بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
برخی معتقدند در شرایطی که وضعیت درآمدزایی خانوارها مطلوب نیست و تورم فشار مضاعف بر قدرت خرید وارد کرده، استقبال چندانی از بیمه‎های متفرقه همچون زندگی نمی‎شود. حال با کدام توجیه اقتصادی «باران» پا به عرصه صنعت بیمه گذاشته است، قابل بررسی است.
کد خبر : ۱۹۲۲۴۰

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «بیمه زندگی باران» با سرمایه اسمی 120 میلیارد تومان، به تازگی تأسیس شده و هم اکنون در مرحله پذیرهنویسی سهام خود قرار دارد. 

از 24 اردیبهشت ماه تعداد 720 میلیون از سهام این شرکت به قيمت هر سهم 50 تومان (معادل 50 درصد از ارزش اسمي هر سهم) از طريق بازار سوم فرابورس ايران در حال پذيرهنويسي است.

هدف از تاسیس شرکت «بیمه زندگی باران» وجود چشمانداز مثبت برای این رشته بیمهای در بازار بیمه به‌عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در بازارهای مالی، عنوان شده است.

بارش «باران» در هوای سوزان اقتصاد / «بیمه زندگی باران» فرصتی برای عرض اندام پیدا می‎کند!

و اما چند سوال...؟!

- آیا در شرایط کنونی اقتصاد، بیمه زندگی میتواند جایگاه خود را در بین مردم پیدا کند و توجیه اقتصادی دارد؟!

- آیا بیمه زندگی که امروز این خدمات در بین دیگر بیمه‌ها نیز رواج داشته، چه دستاوردی می‌تواند داشته باشد؟

- ظرفیت‌های جدیدی که این بیمه می‌تواند به جامعه ارائه کند، چیست؟

- آیا این بیمه هم فقط نام بیمه را یدک می‌کشد و پشت آن مانند بسیاری از بیمه‌ها توخالی است؟

و بسیاری از سوالاتی که مدیران آن تنها به بیراهه می‌زنند و کسی پاسخگو نیست؟


آمارها حاکی از آن است که آمریکا ۲۱درصد، ژاپن ۱۳درصد، انگلیس ۸درصد و چین ۸درصد از گردش مالی کل بیمه‌های عمر (زندگی) جهان را به خود اختصاص دادهاند و این چهار کشور در مجموع ۵۰درصد گردش مالی کل بیمه عمر جهان را در اختیار دارند؛ بنابراین، با نگاهی به نام این چهار کشور میتوان چنین نتیجهگیری کرد که قدرت صنعت بیمه، قدرت اقتصادی و اجتماعی را ایجاد میکند.

رشد صنعت بیمه اثرات مثبت بر اقتصاد میگذارد و بین این دو رابطه مستقیم و مثبت وجود دارد؛ بیمه زندگی وجوه پایدار و بلندمدت جهت توسعه تامین میکند و این پولهای پایدار میتواند در توسعه زیرساخت‌ها صرف شود؛ توسعه بیمههای عمر به عنوان یکی از راهکارهای افزایش ضریب نفوذ بیمه شناخته میشود.

بارش «باران» در هوای سوزان اقتصاد / «بیمه زندگی باران» فرصتی برای عرض اندام پیدا می‎کند!

افزایش ۵۰درصدی سهم بیمههای زندگی از حق بیمه تولیدی در برنامه ششم توسعه پیش‎بینی شده است. 

در دو دهه اخیر بیمه زندگی در کشورهای در حال توسعه رشد یافته، موردی که هنوز در کشور ایران جایگاه خود را پیدا نکرده است. یکی از دلایل ضریب نفوذ پایین بیمه زندگی در کشور، عدم آگاهی کافی نسبت به این بیمه و مزایای آن است.

از سوی دیگر، به اعتقاد برخی در شرایطی که اقتصاد کشور از ثبات لازم برخوردار نیست و قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته، سرمایه‎گذاری بر روی بیمه زندگی چندان توجیه اقتصادی ندارد. به عبارتی، وضعیت کنونی کشور مجالی برای عرض اندام شرکتهای فعال در حوزه بیمه زندگی را نمیدهد. آیا در شرایط کنونی کسی میتواند تضمین کند تا 30 سال آینده توانایی پرداخت رقم ماهیانه بیمه زندگی را دارد؟!

بارش «باران» در هوای سوزان اقتصاد / «بیمه زندگی باران» فرصتی برای عرض اندام پیدا می‎کند!

یکی از شرکتهایی که به صورت اختصاصی، فقط در زمینه بیمه زندگی فعالیت میکند، شرکت «بیمه خاورمیانه» است. 

این شرکت با سرمایه اسمی ۱۲۰میلیارد تومانی، اسفند ماه سال ۹۴پذیره‎نویسی شد و در بهمن ماه سال۹۵ رسما فعالیت خود را آغاز کرد و توانسته در ۲سال عمر فعالیت خود، ۱۰میلیارد تومان سود، انباشته کند.

«بیمه خاورمیانه» در سال۹۷ توانست حق بیمه صادره خود را به مبلغ ۱۱میلیارد تومان نزدیک کند. این رقم در سال۹۶ تنها ۵۰۰میلیون تومان بود. بنابراین، میتوان گفت شرکت «بیمه خاورمیانه» هنوز تا نقطه ایده‎آل فاصله زیادی دارد و راه بسیاری برای جذب بازار دارد.

در مجموع میتوان چنین گفت که هر چه ضریب نفوذ بیمه بیشتر باشد، شاخص رشد صنعت نیز افزایش مییابد. بنابراین، در صورتی که این شرکتها موفق باشند صنعت بیمه رشد خواهد کرد و اثرات مثبت خود را بر شرایط حاکم بر اقتصاد میگذارد. حال باید منتظر ماند و دید «بیمه زندگی باران» چه در سر دارد و آیا طرح و برنامهها به ثمر مینشیند!

بارش «باران» در هوای سوزان اقتصاد / «بیمه زندگی باران» فرصتی برای عرض اندام پیدا می‎کند!

بر پایه این گزارش، با محمد مهدی تربتی مدیر محاسبات فنی و توسعه محصول «بیمه زندگی خاورمیانه» گفت‌وگویی نیز انجام شده و درخصوص این شرکت معتقد است که در حال حاضر بازار پر شده از بیمه عمر و سرمایه گذاری و کمتر کسی بیمههای مانده بدهکار، عمر و پس انداز را میشناسد. در این میان، شرکت «بیمه آسیا» در پرتفوی خود بیمه عمر و پس انداز را گنجانده ولی از آن استقبال چندانی نشده است.

وی افزود: در بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ اروپاییها به سمت بیمههایی نظیر تمام عمر متمایل شدند و به فکر حفظ داراییهای خود افتادند و در مقابل، رشد بیمههای سرمایه گذاری به شدت افت کرد اما در ایران با افزایش نرخ بهره تقاضا برای بیمه سرمایه گذاری بالا میرود.

 مشکلی که وجود دارد این است که بیمه را با بانک مقایسه میکنند و تصور بر این است که بیمه و بانک رقیب یکدیگر هستند؛ درصورتی که بانک هدف کوتاه مدت و میان مدت دارد و بیمه اهداف بلندمدت.

بارش «باران» در هوای سوزان اقتصاد / «بیمه زندگی باران» فرصتی برای عرض اندام پیدا می‎کند!

تربتی بیمه را یک سرمایه گذاری بلندمدت خواهند و گفت: ۷۰درصد پورتفوی شرکتهای بزرگ بیمه دنیا را اوراق قرضه تشکیل میدهد. یکسری از این اوراق را دولت و بخشی دیگر را شرکتها عرضه میکنند و بر اساس آن ریسک و بازده را میسنجند. اما در ایران علاوه بر این که این امکان وجود ندارد، از زاویه هزینه خسارت به آن نگاه نمیشود. فردی که در بانک سپرده گذاری کرده، فوت کند، 25 درصد مالیات بر ارث به آن تعلق میگیرد. در صورتی که بیمه عمر این هزینه را ندارد و تمام مبلغ، بدون کسورات به وراث تعلق میگیرد. در حال حاضر مردم به شرکتهای بیمه به چشم یک شرکت سرمایه گذاری نگاه میکنند. بنابراین باید نوع نگاه به شرکتهای بیمه را تغییر داد.

مدیر محاسبات فنی و توسعه محصول «بیمه زندگی خاورمیانه» اظهار داشت: حضور بیمه «باران» با زمینه تخصصی زندگی را به فال نیک میگیریم. در حال حاضر برخی شرکتهای بیمه به جهت تأمین نقدینگی جهت ایفای تعهدات کوتاه مدت خود، اقدام به نرخ شکنی در بیمههای عمر و حوادث میکنند. بعضا دیده شده که شرکتهای جنرال ۳۰درصد کمتر از نرخ حق بیمه منطقی و قانونی، خدمات به مشتریها ارائه میدهند. این موضوع شرایط را برای شرکتهای تخصصی بیمه سخت میکند. بنابراین، حضور یک شرکت تخصصی دیگر در عرصه بیمه زندگی میتواند به بهبود اوضاع کمک کند.

وی با توجه به شرایط اقتصاد و صنعت غالب، وضعیت «بیمه خاورمیانه» را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: به دلیل این که برخلاف برخی شرکتها هنوز وارد پورتفوی کپتیو نشده‎ایم و در این مسیر حرکت نمیکنیم. مجموعه «بیمه خاورمیانه توانسته با ایجاد یک بستر مشاوره‌ای مشتریان خود را جذب کند و معتقدیم. نمایندههای یک شرکت بیمه تخصصی زندگی قبل از این که نماینده باشند، باید مشاور مالی باشند. این مشاوران مالی هستند که می‌توانند کمک کنند یک شخص بیمه عمر و زندگی خوب خریداری کند و «خاورمیانه» در این راستا موفق عمل کرده است.

تربتی افزود: در سال۹۸ نسبت به سال۹۷ رشد معقول خود را خواهیم داشت. با وجود تعطیلات نوروز و شرایط ماه رمضان، حجم فعالیت کاهش یافته اما اگر نقطه به نقطه نگاه کنیم، ورودی بیمه نامههای شرکت بیشتر از سال قبل بوده است. علاوه بر این، از بعد سرمایه گذاری نیز رشد خوبی داشته‎ایم و جهش درآمدی بهتری را تجربه خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: جامعه به شدت نیازمند بیمه زندگی است و زمینه برای فروش این بیمه نامه بکر است. وجود شرکتهای تخصصی همچون «باران» به عنوان دومین شرکت و شرکتهای دیگر میتواند منجر به توسعه بازار بیمه زندگی شود و به صنعت کمک کند تا اجزای آن در جای خود قرار گیرند. علاوه بر این، تعدد شرکتهای تخصصی بیمه زندگی باعث میشود که بازارهایی مانند بازار بدهی قوت بگیرد و با ارائه اوراق بلندمدت، کمک حال اقتصاد باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر