بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
کارشناس بازار سرمایه گفت: فروکش کردن التهابات سیاسی و گزارش مطلوب شرکت‌ها سبب شد بازار با ثبات نسبی مواجه شده و سرمایه‌گذاران نیز کف قیمتی را شناسایی کنند.
کد خبر : ۱۹۲۳۲۳

به گزارش بورس نیوز، همایون دارابی دررابطه با روند شاخص بورس اظهار کرد: در سه هفته گذشته سه اتفاق بازار سرمایه کشور را تحت تاثیر قرار داد. از یک سو اوج بحران سیاسی تهران و واشنگتن رقم خورد که در نهایت این نتیجه حاصل شد که جنگی رخ نخواهد داد و مسائل در قالب سیاسی حل و فصل خواهند شد. این موضوع در ابتدا سرمایه‌گذاران بورسی را با ابهام مواجه کرد اما در نهایت بازار به این درک رسید که از برخورد فیزیکی عبور کرده‌ایم.

وی افزود: موضوع دیگر انتشار گزارش‌های مالی شرکت‌ها و میزان فروش ماهانه آنها بود. میزان سود محقق شده برای سال ۹۷ و نیز گزارش میزان فروش شرکت‌ها منتشر شد که تقریباً می‌توان گفت گزارش‌ها مثبت و مطلوب بودند.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: فروکش کردن التهابات سیاسی و گزارش مطلوب شرکت‌ها سبب شد بازار با ثبات نسبی مواجه شده و سرمایه‌گذاران نیز کف قیمتی را شناسایی کنند.

دارابی بیان کرد: از سوی دیگر بازارهای موازی نیز شرایط اشباع را نشان می‌دهند. تلفیق این سه عامل به ثبات نسبی بازار کمک کرده و شاخص در یک محدوده منطقی حرکت می‌کند.

وی در این باره که نوسانات بازار سهام چقدر می‌تواند منطقی باشد، توضیح داد: بخش عمده و شاید تقریبا ۷۰ درصد فرآیند تعیین قیمت در همه بازار‌ها از جمله بازار سهام وابسته به مسائل روانی و احساسی افراد است. بیش از فاز محاسباتی بر مبنای متغیرهای کمی و کیفی مشخص، قیمت در بازارها بر اساس برداشت‌های احساسی و روانی افراد شکل می‌گیرد. به همین دلیل در خیلی از موارد ممکن است هیچ اتفاقی هم رخ ندهد.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: جابه جا شدن مواردی که به لحاظ روانی روی مطلوبیت‌های سرمایه‌گذاران اثرگذار است موجب ایجاد نوسان می‌شود که این ذات همه بازارها است. حالا هرچه بازار نقدشونده‌تر باشد شدت نوسان در آن به مراتب بیشتر خواهد بود.

دارابی با اشاره به اینکه نوسان ذات بازار سرمایه است تصریح کرد: ما در حال پشت سر گذاشتن یک سال تورمی هستیم. در سال تورمی بازارهای دارایی‌محور می‌توانند ارزش پول سرمایه‌گذاران را حفظ کنند و بازار سرمایه یکی از بهترین گزینه‌ها است. به سرمایه‌گذاران باید گفت بیش از هر چیزی باید اطلاعات و عملکرد شرکت‌ها را ملاک قرار بدهند. سرمایه‌گذاران باید به گزارش‌های ماهانه و عملکردی سه ماهه شرکت‌ها توجه کنند و از نوسانات کوتاه‌مدت چشم‌پوشی کنند.

کارشناس بازار سرمایه گفت: گزارش‌های عملکردی سال ۹۷ شرکت‌ها مطلوب بوده و به نظر می‌رسد گزارش‌های ماهانه فروش نیز روندی قابل قبول داشته باشد. در حال حاضر ما در فصل مجامع هستیم و به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود در فروش سهام عجله نکنند. تقسیم سود شرکت‌هایی که به مجمع رفته‌اند مطلوب بوده و برای سرمایه‌گذاران بلندمدت امکان کسب بازدهی با پوشش حفاظتی در برابر تورم فراهم است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر