بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
مدیرعامل کارگزاری مدبر آسیا در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

شرح بر سامانه مدیریت ریسک/ سهامداران برای دریافت اعتبار چه کنند

اجرای این سامانه و محدودیت اعمال شده توسط کمیته ریسک، هم ریسک کارگزاران را کاهش می دهد و هم از تشکیل برخی صف های خرید عجیب و غریب و تقاضای غیرواقعی در بازار جلوگیری می کند.
کد خبر : ۱۹۲۵۱۳
شرح بر سامانه مدیریت ریسک/ سهامداران برای دریافت اعتبار چه کنند؟

به گزارش بورس نیوز، سامانه مدیریت ریسک که در‌بهمن ماه سال۹۷ اجرا و نیم‌ساعت ابتدای معاملات را در بر می‌گرفت، از ۲۸خرداد ماه افزایش یافته و از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱:۳۰ اجرا خواهد شد. البته در مرحله بعد، اجرای این سامانه در کل زمان معاملات اجرا خواهد شد.
اما برای بسیاری از سهامداران این سوال مطرح شده که سامانه مدیریت ریسک چیست و چه تاثیری در روند معاملات خواهد داشت؟

مهدی حیدرزاده مدیرعامل کارگزاری مدبر آسیا در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: تا قبل از اجرای سامانه مدیریت ریسک، بعضی سهامداران انتظار داشتند بدون اینکه پولی پرداخت کرده باشند در طول ساعت معاملات اقدام به ثبت سفارش کنند و در نتیجه این اقدام، مشکلات زیادی به کارگزاران تحمیل شد چراکه ممکن بود وصول وجه خرید از سهامدار به راحتی انجام نشود و یا کاهش قیمت سهم، دردسر ایجاد کند. 

وی ادامه داد: گاه این روش خرید سهم، در ابتدای ساعات معاملات بازار سرمایه، منجر به تشکیل صف‌های خریدی می‌شد که نه‌تنها رویکردی منطقی نیست بلکه در بورس‌های جهانی نیز چنین رویه‌ای مرسوم نبوده و نباید به سهامداری فرصت خرید نامحدود داد.

حیدرزاده افزود : از بهمن‌ماه سال گذشته، با اجرای سامانه مدیریت ریسک، کارگزاران امکان اعطای اعتبار بیش از میزان margin call یا در واقع اعتبار مشتری را ندارند؛ اجرای این سامانه و محدودیت اعمال شده توسط کمیته ریسک ، هم ریسک کارگزاران را کاهش می‌دهد و از تشکیل برخی صف‌های خرید عجیب و غریب و تقاضای غیرواقعی در بازار جلوگیری می‌کند.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: کارگزاران امکان اعطای اعتبار به مشتریان به طور میانگین تا سقف ۵۰درصد میزان دارایی یا پرتفوی سهامدار در آن کارگزاری (اعم از سهام  و اوراق بهادار و...) را دارند. جهت برخورداری از این امتیاز، باید سهامداران به کارگزاری خود مراجعه کرده و پس از اعتبارسنجی توسط کارگزاران، ۵۰درصد از ارزش پرتفوی سهامداران، اعتبار به حساب آنان شارژ می گردد و این میزان اعتبار در سامانه معاملاتی درج می شود. سامانه مدیریت ریسک، این مورد را کنترل می کند و با این فرآیند، تقاضا واقعی تر خواهد شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر