بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
کارشناس بورس‌کالا در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

عرضه موفق ذرت و جو در بورس‌کالا مشروط به قیمت‌گذاری شناور

موافقت کمیسیون اقتصادی دولت با عرضه ذرت و جو در بورس کالا ظاهرا با نیت حذف یارانه کشت این محصولات و حذف ارز دولتی واردات آنها صورت گرفته تا به آزادسازی قیمت این کالاها برسد و بورس کالا با قیمت‌گذاری شناور می‌تواند پای کشاورز را به تالار بورس باز کند.
کد خبر : ۱۹۱۵۸۶

سینا سلیمانی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، در خصوص موافقت کمیسیون اقتصادی دولت با عرضه ذرت و جو در بورس کالا اظهار کرد: اگر بخواهیم مقدمه این اقدام دولت را کنترل بازار و کمک به تولیدکننده عنوان کنیم، کمی ابهام برانگیز است زیرا به نظر می‌رسد دولت قصد حذف یارانه کشت محصولات کشاورزی را داشته و اکنون با دو محصول ذرت و جو آغاز کرده است.

وی ادامه داد: در حقیقت هدف از ورود محصولات ذرت و جو به بورس کالا این است که دولت این محصولات را هم مانند سایر کالاهایی که در بورس عرضه می‌شوند، به سمت آزادسازی ببرد تا بتوان علاوه بر حذف یارانه، ارز دولتی واردات آنها را نیز حذف کند.

به گفته سلیمانی، دولت با حذف این سوبسیدها، به دنبال شفافیت قیمت‌ها، طبق عرضه و تقاضای واقعی این محصولات است.

این کارشناس بورس به تاثیر عرضه این محصولات در بورس کالا اشاره و تاکید کرد: میزان تاثیرگذاری بورس در روند کار کشاورزان به مکانیزمی بازمی‌گردد که برای تعیین قیمت انتخاب می‌شود.

وی اذعان کرد: در صورتی که مکانیزم دستوری باشدعملکرد محصولات کشاورزی هم مانند محصولات فولادی در بدو حضور در بورس خواهد بود که موفقیت چندانی نداشتند؛ به ویژه اینکه محصولاتی مانند ذرت و جو از ضروریات روزمره مردم هستند و به شدت با تلاطم و هیجان بازار مواجه خواهند شد.

سلیمانی تصریح کرد: اما در صورتی که مکانیزم تعیین قیمت‌ها «شناور» باشد و تنها با تعیین قیمت پایه، روند آن را به حجم عرضه و تقاضای بازار بسپارند، موفقیت خوبی حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه عرضه محصولات کشاورزی در بورس از واجبات است، گفت: در تمام کشورهای توسعه‌یافته شاهد حذف واسطه‌گری و حضور مستقیم تولیدکننده و خریدار در میادین و بنگاه‌های کلان اقتصادی نظیر بورس کالا هستیم و حتی در بسیاری از این کشورها، خرده‌فروشی هم اپلیکیشنی دارد که نقش واسطه و دلال را حذف می‌کند؛ لذا حضور این محصولات در بورس به نفع مردم، کشاورزان و به طور کلی بازار است.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیر مالی شرکت آهن و فولاد ارفع در گفت‌وگو با بورس‌نیوز اعلام کرد:

سرد نشدن کوره‌ها هنر فولادسازان برای کنترل هیجان بازار

معاون مالی «فملی» در گفت‌وگو با بورس‌نیوز:

نبض مس سرخ می‌زند / احتمال کمیاب شدن مس بعید است

ارسال نظر