بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳
عملکرد بازار سرمایه تا این لحظه نشان داد؛

بازار سرمایه در سال جاری

در پایان معاملات فروردین ماه ۱۳۹۸ ارزش بازار اوراق بهادار شامل ارزش کل بورس تهران، فرابورس ایران، بورس انرژی و بورس کالا به بیشترین مقدار خود از ابتدای سال ۱۳۹۷ یعنی ۱۰،۷۱۱،۴۲۴ میلیارد ریال رسید.
کد خبر : ۱۹۱۹۴۹

بازار سرمایه در سال جاری

ارزش بازار اوراق بهادار

به گزارش بورس نیوز، در پایان معاملات فروردین ماه ۱۳۹۸ ارزش بازار اوراق بهادار شامل ارزش کل بورس تهران، فرابورس ایران، بورس انرژی و بورس کالا به بیشترین مقدار خود از ابتدای سال ۱۳۹۷ یعنی ۱۰،۷۱۱،۴۲۴ میلیارد ریال رسید که نشان‌دهنده ۱۳.۳ درصد رشد نسبت به ارزش بازار اوراق بهادار در ماه قبل و ۹۷.۶ درصد رشد نسبت به ارزش بازار اوراق بهادار در فروردین ماه ۱۳۹۷ است.

بازار سرمایه در سال جاری

بازار سرمایه در سال جاری

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌شود، گروه محصولات شیمیایی در رتبه نخست در بین ۱۰ صنعت با بیشترین ارزش بازار سهام در مجموع بورس تهران و فرابورس ایران قرار دارد.

شاخص‌های بازار سرمایه

با بررسی شاخص‌های بازار سرمایه، شاهد افزایش ۱۴.۴ درصدی شاخص کل (وزنی ارزشی) بورس اوراق بهادار در پایان معاملات یک ماهه منتهی به فروردین ماه ۱۳۹۸ و رسیدن آن به مقدار ۲۰۴،۳۷۵ واحد هستیم. این بیشترین مقدار شاخص کل طی دوره ۱۳ ماهه اخیر محسوب می‌شود. همچنین مقدار شاخص کل بورس اوراق بهادار از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان فروردین ماه ۱۳۹۸، ۱۱۲.۲ درصد رشد داشته است. شاخص کل (وزنی ارزشی) فرابورس ایران نیز در دوره یک ماه منتهی به پایان فروردین ماه ۱۳۹۸ با ۹.۷ درصد افزایش به مقدار ۲،۴۷۸ واحد و بیشترین مقدار خود از ابتدای سال ۱۳۹۷ رسید. این در حالی است که مقدار شاخص کل (وزنی ارزشی) فرابورس ایران از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان فروردین ماه ۱۳۹۸، ۱۲۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

ارزش معاملات

به طور کلی مجموع ارزش معاملات بورس‌ها (بورس تهران، فرابورس ایران، بورس کالا و بورس انرژی) در پایان فروردین ماه ۱۳۹۸ به ۳۱۶،۶۴۷ میلیارد ریال رسید که این مقدار ۳۳.۲ درصد نسبت به دوره یک ماهه گذشته کاهش داشته است. در مهرماه ۱۳۹۷ با ارزش معاملات ۵۷۰،۷۰۲ میلیارد ریال شاهد بیشترین مقدار ارزش معاملات ماهانه از ابتدای سال ۱۳۹۷ بوده‌ایم.

بازار سرمایه در سال جاری

اوراق بدهی

در بررسی ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۷، بیشترین ارزش اوراق بدهی منتشره مربوط به اسفندماه ۱۳۹۷ با انتشار اوراق مجموعاً به ارزش ۱۲۳،۰۶۲ میلیارد ریال است. در مجموع ارزش مانده اوراق بدهی منتشره در پایان فروردین ماه ۱۳۹۸ به ۸۹۶،۴۲۳ میلیارد ریال رسید که از این مقدار ۷۹.۷ درصد اوراق با ناشر دولتی، ۱۸.۴ درصد اوراق شرکتی و ۱.۹ درصد سهم اوراق شهرداری‌ها است. همچنین از منظر نوع اوراق، بیشترین ارزش مانده اوراق به ترتیب مربوط به اوراق اسناد خزانه اسلامی با ۴۴.۲ درصد و اوراق مشارکت با ۱۷.۵ درصد است. شایان ذکر است بیشترین مقدار ارزش مانده اوراق بدهی از ابتدای سال ۱۳۹۷، مربوط به آبان ماه ۱۳۹۷ با ارزش مانده اوراق ۹۸۲،۸۲۰ میلیارد ریال است.

نمادهای متوقف

در نمودار زیر روند تعداد نمادهای متوقف شده در هر ماه که تا پایان همان ماه بازگشایی شده اند، به همراه میانگین تعداد روزهای توقف برای آن‌ها نشان داده شده است. همانطور که مشاهده می‌شود کمترین تعداد نمادهای متوقف مربوط به فروردین ماه ۱۳۹۷ با ۲۱ نماد و پس از آن بهمن ماه ۱۳۹۷ با ۵۹ نماد است. از طرفی در فروردین، شهریور و آبان ماه ۱۳۹۷ با میانگین حدود ۲ روز شاهد کمترین میانگین تعداد روزهای توقف هستیم.

بازار سرمایه در سال جاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

در نمودارهای زیر روند یکساله ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت و سهام نشان داده شده است. بر این اساس در اسفندماه ۱۳۹۷ ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت به ۱،۴۸۵،۶۰۴ میلیارد ریال و بالاترین ارزش خود طی دوره ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۷ رسید. در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام نیز بیشترین ارزش مربوط به مهرماه ۱۳۹۷ با ارزش ۱۹،۹۸۸ میلیارد ریال است.

بازار سرمایه در سال جاری


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر