقد قرارداد نهايي به تهران خواهند آمد كه با اتمام قرارداد توليد آن شروع خواهد شد.

از سوي ديگر، چندي پيش خبر خريد 51درصد از سهام زاگرس‌خودرو توسط پارس‌خودرو در رسانه‌ها منعكس شد كه براساس اخبار منتشر شده بيش از نيمي از سهام زاگرس‌خودرو به شركت پارس‌خودرو منتقل خواهد شد. تفرشي درخصوص خريد سهام اين شركت اظهار داشت: در اين خصوص مجمع بايد تصميم بگيرد و مجمع هنوز نظر نهايي را اعلام نكرده، اما تمام مراحل طي شده و به طور حتم اين خريد صورت خواهد گرفت.

تفرشي در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين خريد در راستاي اعتراضات شركت زاگرس‌خودرو به قرارداد پروتون و سايپا صورت گرفته يا خير افزود: مشكلات اين دو شركت درخصوص قرارداد پروتون برطرف شده و مديرعامل شركت سايپا طي نشستي با مسوولان زاگرس‌خودرو و نمايندگان مجلس اين مشكل را برطرف كرده و اين خريد هيچ ربطي به اختلاف اين دو شركت بر سر پروتون ندارد.
از سوي ديگر چندي پيش مهرداد بذرپاش، مديرعامل شركت سايپا خبر از آغاز مذاكرات با شركت رنوپارس تامين كننده قطعات تندر-90 مبني‌بر كاهش قيمت مواد اوليه داده بود. به گفته مديرعامل اين شركت علاوه‌بر شركت‌هاي خودروساز، وزارت صنايع نيز در اين خصوص وارد عمل شده تا امكان كاهش قيمت تندر-90 فراهم شود. مديرعامل شركت پارس‌خودرو در خصوص نتيجه اين مذاكرات اظهار داشت: توافقاتي حاصل شده اما توقعات ما در اين خصوص برآورده نشده است.

به گفته تفرشي براساس قرارداد في‌مابين، شركت رنوپارس مي‌تواند هر سه ماه يك بار قيمت مواد اوليه را افزايش دهد، اما براساس توافقات صورت‌گرفته، اين شركت قبول كرده كه افزايش قيمت نداشته باشد و قيمت مواد اوليه را ثابت نگه دارد.

توليد 15هزار دستگاه مينياتور در سال آينده

مهرداد بذرپاش، مديرعامل شركت سايپا نيز در اين نشست در خصوص اينكه آيا مينياتور موفق به اخذ استانداردهاي زيست‌‌محيطي شده يا خير افزود: در حق مينياتور اجحاف شد و برخوردهاي صورت‌گرفته 70 تا 80درصد سياسي بود. اين خودرو در حال حاضر استانداردهاي مدنظر را پاس كرده و مابقي استانداردها را نيز در حال پاس كردن است.

وي در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به ظرفيت پيش‌فروش 30هزار دستگاه مينياتور و با توجه به اينكه سال آينده سايت كاشان شركت سايپا به بهره‌برداري مي‌رسد باز هم توانايي عرضه محصولات پيش‌فروش شده را داريد يا خير؟ گفت: سال آينده برنامه عرضه 10هزار دستگاه خودرو ثبت‌نامي به مشتريان را داريم كه با توجه به اينكه برنامه توليد مينياتور در سال آينده حدود 15هزار دستگاه است، حدود پنج هزار دستگاه را نيز از طرق ديگر به فروش مي‌رسانيم.
بازار، خودروهاي گازسوز را پس زد

از سوي ديگر طي دو سال گذشته و با تشكيل ستاد تبصره 13، مصوبات بسياري از سوي اين ستاد براي خودروسازان به تصويب رسيد كه يكي از مصوبات، خودروسازان مكلف به خروج خودروهاي فرسوده،‌ گازسوز كردن 60درصد از خودروهاي توليدي و پرداخت هزينه خروج يك خودروي فرسوده در قبال خودروهاي با حجم موتور 2000 سي‌سي به بالا شدن شدند.

بذرپاش در پاسخ به سوالي مبني‌بر بازتاب مصوبات مذكور بر عملكرد خودروسازها اظهار داشت: عملكرد ستاد تبصره 13 و طرح خروج خودروهاي فرسوده دستاورد بزرگي بود، اما به دليل آنكه بيش از 80درصد از تصميمات اين ستاد به صنعت خودروسازي مربوط مي‌شود، از مسوولان آن خواستيم كه دو شركت بزرگ خودروسازي كشور را عضو اين ستاد كنند تا در تصميمات مربوط به خودرو بتوانند اظهارنظر كنند كه اين پيشنهاد مورد پذيرش قرار نگرفت. از سوي ديگر از آنها خواستيم كه حداقل خودروسازان در جلسات اين ستاد شركت داشته باشند كه اين امر نيزمورد پذيرش ستاد قرار نگرفت.

وي در ادامه اظهار داشت: علاوه‌بر عدم‌حضور خودروسازان در جلسات ستاد ما مشكل ديگري نيز با اين ستاد مبني‌بر دريافت مطالبات داشتيم كه اين مشكل نيز در حال حاضر با تاخير بسيار انجام مي‌شود.

به گفته بذرپاش، طرح گازسوز كردن بخش اعظمي از خودروهاي توليدي نيز يكي ديگر از مشكلاتي است كه براي خودروسازان به وجود آمد، زيرا اين طرح بدون در نظر گرفتن زيرساخت‌ها، به تصويب رسيده، به همين دليل بازار، خودروهاي گازسوز توليدي را پس زد كه اين امر موجب شد خودروسازان با حاشيه ضرر محصولات خود را عرضه كند.
بحران در تقاضا است

از سوي ديگر بحران به وجود آمده در دنيا ركود برصنعت خودروسازي را در پي داشته كه اين ركود بر صنعت خودروسازي داخلي نيز تاثير گذاشته به طوري كه در حال حاضر بازار خودرو در كشور در ركود به سر مي‌برد و تقاضا براي خودرو به ميزان قابل‌توجهي كاهش يافته است و متقاضيان خودرو در انتظار كاهش و يا ركود بيشتر بر صنعت خودرو هستند، هرچند كارشناسان معتقدند كه قيمت خودرو بيش از اين كاهش نخواهد يافت و انتظار مردم براي افت قيمت بيهوده خواهد بود.

بذرپاش درخصوص بحران مالي پيش آمده و برنامه سايپا براي مقابله با كاهش تقاضا گفت: بحران مالي، بحران در تقاضاي محصول است. خودروسازان خارجي در حال حاضر دچار كاهش فروش شده‌اند و اين موضوع در داخل كشور نيز ديده مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: با اصرار رسانه‌ها بركاهش قيمت خودرو و با توجه به واكنش مردم نسبت به اين موضوع، دچار مشكل شديم. سال آينده سعي مي‌كنيم كه فروش خود را از روش نقدي به سمت فروش‌هاي اعتباري و همچنين فعال‌تر كردن فروش ليزينگي سوق دهيم.

مديرعامل سايپا درباره قيمت خودروها در سال آينده تصريح كرد: در سال آينده سعي مي‌كنيم كه افزايش قيمتي نداشته باشيم و قول مي‌دهيم كه قيمت‌ خودرو ثابت بماند.

مديرعامل شركت سايپا در پاسخ به اين پرسش كه فروش شركت سايپا نسبت به مدت مشابه سال قبل چند درصد افت داشته اظهار داشت: در بهمن ماه در خودروهاي لوكس دچار مشكل شديم كه با فعال كردن مكانيزم‌هاي فروش تعهدي، اين مشكل جبران شد و در اسفند ماه هيچ كاهش فروش نداشتيم.

وي همچنين درباره كاهش قيمت محصول مگان در بازار گفت: مگان در مقطعي سه‌ميليون تومان بالاتر از قيمت كارخانه در بازار به فروش مي‌رفت و در آن زمان محصول را گران نكرديم و در حال حاضر نيز كه قيمت اين محصول در بازار كمي با افت مواجه شده، اگر قيمت آن را كاهش دهيم، اختلاف قيمت پيش مي‌آيد و ثبات بازار اين خودرو به هم مي‌خورد؛ ولي اگر بتوانيم كاري كنيم كه اين محصول به حاشيه زيان نرود، قيمت آن را مي‌توان كاهش داد.

ايران‌خودرو را رقيب نمي‌دانيم

مديرعامل شركت سايپا در ادامه اين نشست اظهار داشت: ايران‌خودرو را ديگر رقيب خود نمي‌دانيم، بلكه به اين شركت به چشم يك همكار نگاه مي‌كنيم.

وي با بيان اين مطلب گفت: خيلي وقت است كه رقيب خود را تغيير داده‌ايم و از اين پس شركت‌هاي بزرگ رقيب ما محسوب مي‌شوند تا بتوانيم به سومين خودروساز در آسيا تبديل شويم.

بذرپاش همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه واكنش سايپا در قبال رشد 25‌درصدي نرخ دستمزدها در سال آينده چه خواهد بود؟ گفت: اين يك تكليف است. اين هزينه‌ها بر قيمت‌هاي تمام شده‌ محصولاتمان تاثيرگذار است، ولي سعي مي‌كنيم كه اين افزايش نرخ دستمزدها را با بهره‌وري جبران كنيم.

او همچنين درباره‌ اين‌كه آيا مذاكرات براي سيتروئن C4 به بن بست خورده است؟ گفت: با شركت سيتروئن در حال مذاكره هستيم، پلت فرم C4 نيز مي‌تواند به عنوان يكي از گزينه‌ها مطرح باشد، ولي تاكيد ما در اين ميان بيشتر بر انجام كار مشترك است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر