بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
رئیس هیات مدیره کارگزاری بانک خاورمیانه گفت:

آثار مثبت مهاجرت پول به سمت بازار سرمایه

رئیس هیات مدیره «کارگزاری بانک خاورمیانه» گفت: تغییر در چشم‌انداز نرخ بهره، اثر مثبتی در مهاجرت پول از بازارهای موازی دارد؛ رشد شدید قیمت مسکن و احتمال رکود مجدد در این بازار برای ماه‌های آتی از دلایل دیگر محسوب می‌شود.
کد خبر : ۱۹۰۹۹۳

آثار مثبت مهاجرت پول به سمت بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، داریوش روزبهانه درباره عوامل تشدیدکننده ورود منابع جدید مالی به بورس، اظهار کرد: هرچند تاثیرات اجرایی این سیاست‌ها هنوز مشخص نیست؛ اما تغییر در چشم‌انداز نرخ بهره، اثر مثبتی در مهاجرت پول از بازارهای موازی دارد؛ رشد شدید قیمت مسکن و احتمال رکود مجدد در این بازار برای ماه‌های آتی از دلایل دیگر محسوب می‌شود.

وی افزود: باید گفت که شکاف قیمت تثبیت شده ارز در حوالی ١٤ هزار تومان و ارزش جایگزینی قیمت سهام نیز می‌تواند از دیگر دلایل محسوب شود.

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: به طور معمول، عوامل بنیادی مثل سود سهام و توزیع نقدی سود در شرایط متعارف از دلایل رشد قیمت محسوب می‌شوند. آنچه در سال ۹۷ شاهد بودیم، دلیلی سیستماتیکی به نام نرخ ارز داشت؛ این نکته، موتور اصلی رشد در قیمت سهام محسوب می‌شود.

روزبهانه تاکید کرد: این انگیزه کماکان یکی از عوامل کلان بنیادی در رشد قیمت‌ها محسوب می‌شود. همچنین تورم انعکاس‌یافته در قیمت‌های محصولات شرکت‌های تولیدی بازار و احتمال مثبت بودن گزارش‌های سه ماهه و به دنبال آن احتمال افزایش توزیع سود نقدی از دلایل دیگر عوامل بنیادی موثر هستند.

وی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه در ادمه با رشدی ملایم حرکت خواهد کرد. به دلایل گفته شده و با فرض وجود نداشتن ریسک‌های سیاسی جدی در زمان اصلاح و تعدیلات قیمتی با وجود توقف در برخی دوره‌های مقطعی ریزش‌های شدیدی را تجربه نمی‌کند.

کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می رسد، سال جاری شاهد شرایطی مانند سال 92 نباشیم، زیرا بازار نسبت به آن سال‌ها از لحاظ عمق، حجم و تعداد شرکت‌ها دچار تغییرات کیفی شده است.

رئیس هیات مدیره کارگزاری بانک خاورمیانه درباره وضعیت شرکت‌های کالامحور بیان کرد: نگاه بورس به طور دایمی به نرخ‌های جهانی و نرخ‌های متوسط بازار فروش محصولات داخلی خواهد بود. اما ارزش‌های جایگزینی کماکان انگیزه اصلی در تعیین قیمت سهام آنهاست؛ مانند مورد صنعت سیمان در ماه‌های اخیر که با وجود اضافه ظرفیت شدید در صنعت با افزایش مواجه شد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر