بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پارند در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد؛

صعود نرخ ارز در صورت عدم توافق/ راهکاری برای افزایش سودمندی بازار متشکل ارزی

شاید راه اندازی این بازار جو روانی مثبتی ایجاد کند که آثار کوتاه مدتی داشته باشد؛ ولی در بلندمدت انتظار افت نرخ ارز نمی رود.
کد خبر : ۱۹۲۴۴۴
به گزارش  بورس نیوز، دلار که امسال نرخ های بالاتر از ۱۵ هزار تومان را هم به خود دید، در روزهای اخیر سیر نزولی به خود گرفت و حتی مقاومت ۳۱۰۰ تومانی را هم شکست. 
به نظر می رسد کاهش نرخ ارز تحت تاثیر جو روانی دو اتفاق پیش رو باشد؛ راه اندازی بازار متشکل ارزی و سفر نخست وزیر ژاپن به ایران.

علی دهدشتی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پارند در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: راه اندازی بازار متشکل ارزی می تواند شفافیت نرخ ارز را افزایش دهد و افزایش شفافیت در هر بازاری، به کشف نرخ مناسب تر کمک خواهد کرد. اما با سازوکار اعلام شده به نظر می رسد این بازار سبب کاهش جدی نرخ ارز نخواهد شد. شاید راه اندازی این بازار جو روانی مثبتی ایجاد کند که آثار کوتاه مدتی داشته باشد؛ ولی در بلندمدت انتظار افت نرخ ارز نمی رود.

این تحلیلگر بازارهای مالی در رابطه با تاثیر توافق احتمالی با شینزو آبه در سفر به تهران بر روند بازار ارز گفت: با توجه به شرایط فعلی، احتمالا حصول توافق در کوتاه مدت دور از ذهن خواهد بود. 

وی افزود: دو اتفاقی که در مورد آن صحبت شد، فرصتی برای اصلاح نرخ ارز به بانک مرکزی داد. ولی معتقدم کاهش نرخ ارز تداوم نداشته و در بهترین حالت، نرخ ارز در محدوده نرخ های فعلی تثبیت خواهد شد. البته می توان احتمال دیگری هم برای بازار ارز در نظر گرفت. اگر توافقی در عرصه روابط بین المللی حاصل نشود، (حتی با فرض راه اندازی بازار متشکل ارزی)، بازار ارز احتمالا روند صعودی به خود خواهد گرفت؛ چرا که منبعی برای افزایش درآمدهای ارزی وجود ندارد.

دهدشتی ضمن تاکید بر ضرورت اجرای صحیح سیاست های تدوین شده، اظهار داشت: بسیاری از تصمیمات در زمینه اقتصاد کلان کشور، تصمیمات درستی است؛ اما عدم اجرای صحیح آنها باعث نتیجه معکوس تصمیمات می شود. یکی از مهمترین راهکارهای افزایش سودمندی بازار متشکل ارزی، ایجاد فرصت معاملات آتی در این بازار است. اگر قرار باشد بازیگران بازار متشکل ارزی فقط صرافان و واردکنندگان و صادرکنندگان بزرگ و... باشند و معاملات هم به شکل نقدی و توسط گروه های خاص و با قیمت های دستوری انجام شود، راه اندازی این بازار عملا تاثیر خاصی بر نرخ ارز بر جای نخواهد گذاشت.  

وی افزود: ایجاد ابزارهایی برای معاملات آتی در بازار متشکل ارز، هم عرضه و تقاضای ارز را منطقی تر کرده و هم مزایای بسیاری برای تولیدکنندگان و در نهایت اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت. این نگرش که راه اندازی بازار آتی سبب افزایش قیمت ها در بازار نقدی خواهد شد، غیرمنطقی است. همواره نرخ بازارهای آتی از نرخ بازارهای نقدی الهام می گیرد. 

دهدشتی در خاتمه تاکید کرد: در حال حاضر ریسک زیادی متوجه بازار ارز است. به مردم توصیه می شود با احتیاط و تحلیل بیشتری اقدام به خرید و فروش ارز کنند. بازار ارز به شدت به اتفاقات سیاسی و اقتصادی وابسته بوده و هر هیجان منفی به فشار عرضه و صف های فروش ارز مقابل صرافی ها دامن می زند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر