تعداد بازدید : ۲۵۱۵
کد خبر : ۱۹۱۴۴۶
در بررسی های بورس نیوز مشخص شد:
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
با توجه به اینکه تغییر کارفرما در میانه پروژه امری بدیع است (!) برای این تغییر نام زمانی بیش از یک سال لازم بود.
«تعارفات» هیئت دولت، کار دست راه آهن داد/ جابجایی کارفرما برای چندمین بار

به گزارش بورس نیوز، اخیرا خبری با این مضمون منتشر شده است: «با مصوبه ۱۸/۲/۹۸ هیات دولت، دستگاه اجرایی طرح «راه آهن سریع السیر تهران – قم – اصفهان و قم – اراک» از شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور به شرکت سهامی راه آهن جمهوری اسلامی ایران تغییر کرد.»

این خبر شاید در نگاه اول عادی به نظر برسد. ولی بد نیست نیم نگاهی به چند خبر دیگر در همین رابطه داشته باشیم.

«تعارفات» هیئت دولت، کار دست راه آهن داد/ جابجایی کارفرما برای چندمین بار

اما ماجرا چیست؟
پروژه راه آهن سریع السیر تهران_قم_اصفهان که طرح مطالعات آن از سال ۱۳۷۳ آغاز شد؛ در سال ۱۳۸۹ پس از تخصیص ۴۰ میلیارد تومان توسط هیئت وزیران و امضای تفاهم نامه بین وزارت راه و راه آهن دولت چین وارد فاز اجرایی شد و شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ، از زیرمجموعه های وزارت راه، به عنوان کارفرمای این پروژه تعیین شد. 
حدود یک سال و نیم قبل هیئت وزیران به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی وقت، با تغییر کارفرمای پروژه، شرکت راه آهن ج.ا.ا را به عنوان کارفرما تعیین می کند. ولی مجددا به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی فعلی، هیئت وزیران تغییر کارفرما را مصوب کرده و مجددا در بهمن ماه ۹۷ شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، کارفرمای اجرای این پروژه تعیین شده است. 
تغییرات به همین جا ختم نشده و هفته گذشته، برای چندمین بار عنوان کارفرمای پروژه راه آهن سریع السیر تهران_قم_اصفهان در طبقی پیشکش شرکت راه آهن ج.ا.ا شد و چند پروژه دیگر از شرکت راه‌آهن به شرکت ساخت پیشکش شد!

نتیجه تعارفات چه بود؟
با جابه‌جایی پروژه و انتقال آن به شرکت راه‌آهن، تیم راهبری پروژه از مدیر پروژه تا کارشناسان فنی کاملا تغییر یافته و چندین ماه زمان صرف تکمیل مراحل اداری، انتقال اسناد، آشنایی نیروهای جدید با پروژه و روال کار تیم مشاور و پیمانکار گردید. علاوه بر این، از آن جا که اسناد قراردادی پروژه و تضامین مالی در بانک عامل چینی با نام شرکت ساخت ثبت شده بود، تا زمان ثبت تغییر نام کارفرما در این بانک عملا امکان تامین مالی پروژه وجود نداشت و با توجه به اینکه تغییر کارفرما در میانه پروژه امری بدیع است (!) برای این تغییر نام زمانی بیش از یک سال لازم بود. از طرفی شرکت راه آهن در این مدت از محل بودجه عمرانی مبالغ هنگفتی را صرف گشایش و در جریان نگاه داشتن حساب LC نموده است بدون اینکه قادر باشد مبلغی از صورت وضعیت پیمانکار را پرداخت نماید. پیمانکار چینی نیز در این مدت با توجه به عدم تأمین مالی تمایلی به تسریع در روند اجرای پروژه نداشته و پروژه از زمان‌بندی پیش‌بینی شده برای اتمام، (سال ۱۴۰۰)، عقب مانده است که عملا به تضییع سرمایه ملی منجر شده است. علاوه بر تاخیر در روند اجرای پروژه، اتلاف سرمایه های ملی و نیز ضرر و زیان شرکت راه آهن بابت حدود ۲۰۰ میلیارد تومان ال سی که توسط شرکت راه آهن گشایش یافته اما به پروژه منتقل نشده، تنها بخشی از مشکلات این تغییرات بوده است. باید منتظر ماند و دید سرانجام این جابجایی ها چیست. بالاخره سال ها بعد شاید تکلیف کارفرمای این پروژه مشخص شد و روزی خط راه آهن سریع السیر تهران_قم_اصفهان به بهره برداری رسید؛ شاید!
هاشم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
سلام
اینگونه مدیریتها نظارتشان هم یلخی بوده ونتایج ان تراج بیت المال وعقب افتادن پروژه ها و در نتیجه خسارات مادی ومعنوی انست .
کشوری که بدلیل مبارزه با استکبارجهانی هزینه های هنگفتی را متحمل میشود باید از مدیریتهایی حاذق برخوردار باش که مو را از ماست بیرون بکشد تا جبران خسارتهای مبارزاتی شود نه اینکه انقدر تعلل کنند و هزینه ها را چند برابر کنند.
خداوندا شاهد باش ملتی که از هیچ دریغ نورزید فقط و فقط بخاطر خون شهدا و استقرار جمهوری اسلامی چگونه زحماتشان اعم از مالی و جانی و توسط برخی مدیران بی تفاوت به بیت المال هدر میرود.
دیدگاه خود را بیان کنید
* نظر:
نام:
ایمیل:
ببینید و بشنوید آرشیو
گزارش مجامع
افزایش ۲۴ درصدی سود خالص

افزایش ۲۴ درصدی سود خالص "بفجر" در سال 97

مدیرعامل پتروشیمی فجر گفت: در پایان اسفند ماه سال گذشته، سود خالص این شرکت 734 میلیارد تومان بوده که این رقم حاکی از افزایش ۲۴ درصدی سود خالص این شرکت نسبت به سال مالی 96 است.
رشد 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97

رشد 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97

گزارش عملکرد هیات مدیره این شرکت در سال 97 نشان دهنده افزایش 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97 است.
مخالفت سهامدار عمده با افزایش سرمایه وپسا

مخالفت سهامدار عمده با افزایش سرمایه وپسا

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج‌فارس،گفت: پیشنهاد افزایش سرمایه مورد تایید سهامدار عمده این شرکت (با درصد سهام 85 درصد) قرار نگرفته است.
آینده ای روشن در انتظار شرکت تازه وارد بورسی / پتروشیمی نوری مشکل تامین خوراک ندارد

آینده ای روشن در انتظار شرکت تازه وارد بورسی / پتروشیمی نوری مشکل تامین خوراک ندارد

مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری گفت: در شرایط کنونی که تامین خوراک اصلی ترین مشکل شرکت های پتروشیمی محسوب می شود پتروشیمی نوری به دلیل اتصال به 13 پالایشگاه پارس جنوبی مشکلی برای تامین خوراک ندارد.
سر آمد شرکت های تولید کننده فرآورده های نفتی

سر آمد شرکت های تولید کننده فرآورده های نفتی

مجمع عمومی عادی ساليانه صاحبان سهام شرکت پالايش نفت اصفهان(سهامی عام) با حضور 88 درصدی سهامداران، رئيس مجمع، مديرعامل شرکت پالايش اصفهان، نماينده سازمان بورس و حسابرس مستقل و بازرس قانونی برگزار شد.
افزایس سرمایه

افزایس سرمایه "ومعلم" در راه است/140 کشتی تحت پوشش بیمه معلم

مدیرعامل شرکت بیمه معلم گفت: افزایش سرمایه از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی‌ها در دستور کار است.
افزایش میزان فروش محصولات پارس در سال جاری

افزایش میزان فروش محصولات پارس در سال جاری

در سال جاری میزان فروش شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 15 درصدی را تجربه کرد که این امر حاکی از آنست که تحریم ها مانعی برای پیشرفت محسوب نمی شوند.
افزایش سرمایه ولساپا در یک ماه آینده

افزایش سرمایه ولساپا در یک ماه آینده

مدیرعامل لیزینگ رایان سایپا گفت: برنامه افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی و سود انباشته در یک ماه آینده به هیات مدیره ابلاغ و مورد بررسی قرار می گیرد.
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: