بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

صنایع بورسی بعد از سفر شینزو آبه/ دلایل خوشبینی به بانک ها و لیزینگ‌ها

در شرایط ابهام، صنایعی که فروش کاملا داخلی دارند، با ریسک کمتری هم مواجه هستند.
کد خبر : ۱۹۲۳۷۷
به گزارش بورس نیوز، نخست وزیر ژاپن اواخر خردادماه با هدف امکان سنجی مذاکره ایران با امریکا و فرونشاندن بحران فزاینده در روابط دو کشور راهی تهران خواهد شد.
اهمیت این سفر از آن جهت است که اگر مقامات کشور به دنبال راهی برای کاهش تنش ها و فشارهای بین‌المللی باشند، این سفر فرصت مناسبی خواهد بود؛ ولی چنانچه نتیجه سفر خوشایند نباشد، احتمالا تنش ها و تشنج در روابط افزایش خواهد یافت. 
این دوراهی، چالش مهمی بر سر راه سرمایه گذاران محسوب می شود.

مسیح زرگر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص تاثیر این سفر بر شرکت ها و صنایع بورسی گفت: به نظر می رسد اگر نتیجه سفر شینزو آبه به تهران مثبت باشد، گروه لیزینگ و بانکی پتانسیل رشد بیشتری دارد.

وی افزود: در صورت توافق و کاهش تنش های بین‌المللی، نرخ ارز احتمالا کاهش خواهد یافت و در دوره های نزولی نرخ ها، تقاضای خرید کاهش می یابد. صنعت لیزینگ با ایجاد رغبت و انگیزه در مردم برای خرید اقساط هم از محل عملیات لیزینگ بازدهی کسب می کند و هم شانس دریافت تخفیف از تولیدکنندگان را دارد. بنابراین صنعت لیزینگ را گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری ارزیابی میکنم. 

زرگر در رابطه با دلیل خوشبینی به رشد بانکی ها در صورت توافق اظهار داشت: بانک ها در حال حاضر هم از مراودات بین‌المللی محروم هستند و مادامی که تحریم ها، روند فروش نفت را دشوار کرده، امیدی به وصول مطالبات خود از دولت نیز ندارند. اما در صورت رفع محدودیت ها، خوشبینی به وصول مطالبات از دولت افزایش خواهد یافت. بنابراین بانک ها مخصوصا بانک هایی که مطالبات از دولت دارند، پتانسیل رشد خواهند داشت.

وی اضافه کرد: البته نتیجه مثبت این سفر، جو روانی بازار سرمایه را هم مثبت خواهد کرد. اگر چه افت احتمالی نرخ ارز در صورت توافق، سبب کاهش درآمد فروش صنایع صادرات محور خواهد شد؛ اما رفع تحریم ها صادرات را تسهیل خواهد کرد و در نهایت به نظر می رسد با فرض تثبیت قیمت های جهانی، چه توافقی حاصل شود و چه نشود، به دلیل نوسانات نرخ ارز، سودآوری ریالی صنایع صادرات محور تغییر چندانی نخواهد داشت. ولی در شرایط ابهام، صنایعی که فروش کاملا داخلی دارند، با ریسک کمتری هم مواجه هستند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل مدیریت فناوری بورس تهران:

هسته معاملاتی هیچ مشکلی ندارد

مدیرعامل مدیریت فناوری بورس تهران:

هسته معاملاتی هیچ مشکلی ندارد

ارسال نظر