بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
قیمت خودرو در بازار اصلاح شدنی نیست!‏

تحریم صادرات فلزات به نفع صنعت خودرو

امیرحسین کاکایی از کارشناسان صنعت خودرو دست زدن دولت به هرگونه برخورد هیجانی و احساسی در بازار خودرو برای ‏کاهش دستوری قیمت را اشتباه و نتیجه آن را کاملاً معکوس دانست.
کد خبر : ۱۹۱۳۷۴

تحریم صادرات فلزات به نفع صنعت خودرو / قیمت خودرو در بازار اصلاح شدنی نیست!‏

امیرحسین کاکایی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز گفت: آقایان در سال 97 فکر می‌کردند با قیمت‌گذاری دستوری و ابلاغ قیمت خودرو مشکلات حل می‌شود درحالی‌که روزبه‌روز شکاف قیمتی عمیق‌تر شد. در حال حاضر هم به‌جایی رسیدیم که باید خیلی زحمت بکشیم تا از این اوضاع خارج شویم.

وی ادامه داد: متأسفانه میزان تولید و تقاضای خودرو در کشور همخوانی ندارد و پیش‌فروش‌های جدید تنها مشکل روی مشکل ایجاد می‌کند زیرا خودروساز برای تولید معمول خود نیز مشکل دارد و ایجاد تعهد جدید مشکلات را افزایش می دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ضمن تأکید بر این مطلب که پیش‌فروش‌های سال پیش در صنعت خودرو اشتباه بود گفت: اساساً با پیش‌فروش نمی‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد مثال واضح آن سکه است که دیدی با پیش‌فروش و فروش آنی نیز نتوانستند قیمت آن را کنترل کنند و دسته آخر دولت دستور توقف آن را داد.

توقف صادرات فلزات به نفع صنعت خودرو

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه صادرات فلزات گفت: این اتفاق می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای صنعت خودرو باشد دلیل این ادعا این است که قیمت خودرو گران شد به دلیل گران شدن نامعقول و نامتعارف فلزاتی همانند فولاد، آلومینیوم و مس.

وی افزود: اما به نظر می‌رسد اکنون‌که صادرات این فلزات ممنوع شده باید قیمت فروش آن‌ها راکمی متعادل کرده و پایین‌تر از قبل عرضه کنند و این مهم کمی می‌تواند قیمت خودرو را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد.

کاکائی با تأکید بر این مطلب که رشد قیمتی فلزات معقول نبود و باعث شد هزینه تولید خودرو چندین برابر شود تصریح کرد: متأسفانه اشتباه بعدی را دولت کرد که به‌جای تمرکز بر روی قیمت و رفع نیازهای محصولات مصرفی و مواد اولیه بر روی محصول نهایی تمرکز کرد.

وی افزود: تأمین برخی قطعات مشکل بعدی صنعت خودرو بود که نیاز به ترسیم یک نقشه راه و هموارسازی مسیرهای رسیدن خودروساز به این نیازها وجود داشته و هم‌اکنون نیز احساس می‌شود.

این استاد دانشگاه استفاده از خطوط جدید تولید را در صنعت قطعه‌سازی ضروری دانست و افزود: این اتفاق با توجه به تحریم‌ها کمی دشوار است اما می‌توان از طریق ترسیم برخی راه‌ها به قطعه سازان برای رسیدن به خطوط جدید تولید کمک کرد.

قیمت بازار درست‌شدنی نیست!

کارشناس صنعت بازار در مورد آینده قیمت خودرو در بازار گفت: به نظر من دیگر نمی‌توان قیمت بازار را درست کرد و تنها کاری که می‌توان انجام داد استفاده از قوه قهریه و بگیروببند در بازار خودرو است که منجر به تعطیلی این حوزه خواهد شد.

وی افزود: این بستن بازار تنها باعث پنهان شدن اتفاقات در این حوزه و خریدوفروش مخفی می‌شود. در مملکت ما وقتی در موارد اقتصادی دستوری عمل کنید تنها باعث ایجاد بازار سیاه می‌شوید.

کاکایی با اشاره به این مطلب که ممکن است در بازار خودرو با بازار سیاه روبه‌رو شویم گفت: اگر مسئولان برای حل این مشکلات تصمیمات هیجانی بگیرند مثلاً اعلام کنند هرکسی بالاتر از این قیمت خودرو فروخت مجازات می‌شود خوب نتیجه چنین دستوری می‌شود نفروختن خودرو توسط مردم و این اتفاق مشکلی را حل نمی‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت تأکید کرد: مردم مجبور هستند تحمل کنند تا مسئولان آرام‌آرام یک‌راه درست را در پیش‌گرفته و شاید ظرف 6 تا 12 ماه قیمت خودرو در بازار به‌تدریج معقول شود. به‌غیراز این اگر اتفاق بیافتد، خودرو همچنان یک کالای بسیار جذاب خواهد بود برای سرمایه‌گذاری و هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر