بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵
روند «همراه اول» در سال‎های اخیر همواره صعودی بوده که در سال 97 نیز تکرار شد. برآوردها نشان می‎دهد که این روند در سال 98 نیز قابلیت تکرار دارد اما گزارش محافظه‎کارانه هیئت مدیره چیز دیگری را بازگو می‎کند.
کد خبر : ۱۹۱۹۰۷

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «ارتباطات سیار ایران (همراه اول)» در سال مالی منتهی به اسفند 97 برای هر سهم خود 3565 ريال سود محقق ساخت و 3125 ريال معادل 88 درصد آن را بین سهامداران خود تقسیم نمود.

برآوردها از تداوم رشد این شرکت حکایت می‎کنند / شماره‎گیری آرام «همراه» پشت خط درآمد

حال این شرکت در دوازدهمین روز خرداد ماه به مصاف مجمع فوقالعاده میرود تا در خصوص افزایش سرمایه تصمیم‎گیری کند. به منظور جبران مخارج سرمايهای، اصلاح ساختار و حفظ نقدينگی مورد نياز سرمايهگذاریهای آتی، قرار است سرمایه 9600 میلیارد ريالی کنونی دو برابر شود که 2400 میلیارد ریال آن از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و 7200 میلیارد ريال از محل سود انباشته خواهد بود.

شایان ذکر است که تا پایان اسفند ماه سال 97 «همراه اول» 38360 میلیارد ريال سود انباشته دارد که معادل 4 برابر سرمایه کنونی است.

مدتی شایعه انحلال روبیکا پخش شده بود اما به گفته «همراه» روبيکا پروژهای است براي ورود به راهکارهاي تحقق چشم انداز 5 ساله همراه اول (روياي ديجيتال) و اين شرکت نسبت به سرمايه گذاري در پروژه از طريق ارائه ترافيک و ساير روشها اقدام نموده است.

این شرکت در دو ماه ابتدای سال جاری 23437 میلیارد ريال درآمد عملیاتی شناسایی کرده که در مقایسه با دو ماهه ابتدای سال 97 نشان از 27 درصدی دارد.

همانطور که در تصویر ذیل مشاهده میکند، روند درآمدزایی «همراه» در سال 97 در مجموع صعودی بوده و در حالی که با درآمد 10090 میلیارد ريالی آغاز کرد، با افزایش 28 درصدی، با درآمد 12924 میلیارد ريال در یک ماهه اسفند ماه به پایان رساند.

در نهایت، با ثبت رشد 21 درصدی، مجموع عملکرد 12 ماهه سال قبل به کسب درآمد 14041 میلیارد ريالی ختم شد.

برآوردها از تداوم رشد این شرکت حکایت می‎کنند / شماره‎گیری آرام «همراه» پشت خط درآمد

«همراه» در فرودین و اردیبهشت ماه سال 98 نزدیک به هم و مشابه عمل کرده و در محدوده 12690 میلیارد ريال درآمدزایی داشت.

در صورتی که روند سال 98 را نیز همانند سال 97 تصور کنیم و با همان شیب و لحاظ درصد رشد 28 درصدی، توانایی شناسایی درآمدی در حدود 180 هزار میلیارد ريال درآمد در پایان سال 98 را دارد.

البته هیئت مدیره «همراه» در گزارش توجیهی افزایش سرمایه برآورده کرده‎اند، در سال 98 بالغ بر 166 هزار میلیارد ريال درآمد کسب گردد. این رقم در دو حالت انجام یا عدم انجام افزایش سرمایه تغییری نمیکند.

برآوردها از تداوم رشد این شرکت حکایت می‎کنند / شماره‎گیری آرام «همراه» پشت خط درآمد

با توجه به روند سال گذشته و تورم موجود در تمام سطوح اقتصاد، به نظر میرسد برآورد «همراه اول» کمی محتاطانه و محافظه‎کارانه بوده و بیش از ارقام پیش بینی شده توانایی شناسایی درآمد را دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر