بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز عنوان شد:

مشکلات خودروسازان ناشی از شیطنت کروز است یا...؟

مادامی که تحریم ها ادامه یابد، حتی در صورت همکاری کامل قطعه سازان با صنعت خودروسازی، مشکلات صنعت خودرو برطرف نخواهد شد و حتی داخلی سازی هم شدنی نخواهد بود.
کد خبر : ۱۹۱۷۸۲


به گزارش بورس نیوز، نمایندگان انجمن قطعه سازان در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به چرایی خاک خوردن ده‌ها هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان و علل نابسامانی عرضه خودرو، ریشه مشکلات را در عدم عرضه یکی از قطعه‌سازان اعلام شده و گفتند نمایندگان آنها فیلم‌هایی را در دست داشته که حاکی از آن بوده شرکت قطعه‌ساز معروف با آنکه در انبارهای خود قطعات رسوب کرده اما تمایلی به عرضه آن به شرکت‌های خودروسازی نداشته و گویی با این اتفاق می‌تواند سهم بیشتری در شرکت‌های خودروسازی که قرار است سهام دولتی آنها واگذار شود، داشته باشد.

محسن رزمخواه فعال صنعت قطعه‌سازی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: زمانی که صنعت خودرو به یک شرکت قطعه‌ساز وابستگی شدیدی پیدا کند، نقاط مثبت و منفی می‌تواند پیرو این وابستگی پیش آید اما متاسفانه نقطه ضعف این وابستگی بیشتر در صنعت خودروسازی نمود پیدا کرده است؛ خودروسازان طی سال‌های گذشته بدون توجه به سایر قطعه‌سازان فعال در کشور، در قراردادهای خود با یک شرکت قطعه‌ساز تمرکز داشته و اینک کاهش یا عدم عرضه قطعه از سوی این شرکت مذکور «کروز» روند تولید خودرو مختل شده است. 

وی ادامه داد: تمرکز بر همکاری با یک قطعه‌ساز و عدم توجه به تقویت صنعت قطعه‌سازی و داخلی‌سازی قطعات مورد نیاز، امروز مشکل‌ساز شده است.

رزمخواه افزود: البته نمی‌توان یک قطعه‌ساز را عامل نابسامانی بازار خودرو دانست و اتفاقاتی مثل عدم تخصیص به موقع ارز، محدودیت در واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز و تحریم‌ها و... دست قطعه‌ساز را بسته و این بنگاه‌ها امکان تامین قطعات مورد نیاز شرکت‌های بزرگ را ندارد.

رزم خواه تصریح کرد: صنعت خودرو و قطعه‌سازی در بدترین شرایط ممکن قرار دارد و به سبب تحریم‌ها، هیچ شرکت خارجی حاضر به همکاری با تولیدکنندگان ایرانی نیست؛ بنابراین یافتن راهکار برون رفت از مشکلات در این وضعیت، عملا امکانپذیر نیست. با توجه به وابستگی صنعت خودرو به واردات برخی قطعات و تکنولوژی‌ها، مادامی که تحریم‌ها ادامه یابد، حتی در صورت همکاری کامل قطعه‌سازان با صنعت خودروسازی، مشکلات صنعت خودرو برطرف نخواهد شد و حتی داخلی‌سازی هم شدنی نخواهد بود.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مطرح کرد:

بازگشت آرامش به بازار خودرو با اعمال سیاست های مالیاتی

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مطرح کرد:

بازگشت آرامش به بازار خودرو با اعمال سیاست های مالیاتی

ارسال نظر