بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران خبر داد:

اجرای 22 پروژه زیربنایی در صنعت گاز

با توسعه طرح‌های پژوهشی صنعت گاز، به زودی 22 پروژه زیربنایی این صنعت اجرایی خواهند شد.
کد خبر : ۱۹۰۹۱۳

به گزارش بورس نیوز، حسن منتظر تربتی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: همه بخش‌های صنعت گاز از پالایشگاه‌ها تا شرکت‌های گاز استانی در کنار مدیریت پژوهش و فناوری این شرکت، همواره ارتباط بسیار خوبی با بخش‌های علمی و دانشگاهی برقرار کرده‌اند. ما با تکیه بر همین تعامل، موفقیت‌های قابل توجهی کسب کرده‌ایم. داخلی‌سازی توربین‌ها، افتتاح واحد تولید ماده بودارکننده گاز طبیعی، تشکیل انستیتوهایی به‌منظور ارتقای سطح همکاری با بخش دانشگاهی، راه‌اندازی انستیتوهای اندازه‌گیری گاز طبیعی، توربین، پالایش و ال‌ان‌جی نیز در سایه همین تعامل دوجانبه حاصل شده است.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی دقیق و مدونی برای پروژه‌های پژوهشی پنج سال آینده داریم. بر اساس برنامه‌ریزی شرکت ملی گاز ایران، از درون انستیتوهای تشکیل شده برای پنج سال آینده، پروژه‌هایی تعریف می‌شوند که اجرای آنها تاثیر مهمی بر موفقیت پروژه‌های زیربنایی صنعت گاز خواهد داشت. به نظرم با اجرای این طرح‌ها، اتفاق‌های خوبی در صنعت گاز کشور خواهد افتاد و شاید نتیجه این همکاری و تعامل بخش‌های صنعتی - علمی، اجرای حدود 22 پروژه زیربنایی باشد که به تازگی کلید خورده و مصوبات آن نیز گذرانده شده است. در 6 ماه آینده خبرهای خوبی در این زمینه اعلام خواهیم کرد.

تربتی افزود: شرکت ملی گاز ایران در زمان اجرای همه پروژه‌ها و طرح‌ها، نهایت دقت و تلاش خود را برای اجرای صحیح، دقیق، ایمن و استاندارد به کار می‌گیرد تا در زمان بحران و شرایط اضطراری با کمترین میزان آسیب و حوادث روبه‌رو شود همان‌طور که در همه بحران‌ها و بلایای طبیعی چندسال اخیر نیز شاهد بودیم تاسیسات گاز با کمترین مشکل همراه بودند و آسیب چندانی به آنها وارد نشد.

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به اینکه در روزهای وقوع سیل، گاز برخی روستاها و مناطق در راستای حفظ ایمنی و جلوگیری از بروز حوادث ثانویه قطع شد، گفت: گاهی شاهد آن بودیم که اخبار قطع گاز بدون ذکر دلیل انجام کار، بسیار پررنگ در سطح رسانه‌ها مطرح می‌شد، اما وقتی خبر وصل دوباره گاز را اعلام می‌کردیم به آن توجه نمی‌شد. در یک مورد، خبری درباره انفجار یک خط لوله در ایام نوروز منتشر شد که روابط عمومی شرکت ملی گاز، مدیرعامل شرکت انتقال گاز و خودم، همگی این خبر را تکذیب کردیم، اما باز هم خبر بین رسانه‌ها منتشر می‌شد.

وی با بیان اینکه در هیچ کجای کشور قطعی گازی نداشتیم که موجب اعتراض مردم و ایجاد سختی برای آنها شود،افزود: در استان گلستان نیز تعدادی از تاسیسات گاز در عمق یک و نیم متری آب محاصره شده بود، اما دچار خسارت نشد. هنگامی که تاسیسات و خطوط لوله سالم باشند گازرسانی هم بی‌وقفه ادامه دارد.

تربتی خاطرنشان کرد:در گمیشان و آق‌قلا نیز مشکلی در تامین گاز مورد نیاز مردم نداشتیم. همکاران اداره‌های گاز در گلستان غیر از وظیفه سازمانی خود، در توزیع کمک‌های خیرین نیز پیشقدم بودند.

وی با اشاره به اینکه کارکنان شرکت گاز استان لرستان نیز در کنار نیروهای پیمانکاری، هر چه توانستند انجام دادند، تصریح کرد: نیروهای پیمانکاری، لوله‌های گاز را روی دوش خود گذاشته بودند و از عرض رودخانه عبور می‌کردند.
تربتی افزود: در پلدختر نیز به محض بازگشت مردم به خانه‌های باقی‌مانده، نخستین خدمتی که در اختیار آنان قرار گرفت، گاز بود. این گاز از خوزستان به پلدختر منتقل شد در عین حال، با برقراری انشعابی از خط ششم سراسری، پلدختر را از نقاط مختلف گازرسانی کردیم تا مردم حتی یک شب را بدون گرمای گاز سپری نکنند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ادامه داد: خانه‌ها و ساختمان‌ها پر از گل شده بود و ما نگران بودیم که هنگام حفاری یا تخلیه سریع گل‌ها، لوله‌های گاز دچار مشکل و آسیب شوند و حوادث بدتری رخ دهد، بنابراین گاز خانه‌های خالی از سکنه را قطع کردیم. در خوزستان هم با همین روش پیش رفتیم تا در خانه‌ای که مالک حضور ندارد، نشت گاز یا انفجاری رخ ندهد.

وی خاطرنشان کرد: به محض آنکه مردم به خانه باز می‌گردند، گاز برای آنها جریان می‌یابد، اما عمده قطع گاز مربوط به لرستان، خرم‌آباد، معمولان و پلدختر بود.

معاون وزیر نفت در امور گاز افزود: روزهای بحرانی سیل، برای ما دو نکته داشت؛ نخست آنکه متوجه شدیم شرایط ایمنی تاسیسات، تجهیزات و خطوط گاز از استاندارد کافی برخوردار است و نکته دوم، هشدار برای آمادگی شبانه‌روزی به‌منظور مدیریت هر نوع مشکل و بحران بود. با توجه به اینکه در سال‌های آینده درصد گازرسانی در کشور افزایش می‌یابد، به همان نسبت میزان آمادگی ما برای مدیریت شبکه گازرسانی نیز باید افزایش داشته باشد. به همین سبب نقاط قوت و ضعف خود را در هر بحران و همین بحران اخیر نیز ثبت و بررسی می‌کنیم تا نقاط قوت را رشد دهیم و نقاط ضعف را برطرف کنیم.

تربتی ادامه داد: اهدای لوله‌های فلزی با قطر زیاد از سوی شرکت ملی گاز ایران به مناطق ‌سیل‌زده نیز با هدف اجرای مسئولیت‌های اجتماعی انجام شد. ما لوله‌ها را برش خورده و آماده برای استانداری می‌فرستادیم تا راه‌های ارتباطی زمینی خیلی سریع‌تر برقرار شود.

وی افزود: به دلیل رعایت استانداردها تجهیزات گازرسانی به تجهیزات گازرسانی آسیب زیادی وارد نشد و تا حدود اواخر فروردین‌ماه میزان خسارت نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه در سال ۹۷ نیز با وجود مشکلات مالی حدود ۳ هزار روستا گازرسانی و همچنین حدود هزار کیلومتر خط لوله فشار قوی احداث شد، خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز همین میزان روستا را گازرسانی و همین میزان خط لوله را احداث خواهیم کرد همچنین حدود ۶ تا ۸ ایستگاه تقویت فشار گاز نیز وارد مدار شوند.

تربتی با بیان اینکه اجرای این طرح‌ها بدون منابع مالی امکان‌پذیر نیست، افزود: توسعه رفاه، عمران و آبادانی کشور همواره مورد نظر وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران بوده و از هیچ کوششی برای نیل به این مقصود دریغ نخواهیم کرد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر