بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
سهامداران «شبهرن» در سال جاری خبر خوش افزایش نرخ فروش که مسبب رشد درآمدها خواهد شد را شنیدند. بررسی‎ها از بازگشت این شرکت به حاشیه‎های بالاتر و البته چرخش رفتار حقوقی‎ها، حکایت می‎کند.
کد خبر : ۱۹۱۶۴۷
به گزارش واحد سنجش و راه حل‎های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، با اعطای مجوز افزایش نرخ فروش محصولات بنزینی و دیزلی شرکت «نفت بهران» کامرواتر از هر زمان شد؛ چرا که این شرکت از سال 93 هیچ‎گونه افزایش نرخ را تجربه نکرد. 
این روانکار از روی پیش‎بینی‎ها عبور می‎کند / گوش‎های تیز حقوقی‎ها در «شبهرن»
در اولین گام، تیر ماه سال 97 افزایش 9 درصدی نرخ فروش را بر روی محصولات خود اعمال کرد و در گام بعدی، اردیبهشت ماه سال 98 مجوز افزایش 70 درصدی نرخ محصولات بنزینی و 60 درصدی محصولات دیزلی را دریافت کرد. 
افزایش قیمت مواد اولیه مصرفی، ضرورت بالا بردن نرخ‎های فروش را توجیه می‎کند. پس از عدم تخصیص ارز دولتی به مواد اولیه لوبکات و جایگزینی نرخ ارز نیمایی در قیمت‎گذاری آن، میانگین نرخ خرید لوبکات از 15000 ریال در سال 93 به 45000 ريال در سال 98 افزایش یافت.
اثر رشد نرخ مواد اولیه مصرفی را می‎توان در روند حاشیه سود «نفت بهران» طی سال‎های اخیر مشاهده کرد.
تا سال 92 حاشیه سود ناخالص با شتاب بالایی در مدار صعود حرکت می‎کرد اما در سال 93 یک سکته کوچک کرد و پس از آن، هر چند که با کنترل هزینه‎های تولید حاشیه سود مجددا به حرکت رو به رشد خود ادامه داد، اما دیگر شتاب سابق را نداشت. در سال 96 و 97 نیز به ورطه نزول افتاد.
 این روانکار از روی پیش‎بینی‎ها عبور می‎کند / گوش‎های تیز حقوقی‎ها در «شبهرن»
نکته دیگر این است که پس از حذف دلار 42000 ريالی و احتساب ارز نمایی در خرید مواد اولیه لوبکات، یارانه دریافتی در 5 ماه پایانی سال 97 مبلغ 1450 میلیارد ریال از شرکت پالایش و پخش تهران و مبلغ 410 میلیارد ریال از شرکت پالایش و پخش بندرعباس بوده که این یارانه در سال 98 حذف گردیده است. به این ترتیب، ارز مورد نیاز جهت خرید مواد اولیه عمدتا از محل ارز حاصل از صادرات و در صورت نیاز از طریق بانک‎ها و به نرخ نیمایی تامین می‎گردد.
«شبهرن» در دروه 12 ماهه سال 97 توانست به درآمد فروش 23694 میلیارد ريالی دست یابد که در مقایسه با سال 96 از رشد 44 درصدی حکایت می‎کند. 
کل فروش محصولات روانکار در سال 97 حدود 415 میلیون لیتر بود که از این میزان، 20 درصد شامل روغن‎های بنزینی و 26 درصد مربوط به روغن‎های دیزلی می‎شود. شایان ذکر است که تقریبا تمام روغن‎های بنزینی و دیزلی در بازار داخل به فروش می‎رسد و حجم بسیار اندکی صادر می‎گردد.
این روانکار در اولین ماه از سال جاری 1234 میلیارد ريال فروش انجام داد که بر اساس پیش‎بینی قبلی شرکت، 16 درصد مسیر را طی کرده است. «شبهرن» پیش از این براورد کرده بود در 3 ماهه نخست سال 98 درآمد 7778 میلیارد ريالی را محقق کند. البته این پیش بینی بر اساس نرخ‎های گذشته بوده و قطعا با نرخ‎های جدید شاهد رقم‎های بالاتر در امر درآمدزایی خواهیم بود.
اما به سراغ معاملات این شرکت در بازار سرمایه می‎رویم؛ سهمی‎که در سال 97 بازدهی 74 درصدی و در مدت گذشته از سال 98 بازدهی 47 درصدی را در کانامه خود ثبت کرده است. 
در نظرسنجی اخیر بورس نیوز مشخص شد که تمایل به خرید سهام «شبهرن» بیش از فروش است. 
بررسی معاملات این سهم در سال جاری نشان می‎دهد که برآیند ورود حقوقی‎ها منفی بوده است. به عبارت بهتر، از ابتدای سال جاری تاکنون مالکیت 110 میلیارد ريال از سهام این شرکت از حقوقی به حقیقی تغییر یافت. 
 این روانکار از روی پیش‎بینی‎ها عبور می‎کند / گوش‎های تیز حقوقی‎ها در «شبهرن»
همانطور که ملاحظه می‎کنید، پس از شفاف‎سازی شرکت در خصوص افزایش نرخ‎های فروش، نگاه حقیقی‎ها بیش از گذشته به این سهم جلب شد و حقوقی نیز از فرصت ایجاد شده استفاده کرد و به عطش حقیقی‎ها پاسخ داد. نکته جالب توجه این است که دقیقا یک روز قبل از بسته شدن نماد «شبهرن» به جهت شفاف‎سازی، حقوقی‎ها خریدار سهم بودند و سهام تحت مالکیت حقیقی‎ها را در اختیار خود گرفتند و در روزهای قبل از آن نیز تمایل چندانی برای فروش از خود نشان نمی‎دادند. 
در مجموع مدت گذشته از سال جاری، 4958 خریدار در مقابل 2995 فروشنده صف‎آرایی کردند که نظرسنجی اخیر نیز همین موضوع به نمایش درآمد.
با توجه به انتظار رشد درآمدها و البته حاشیه سود «شبهرن» در سال جاری، برآورد می‎شود روند صعودی سودآوری و رشد قیمت سهام این شرکت تداوم داشته باشد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
هزینه‌ای که برای این روانکار آورده ندارد؛

وقتی که تبلیغات «شبهرن» رنگ می‌بازد

هزینه‌ای که برای این روانکار آورده ندارد؛

وقتی که تبلیغات «شبهرن» رنگ می‌بازد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
عاليه عاليه