بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۳
رئیس هیات مدیره سبدگردان هدف در گفت‌وگو با بورس نیوز خبر داد:

خیز بزرگ برای رسیدن به اهدافی بزرگتر / طراحی سبدهای سرمایه گذاری جدید

مدیران بازار سرمایه ایران مدیران خروج منابع هستند تا مدیرانی برای جذب سرمایه و این یکی از تفاوت های اصلی سیستم فعلی بازار سرمایه و نظام بانکی کشور است.
کد خبر : ۱۹۲۱۲۹

خیز بزرگ برای رسیدن به اهدافی بزرگتر / طراحی سبدهای سرمایه گذاری جدید

عباسعلی حقانی نسب رئیس هیات مدیره سبدگردان هدف در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان این مطلب گفت: اعتقاد داریم در بازار سرمایه مشاوره ندادن بهتر از مشاوره مقطعی دادن است زیرا بازار سرمایه بازار با بازار پول، خودرو، ارز و طلا تفاوت بسیاری دارد.

وی ادامه داد: بازار سرمایه بالای 600 نوع اوراق بهادارو صدها نوع متغیر تاثیرگذار دارد مثلا کسی برای دریافت مشاوره مراجعه می کند تا یک سهم بخرد وقتی متغیر ها تغییر کند می گیرد سهمی که با مشاوره خریداری کرده دچار مشکل شده و فرد تازه وارد فکر می کند مشاوره اشتباه دریافت کرده است. در بازار سرمایه مشاوره مقطعی ظلم به سرمایه گذار است.

حقانی نسب با تاکید براینکه مشاوره در بازار سرمایه باید پیوسته و لحظه ای باشد گفت: متاسفانه در دوازدهمین نمایشگاه بورس که در اردیبهشت ماه برگزار شد نیز بحث آموزش و مشاوره های نصف و نیمه داده شد که درست نبود.

وی افزود: هدف اصلی این نمایشگاه به گفته شاپورمحمدی فرهنگسازی و ساماندهی نظام سرمایه گذاری مردم در بازار سرمایه است. به نظر من خیلی به آن هدف نزدیک نشدیم زیرا اگر در نمایشگاه دور می زدید می دید که آلودگی همچنان دارد موج می زند.

رئیس هیات مدیره سبدگردان هدف تاکید کرد: در30 سال گذشته همیشه بحث متولیان بازار سرمایه، نمایشگاه و رسانه ها، فرهنگ سازی و ساماندهی نظام سرمایه گذاری بوده و همه می خواستند بازار سرمایه را برای ورود مردم اصلاح کنند اما؛ هنوز بورس اصلاح نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع روزهای برگزاری نمایشگاه و در غرفه های مختلف بنده به یاد دوران تبلیغات انتخابات مجلس می افتادم که کاندیداها برای رای آوردن شام می دادند. اینجا هم نهادهایی که با مشتری تضاد منافع دارند با برگزاری کلاس های آموزشی ناقص اعتماد به نفس کاذب به مشتری یا سرمایه گذار وارد می دهند که اینها مستقیم وارد بازار شوند و در همان مرحله اول با ضررهایی هنگفت به ضد تبلبغ تبدیل شوند.

حقانی نسب افزود: این رخداد ها همان آلودگی داخل نمایشگاه بود که موجب می شود سرمایه گذار به جای اینکه یاد بگیرد روش غیرمستقیم ورود به بازارسرمایه از طریق بانک های سرمایه گذاری و شرکت های مدیریت دارایی سبدگردان ، از طریق کارگزاری ها و مستقیم وارد می شوند و مشکلات زیادی به وجود می آید.

وی تصریح کرد: محدودیت دیگر که در بازار سرمایه وجود دارد این است که نهادهایی که نقطه ورود مردم به بازار سرمایه را تشکیل می دهند اصطلاحا نقطه اتصال پس انداز و سرمایه گذار با بازار سرمایه هستند در حاشیه هستند. مثلا ما الان حدود 170 صندوق سرمایه گذاری و حدود 30 سبدگردان هستیم اما این مجموعه ها در نمایشگاه بورس حاضر نبودند.

رئیس هیات مدیره سبدگردان هدف با اشاره به این مطلب که نمایشگاه امسال نسبت به سال های گذشته تغییرات خوبی داشت گفت: من معتقد هستم که هنوز این مهم نسبت به ایده های برگزار کنندگان آن خیلی فاصله داشته و باید اصلاح شود.

وی با اشاره به این مطلب که اکثر مدیران ما مدیران خروج منابع از بازار سرمایه هستند گفت: مدیران بازار سرمایه همیشه درباره پذیرش شرکت ها در بورس یعنی خروج بازار و انتشار اوراق و انتشار ابزارها صحبت می کنند. حداقل از بانک ها یاد بگیرند. مدیران منابع بازار سرمایه باید تبلیغ کنند تا همه خانواده های ایرانی به بازار سرمایه وارد شوند.

حقانی نسب در مورد وضعیت زیرمجموعه خود در سال گذشته گفت: سال گذشته وضعیت خوبی داشتیم. سبدهای ما در چهارطبقه سبد های خیلی کم ریسک با درآمد ثابت که سود تقسیم می کنند، سبدهای با ریسک کم به اسم آرامش که اصل سرمایه شان ضرر نمی کند و سود دارند، سبد اطمینان که خیلی کم ریسک است و بیشتر از بانک سود می دهند و احتمال کسب سودش هم سال گذشته تا 43 درصد بازدهی داشت و سبد با ریسک متوسط که احتمال دارد 10 درصد ضرر کنند و البته در سال گذشته 83 درصد سود داشتند طبقه بندی شدند.

وی افزود: در سبد طلا و ارز نیز روی حوزه طلا تمرکز کردیم و70 درصد منابع کسی که در این سبد بگذارد صرف خرید گواهی سپرده طلا می شود.

رئیس هیات مدیره سبدگردان هدف با اشاره به طراحی سبد کالا و زعفران در زیرمجموعه خود گفت: عملا 70 درصد منابع سرمایه گذادران در این سبد صرف خرید گواهی سپرده و قراردادهای آتی زعفران می شود.

وی به سبد سرمایه گذاری آتیه نیز اشاره کرد و افزود: در این سبد افراد می توانند در مرحله اول 40 میلیون تومان و بعد ماهانه 100 هزار تومان واریز کنند. با این واریز ها افزایش سرمایه می دهند. براورد ما این است که این سبدها اگر ظرف چندسال باشد از بیمه عمر و سرمایه گذاری مزایا و درآمد بیشتری دارند.

حقانی نسب با تاکید بر این مهم که سبدگردانی هدف سبدهای مختلفی در دست طراحی و ارائه دارد گفت: ما حوزه فعالیت مان را گسترش دادیم و صندوق با درآمد ثابت خود را همراه با یک اپلیکیشن طراحی کرده ایم. این اپلیکیشن در کانال سبدگردان هدف موجود است. شما تنها با 100 هزار تومان می تواند وارد این صندوق شده و بیشتر از بانک سود بگیرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر