بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
یکی از شرکت‎های سیمانی که همواره سهامداران خود را منتفع کرده و بازدهی قابل قبول در کارنامه خود به ثبت رسانده، «ستران» است. اما این شرکت یک نقطه ضعف بزرگ دارد که مانع صعود سود در دوره‎های اخیر شده است.
کد خبر : ۱۹۱۳۲۳
به گزارش واحد سنجش و راه حل‎های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «سیمان تهران» در سال 96 حدود 254 میلیارد تومان و در سال 97 نزدیک به 328 میلیارد تومان درآمد کسب کرد که رشد قابل قبولی محسوب می‎شود.
مقدار تولید و فروش به ترتیب 151 و 196 هزار تن افزایش به خود دید و نرخ فروش نیز از 109 هزار تومان در سال 96 به 129 هزار تومان رشد کرد.
بنای محکم سهامداران در یک سیمانی / سود «ستران» در جیب بانک‎ها
 این شرکت سیمانی پیش از این برآورد کرده بود در 3 ماهه نخست سال 98 به درآمد فروش 86 میلیارد تومانی دست یابد که در اولین ماه از آن، 19 میلیارد تومان فروش انجام داد. با توجه به تعطیلات عید و همچنین عملکرد فروردین سال 96، این میزان فروش نسبتا مناسب ارزیابی می‎شود و دستیابی به برآورد شرکت چندان دور از دسترس نیست.
نقطه ضعف «ستران» حجم بسیار بالای تسهیلات مالی است که این بخش به تنهایی نیمی ‎از بدهی‎های جاری را تشکیل می‎دهد و موجب شده نسبت جاری در عدد 0.76 قرار گیرد که چندان مطلوب نیست.
همین موضوع سبب شده تا روند سود خالص از درآمدهای عملیاتی تبعیت نکند و همان‎طور که در تصویر ذیل مشاهده می‎کنید، در برخی سال‎ها سود خالص خلاف جهت درآمدها گام برداشته است.
 بنای محکم سهامداران در یک سیمانی / سود «ستران» در جیب بانک‎ها
اما به سراغ برنامه‎ها و طرح‎های این شرکت می‎رویم.
«سیمان تهران» 96 درصد شرکت «گیلان سبز» را در اختیار دارد و فروش آن در برنامه‎های شرکت قرار گرفته؛ اما تاکنون این امر به نتیجه نرسیده است. 
از آن جا که فاصله این شرکت از مرزهای کشور زیاد است، صادرات جایگاهی در ساختار فروش شرکت اصلی ندارد؛ ولی اقدامات اولیه جهت صادرات به کشورهای غنا و عمان توسط شرکت‎های زیرمجموعه انجام گرفته که البته به دلیل محدودیت‎های به وجود آمده، متوقف شده است. علاوه بر این، جهت احداث یک آسیاب سیمان در عمان رایزنی‎های اولیه صورت گرفته است. 
«ستران» جهت کاهش هزینه‎های تولید و بهای تمام شده، خط تولید واحد قدیمی‎را متوقف و خط جدید با راندمان انرژی بالا و تکنولوژی به‎روز وارد مدار تولید کرد. همچنین، برنامه به‎روزرسانی تجهیزات نیز در دستور کار قرار دارد. این اقدام موجب شده در حاشیه سود بهتر قرار گیرد.
در نظرسنجی اخیر بورس نیوز، 35 درصد از شرکت‎کنندگان اظهار داشتند که تمایل به خرید این سهم دارند و در مقابل، 65 درصد موضع فروش را انتخاب کردند.
 بنای محکم سهامداران در یک سیمانی / سود «ستران» در جیب بانک‎ها
بررسی روند معاملات «ستران» نشان می‎دهد که روز گذشته 633 خریدار در مقابل 179 فروشنده صف‎آرایی کردند و بیش از 8 میلیون سهم داد و ستد کردند که نتیجه آن، افت 2 درصدی قیمت سهم بود و نشان از قدرت بیشتر فروش دارد. در معاملات امروز نیز فروشنده‎ها با عجله بسیار در صف فروش قرار گرفتند.
شایان ذکر است که این سهم در سال 97 رشد قیمت 160 درصدی را تجربه کرد و در مدت سپری شده از سال 98 نیز تا این لحظه و با لحاظ معاملات امروز، بازدهی جالب توجه 92 درصدی را برای سهامداران خود به ارمغان آورده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر