بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
سرمایه شرکت های بیمه ایرانی در حال حاضر کمتر از یک میلیارد دلار بوده اما ارزش سرمایه‌هایی که تحت پوشش بیمه‌ها قرار گرفته بسیار بالاتر از این مبلغ است.
کد خبر : ۱۹۱۹۲۲
پیش شرط های ارائه خدمات بیمه در خارج از مرزها/ عدم کفایت سرمایه صنعت بیمه برای پذیرش ریسک های بالا

به گزارش بورس نیوز، چند روز قبل کارخانه کاله عراق طعمه حریق شد. دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با اعلام خسارت 100 میلیون دلاری به این شرکت گفت کارخانه فرآورده‌های لبنی کاله در عراق به دلیل اینکه هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده بود، فاقد پوشش بیمه‌های ایرانی و حتی صندوق ضمانت صادرات بوده است. این موضوع می تواند تولیدکنندگانی را که قصد سرمایه گذاری در عراق و سوریه دارند دلسرد کند. برخورداری از پوشش های بیمه ای، بدون شک از ضروری ترین اقدامات در هر گونه سرمایه گذاری است.

رسول تاجدار مدیرعامل شرکت بیمه البرز در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت پوشش‌های بیمه‌ای سرمایه‌گذاری‌های ایرانیان در خارج از کشور بیان کرد: فعالیت شرکت‌های بزرگ بیمه‌ای دربرخی کشورهای منطقه علاوه بر تحریم مشمول برخی دیگر از محدویت‌ها از جمله نداشتن رنکینگ، عدم سرمایه کافی و غیره بوده اما بعید است که در کشور عراق چنین محدویتی وجود داشته باشد و باید برسی شود که شرکت مذکور دارای چه محدویتی بوده که فاقد پوشش بیمه‌ای بوده است( البته اگر اخبار مربوطه به حادثه و عدم پوشش ان صحت داشته باشد).

وی ادامه داد: شرکت بیمه البرز البته در عراق ثبت نشده، ولی یکی از شرکت‌های بیمه ایرانی در عراق ثبت شده و امکان ارائه خدمات بیمه‌ای را داشته و یک شرکت بیمه دیگر نیز در شرف ثبت بوده و ثبت شرکت‌های بیمه در سایر کشورها، فرآیند دشواری نیست و اتفاقا به نظر می‌رسد شرکای منطقه‌ای از این قضیه استقبال خواهند کرد ؛ ولی قبل از ثبت در کشوری دیگر از جمله عراق یا کشور دیگری باید به یک نکته مهم توجه داشت که سرمایه شرکت‌های بیمه ایرانی در حال حاضر کمتر از یک میلیارد دلار است، ولی ارزش سرمایه‌هایی که تحت پوشش بیمهها قرار گرفته بسیار بالاتر از این مبلغ است. البته دولت اقدام به تزریق یک میلیارد دلار در صندوق ویژه تحریم‌ها کرده اما با این حال صنعت بیمه کشور ریسک زیادی را متحمل شده و شرکت های بیمه باید تلاش کنند حتی الامکان از پذیرش ریسک بالا خودداری کنند.

نایب رئیس شورای عمومی سندیکای بیمه‌گران گسترش خدمات بیمه‌ای به خارج از مرزها را در گرو چند اقدام دانست و اظهار داشت: توسعه صنعت بیمه و گسترش پوشش‌های بیمه‌ای در خارج از کشور مستلزم رفع مشکلات و موانع فعلی بر سر راه صنعت بیمه است. 

وی افزود: اگر چه تحریم‌ها و محدودیت‌ها و فشارهای بین‌المللی یکی از چالش‌های مهم صنعت بیمه محسوب می‌شود؛ ولی رفع تحریم‌ها به تنهایی به معنای رفع مشکلات صنعت بیمه نخواهد بود.

تاجدار تصریح کرد:  مشکل دیگر صنعت بیمه نگاه دولتمردان به بیمه‌ها است. نگاه اجتماعی به بیمه‌ها باید جای خود را به نگاه اقتصادی و تجاری دهد. در شرایطی که بازده دارایی صنعت بیمه کمتر از ۴ درصد بوده و شرکت‌های بیمه بیش از سودی که به سهامداران خود پرداخت می کنند، به عنوان مالیات و عوارض به دولت وخزانه پرداخت می‌کنند، سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه جذابیت بالایی ندارد و افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه معمولا از سوی سهامداران مورد اقبال قرار نمی‌گیرد. 

وی افزود: سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه باید برای سهامداران آن قدر جذاب شود که سرمایه‌گذاران صنعت بیمه با انگیزه کامل نسبت به افزایش سرمایه اقدام و حتی تمایل به دریافت سود سهام که در حال حاضر  بیش از ۸۵درصد بوده و به نُرم‌های بین‌الملی  که کمتر از ۱۵درصد است، برسد( توضیح اینکه به دلیل عایدی مناسب  سهامداران تمایل بیشتری به ایجاد اندوخته  در طرح های توسعه ای دارند ) خلاصه اینکه حجم سرمایه‌گذاری  و میزان ذخایر صنعت بیمه بسیار کم بوده و به هیچ عنوان در مقایسه با حجم سرمایه های تحت پوشش  مطابقت نداشته و میانگین بسیار غیر معقولی است.

تاجدار اضافه کرد: رشد هزینه مبادلات بین‌المللی یکی دیگر از مشکلات صنعت بیمه و فعالان اقتصادی در سال‌های اخیر خصوصا پس از بحران‌های اقتصادی سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ آمریکا و اروپا بوده و هزینه مبادله بین‌المللی پول از سال 2012 تا به امروز به بیش از چهار برابر افزایش پیدا کرده است. 

مدیرعامل شرکت بیمه البرز تاکید کرد: این رشد عمدتا ناشی از شفافیت پولی بیشتر و استانداردهای مربوط به حاکمیت شرکتی و مبارزه با تروریسم و غیره بوده و ارتباطی با تحریم‌های آمریکا ندارد، بنابراین حتی اگر تحریم ها برطرف شود، باز هم برای بهرمندی از فضای اقتصاد جهانی می‌بایست اقدام به اصلاحات اساسی در ساختارها و شرایط اقتصادی خود کنیم. لذا پذیرش استانداردهای جهانی و مقررات بین‌المللی، جز لاینفک بهره‌مندی از سفره اقتصاد جهانی است علاوه بر این موارد، مشکلاتی همچون تعدد شرکت‌های بیمه، کمبود نیروی متخصص در صنعت بیمه، ضعف فرهنگی و اجتماعی در مورد بیمه ،وضعیت اقتصادی مردم و غیره نیز وجود دارد.

این فعال صنعت بیمه رفع مشکلات و محدودیت های صنعت بیمه را در سایه برنامه‌ریزی صحیح امکانپذیر خواند و افزود: با توجه به نیروی جوان کشور و منابع طبیعی غنی، ایران با برنامه‌ریزی صحیح می تواند بدون اتکا به درآمدهای نفتی، جزو ۲۰ اقتصاد برتر دنیا باشد.

مدیرعامل بیمه البرز در خاتمه گفت: به رغم تمامی مشکلات و محدودیت‌های ناشی از ساختار شرکت‌های بیمه و اقتصاد کلان و فشارهای بین‌المللی و غیره صنعت بیمه در بیش از 8 دهه فعالیت خود خدمات شایسته‌ای ارائه کرده که درخور تقدیر است. از جمله این خدمات می‌توان به پوشش خسارت های ناشی از حوادث رانندگی اشاره کرد. متاسفانه در کشور ما حجم حوادث جاده ای و تعداد مصدومان و فوت‌شدگان این حوادث بسیار بالا است؛ ولی شرکت‌های بیمه با پوشش‌های بیمه‌ای کامل، توانسته‌اند خسارت‌های مالی تصادفات را جبران کنند و بار قابل توجهی هم از دوش دولت بردارند. امیدواریم در سال‌های آینده با حمایت بیشتر دولت و مجلس شاهد توسعه هر چه بیشتر صنعت بیمه و ارائه خدمات گسترده تر و متنوع‌تر باشیم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر