بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸
کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تشریح برخی نکات در مورد 2 اتفاق پیش روی نظام بانکی

در نظام مالیاتی دنیا، هر شخص یک کد مالیاتی داشته و مالیات بر اساس مابه التفاوت درآمدها و هزینه های اظهار شده هر شخص تعیین و دریافت می شود. اقتصاد ما هنوز به آن نقطه نرسیده و اخذ مالیات بر اساس درآمد، صحیح نیست.
کد خبر : ۱۹۲۲۲۳
تشریح برخی نکات در مورد 2 اتفاق پیش روی نظام بانکی

به گزارش بورس نیوز، چند بانک و موسسه مالی و اعتباری این روزها با مشکلات بسیار دست و پنجه نرم می کنند و به آستانه ورشکستگی رسیده اند. از این رو، زمزمه ادغام این چند مجموعه پولی و بانکی به گوش می رسد. 

این در حالی است که ادغام بانک های نظامی موجب گلایه مندی بعضی سهامداران را فراهم کرد و قیمت های تعیین شده برای بازخرید سهم، پایین تر از انتظار آنها بود.

سید بهاالدین حسینی هاشمی کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص شایعه ادغام ۴ بانک و موسسه اعتباری بیان کرد: از ادغام ۴ بانک و موسسه اعتباری مذکور اطلاعی ندارم؛ اما اصولا بانک مرکزی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری را که به مرز بحران و ورشکستگی رسیده اند، ساماندهی می کند و در مرحله نخست تلاش می کند از طریق افزایش سرمایه، مشکلات کاهش یابد. اگر از سوی سهامداران و مدیران بانک ها اقدام مقتضی صورت نگیرد، به منظور حفاظت از حقوق سهامداران و سپرده گذاران اقداماتی همچون تغییر مدیران و یا ادغام و... انجام می دهد تا سپرده گذاران دچار مشکلی نشوند. کما اینکه در گذشته هم در مورد موسسات و بانک های مشکل دار تصمیمات مشابهی اتخاذ شده است.

وی افزود: انتقادات سهامداران به ادغام احتمالی بانک ها و موسسات اعتباری کاملا منطقی است. به هر حال اگر قرار است در مورد یک بانک یا موسسه اعتباری خصوصی اقدام به ادغام و یا واگذاری و... شود، باید قیمت گذاری اموال و دارایی ها به قیمت کاملا منصفانه صورت بگیرد تا رضایت خاطر سهامداران فراهم گردد. در کشور ما روش های تعیین قیمت سهم شرکت های مشمول فرآیند ادغام کمتر تجربه شده و باید روشی در پیش گرفته شود که بتوان کلیه عوامل موثر بر ارزش سهام را در آن لحاظ کرد. تجربه ادغام قبلی، مربوط به بانک های نظامی بود و برخی موارد به روش مصالحه پیش رفت؛ اما در صورت تصمیم به ادغام دیگری در نظام بانکی باید روش دقیق تری در ارزش گذاری سهام در پیش گرفت.

تشریح برخی نکات در مورد 2 اتفاق پیش روی نظام بانکی

هاشمی در ادامه گفتگو در رابطه با موضوع احتمال اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی گفت: اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی احتمالا سبب خروج بخشی از سپرده ها از سیستم بانکی و ورود نقدینگی به سایر بازارها و ایجاد تلاطم در آن بازارها شود.

وی تاکید کرد: در نظر داشته باشید که اصولا مالیات از سود دریافت می شود، نه درآمد. آنچه اصطلاحا به آن سود سپرده بانکی می گوییم، درآمد سپرده گذارانی است که هزینه هایشان مشخص نیست. سود سپرده ها منبع درآمد برخی افراد جامعه خصوصا برخی سالمندان و بازنشستگان است و صرف هزینه های روزمره زندگی این افراد می شود. 

این کارشناس پولی و بانکی اضافه کرد: در نظام مالیاتی دنیا، هر شخص یک کد مالیاتی داشته و مالیات بر اساس مابه التفاوت درآمدها و هزینه های اظهار شده هر شخص تعیین و دریافت می شود. اقتصاد ما هنوز به آن نقطه نرسیده و اخذ مالیات بر اساس درآمد، صحیح نیست. قطعا قبل از تصویب این طرح، تمامی این موارد لحاظ خواهد شد.

درباره ادغام اینجا بیشتر بخوانید.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ضرورت هشدار سازمان بورس به سهامداران بانک های مشکل دار!

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت:

مالیات پیش‌نیاز رشد و توسعه اقتصادی کشورها

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۳
انصافاًبانهای نظامی بانکهای سالمی بودند حیف بخوان ادغام شون کنند خرابشون نکنید /مخصوصًا بانک انصار