بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
مدیرمالی روز دارو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

جهش قیمت مواد اولیه، مجال رشد سودآوری نداد

در صورت رونق صادرات دارو، کل بازار دارو تحت تاثیر افزایش تقاضا قرار خواهد گرفت و روز دارو هم از این وضعیت بهره خواهد برد.
کد خبر : ۱۹۱۳۴۳
به گزارش بورس نیوز بعضی از تحلیلگران معتقدند گروه دارویی از رشد بازار سرمایه جا مانده و سهم دارویی ها هنوز به اندازه سایر صنایع رشد قیمت نداشته است.
«دروز» یکی از نمادهای این گروه است که از ابتدای سال جاری تا کنون تقریبا ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است. روز دارو در ۱۲ ماهه ۹۷، حدود ۶۹ میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده که نسبت به سال ۹۶ فقط ۶ درصد رشد داشته است. البته روند سودآوری این شرکت چندان مطلوب نبوده و با عقبگرد ۷۰ درصدی در ۹ ماهه ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ مواجه بوده است. (گزارش ۱۲ ماهه هنوز منتشر نشده است)

کورانی مدیرمالی شرکت روز دارو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: اگرچه نرخ فروش اقلام دارویی در سال گذشته، کمی افزایش یافت؛ ولی نرخ خرید مواد اولیه هم رشد زیادی داشت و بهای تمام شده تولید را افزایش داد. از این رو، روند سودآوری غیرمنطقی نبوده است.

وی افزود: نمی توان وضعیت شرکت های دارویی را با هم مقایسه کرد. از طرفی افزایش نرخ اعمال شده در مورد داروهای مختلف، یکسان نبوده است. از طرف دیگر افزایش بهای تمام شده داروهای مختلف نیز با هم متفاوت بوده و در یک سال اخیر مواد اولیه حتی گاه تا ۳۰۰ درصد هم افزایش قیمت داشته است. بنابراین ممکن است سود ریالی برخی شرکت ها افزایش نشان دهد، اما نمی توان این روند را به کل شرکت ها تعمیم داد.

مدیرمالی «دروز» در مورد سایر برنامه‌های شرکت گفت: فعلا خبر خاصی که در مورد آن اطلاع رسانی نشده باشد، در جریان نیست. شرکت صادرات مستقیم ندارد؛ ولی در صورت انعقاد قراردادهای صادراتی و رونق صادرات دارو، کل بازار دارو تحت تاثیر افزایش تقاضا قرار خواهد گرفت و روز دارو هم از این وضعیت بهره خواهد برد.

در مورد دارویی ها اینجا بیشتر بخوانید.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر