بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
معادن در مناطقی اشتغال زایی کرده اند که حتی دولت در آن ناتوان بوده؛ بنابراین وظیفه خود میدانیم به هر نحو ممکن از معادن حمایت کنیم.
کد خبر : ۱۹۲۶۱۴

به گزارش بورس نیوز، مجمع سالیانه انجمن زغالسنگ ایران امروز با حضور مدیران ارشد صنعت؛ اعضای هیات مدیره انجمن زغال‌سنگ ایران؛ جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت ، معدن و تجارت؛ داریوش اسماعیلی ریاست سازمان نظام مهندسی معدن ایران؛ محمدرضا بهرامن ریاست خانه معدن و نیز نعمت اله محسنی معاون بازرگانی شرکت ذوب آهن اصفهان برگزار شد.

تشکیل کارگروه اجرای نقشه راه معادن/ تاکید بر حمایت از صنعت زغالسنگ

در این مجمع علاوه بر تصویب صورت های مالی و انتخاب آقایان صادقی، دربانی و شریف به عنوان بازرس قانونی، دریافت حق عضویت از اعضای انجمن توسط اعضای هیئت مدیره مورد موافقت قرار گرفت.

همچنین میهمانان محترم حاضر در این جلسه به طرح مباحثی پرداختند که به چکیده از آن اشاره می شود.

نصیری: پس از برگزاری حدود ۲۵ جلسه رسمی در سطح وزارت صمت و ایمیدرو و تولیدکنندگان زغال‌سنگ و مدیران شرکت ذوب‌آهن اصفهان در طول ۲ سال، سرانجام در آذرماه سال گذشته، مقرر شد نرخ زغال‌سنگ بر مبنای ۲۶.۵درصد از شمش فولاد خوزستان محاسبه شود. البته پیشنهاد کمیته اقتصادی انجمن، قیمت‌گذاری بر مبنای ۳۲درصد شمش فولاد خوزستان بود؛ ولی قیمت‌گذاری بر اساس ۲۶.۵ شمش فولاد خوزستان مورد تایید قرار گرفت. همچنین نحوه آنالیز جرایم و پاداش نیز مشخص شد.

آنچه در ۲۰ سال گذشته، به تداوم حیات معادن کمک کرده، افزایش نرخ ارز بوده است. از سال ۱۳۹۰ تا کنون نرخ دلار در بازار آزاد تقریبا ۱۱برابر شده و این افزایش نرخ، مشکلات مربوط به تورم و افزایش هزینه‌های تولید را تا حدی پوشش داده است.

نرخ شمش فولاد خوزستان از قیمت‌های جهانی تاثیر می‌پذیرد و با توجه به این وابستگی، بعضی ریسک‌های صنعت زغال‌سنگ را می‌توان خنثی کرد. 

با این حساب از نرخ‌های تقریبا ثابت زغال‌سنگ فاصله گرفته‌ایم و قیمت‌ها نوسان مثبت داشته است.

مقایسه نرخ فروش زغال‌سنگ داخلی با قیمت‌های زغال‌سنگ در بازارهای جهانی نشان می‌دهد همواره نرخ زغال‌سنگ داخلی از نرخ‌های جهانی کمتر بوده؛ اگرچه این فاصله با قیمت‌گذاری اخیر کمتر شده؛ اما صنعت زغال‌سنگ هنوز جایگاه واقعی خود را نیافته است.

احمد دادوند مدیرعامل شرکت تکادو: طرح جامع زغال‌سنگ کشور سال‌ها پیش در وزارت صمت شکل گرفت و سال گذشته این طرح به تصویب رسید و به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ابلاغ شد. همچنین در یکی از بندهای طرح پایش زغال‌سنگ درخواست مقایسه طرح جامع زغال‌سنگ با طرح فولاد مطرح شده است. امیدواریم دولت در اجرای این طرح خصوصا در بخش اکتشاف و فرآوری و بریندینگ و زغالشویی حمایت لازم را از صنعت به عمل آورد.

به هر حال زغال‌سنگ در مناطق مختلف کشور، ویژگی‌های متفاوتی دارد و در حال حاضر شرکت ذوب‌آهن اصفهان عملیات بریندینگ را انجام می دهد. ولی باید تلاش کنیم که بریندینگ در معادن انجام شود تا بتوان از ظرفیت های صنعت زغالسنگ استفاده بهتری کرد و اشتغال زایی هم داشت.


هرمز ناصرنیا مشاور شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران: مشکل اصلی زغال‌سنگ کشور، میزان گوگرد بالای محصول در معادن زغال‌سنگ طبس است و باید راهکاری برای کاهش میزان گوگرد پیدا کرد.

علی یزدانی مشاور امور معدنی مدیرعامل میدکو: بعد از ذوب آهن اصفهان، بیشترین میزان مصرف زغال‌سنگ در طرح کوره بلند میدکو اتفاق خواهد افتاد. انجمن به عنوان مرجعی برای حمایت از زغال‌سنگ کشور باید نگاه دو جانبه داشته و هم منافع تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان را در نظر بگیرد.

تشکیل کارگروه اجرای نقشه راه معادن/ تاکید بر حمایت از صنعت زغالسنگ
جعفر سرقینی: انجمن زغال‌سنگ کشور در طول تقریبا یک سال فعالیت خود، بیش از ۹۰درصد از فعالیت های حوزه زغال‌سنگ را پوشش داده و با تشکیل کمیته‌های تخصصی مانند کمیته اقتصادی و کمیته اکتشاف و غیره توان خود را در تدوین گزارش‌های به کار گرفته است.

خانه معدن هم به عنوان تشکل مادر همواره حامی انجمن زغال‌سنگ ایران بوده و این حمایت، جای تقدیر و تشکر دارد.

مشکل اصلی صنعت، قیمت‌گذاری بود که با تلاش انجمن و حُسن ارتباط بین تولیدکنندگان و مصرف کننده، فرمولی تعیین شد که بتوان از آن برای تعیین مکانیزم قیمت‌گذاری در بلند مدت استفاده کرد.

۱۷ هزار شغل کارگاهی توسط صنعت زغال‌سنگ ایجاد شده است.

افزایش ظرفیت صنعت زغال‌سنگ کشور از ۳میلیون تن به ۸ میلیون تن، نیازمند سرمایه‌گذاری در این حوزه بوده البته مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود اما با توجه به کمبود و افزایش قیمت چوب، باید واردات چوب به تصویب برسد. 
همچنین برای جانشینی شیلد به جای چوب و تامین مالی معادن تدبیری اندیشید. کمبود امکانات زیربنایی از جمله کمبود آب و برق در منطقه طبس از دیگر مشکلات صنعت است.

محمدرضا بهرامن: معادن در مناطقی اشتغال زایی کرده اند که حتی دولت در آن ناتوان بوده؛ بنابراین وظیفه خود میدانیم به هر نحو ممکن از معادن حمایت کرد و به ذوب‌آهن اصفهان قول می دهیم مشکل کمبود زغال‌سنگ را حل کنیم. 

داریوش اسماعیلی: تشکیل کارگروه اجرای نقشه راه معادن قطعا انقلابی در حوزه معادن خواهد بود.

تلاش برای واگذاری معادن زغال‌سنگ به بخش خصوصی و یا حداقل فروش محصولات آنها به بخش خصوصی؛ توجه ویژه به اجرای سیاست‌های مصرف، افزایش ضریب ایمنی معادن با حمایت دولت از جمله بندهای نقشه راه معدن است.

تولید محصول مطابق استانداردهای جهانی هم نیازمند حمایت دولت و مجلس و هم برنامه ریزی و پیگیری فعالان صنعت است.

تشکیل کارگروه اجرای نقشه راه معادن/ تاکید بر حمایت از صنعت زغالسنگ

رمضان کریتی مدیرعامل شرکت زغالسنگ پرورده طبس نیز گفت: ۵۰ درصد از تولید زغال‌سنگ کشور در شرکت زغال‌سنگ طبس بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه به سمت عمق می رویم و ذخایر جدید در حال واگذاری از طریق مزایده است، امیدواریم از شرکت‌های معدنی حمایت لازم به عمل بیاید تا بتوانند از امکانات استفاده کرده و تولید زغالسنگ را افزایش دهند.

این فعال معدنی اظهارکرد: صنعت زغال‌سنگ کشور با ۲ تهدید مواجه است؛ ابتدا در سال ۹۷ به ۲۶ میلیون یورو منابع ارزی نیاز داشتیم که تامین نشد. اگر ارز کافی در اختیار معادن قرار نگیرد، تنها معدن مکانیزه کشور دچار مشکل خواهد شد.

وی اضافه کرد: کمبود چوب تهدید جدی است. چوب از ابتدای سال ۹۷ تا کنون از قیمت ۴۵۰ هزار تومان به ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است؛ تنها روزنه نجات صنعت، صادرات است.

تشکیل کارگروه اجرای نقشه راه معادن/ تاکید بر حمایت از صنعت زغالسنگ
حسن نیک کار اصفهانی فعال صنعت زغالسنگ: از وزارت صنعت، معدن تجارت عاجزانه تقاضا داریم ما را به عنوان عضوی از انجمن زغالسنگ ایران ببینند؛ نه انجمن زغال‌سنگ ذوب آهن!
اشتراک گذاری :
ارسال نظر