بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
رئیس هیات مدیره استصنا در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد؛

۳راهکار پترویی‌ها برای دورزدن تحریم‌ها / پیشخوان بانک «کونلون» برای مبادلات ارز باز است

در حال حاضر واکنشی نسبت به نرخ اعلام شده صورت نگرفته زیرا بازارهای خارجی همگی تحت تاثیر شرایط تحریم قرار گرفته‌اند و در این شرایط بازارها و مبادلات داخلی مورد توجه قرار می‌گیرد.
کد خبر : ۱۹۲۶۴۸

تحریم ها توجه را از بازار های خارجی ربود/شرایط بازار پاسخگوی نیاز مبادلات داخلی است

رضا پدیدار در گفت‌و‌گو با خبرنگار بورس نیوز شرایط بازار را پاسخگوی نیاز مبادلات داخلی دانست و اظهارکرد: واکنش بازارهای خارجی به این قیمت‌ها نه مثبت بوده و نه منفی بنابراین ارزیابی تاثیر آن، نیازمند گذر زمان است .

وی در ادامه افزود: فضای حاکم بر اقتصاد پتروشیمی یک فضای تحریمی است که قدرت مانور را کم کرده ولذا نمی‌توان واکنش سریعی در مورد قیمت‌ها داشت زیرا در شرایط عادی که مبادلات عادی صورت می‌گیرد زمان نقش مهمی ایفا می‌کند اما در شرایط رکود و کف مبادلات اظهارنظرها بیشتر جنبه شخصی و منافع گروهی به خود می‌گیرد و قابل استناد نیست.

رئیس هیات مدیره استصنا در رابطه با شرایط تحریم و مشکلات تولید قطعات پتروشیمی در کشور عنوان کرد: قطعات مورد نیاز صنایع نفت و گاز و پالایش پتروشیمی به صورت میانگین ۵درصد تولید داخل است که این ضریب در طی ۱۰سال اخیر رشد کرده و در حال حاضر رشدی ۷۵درصدی داشته که سه‌چهارم نیازها را تامین می‌کند.

پدیدار اظهارکرد: در حال حاضر ۹۰درصد فعالان اقتصادی در حوزه پالایشگاهی و پتروشیمی از لحاظ تجهیزات تامین هستند و اگر به قطعه‌ای نیاز پیدا شود که قابل حمل باشد از طریق مسافرین و کارگزاران که به صورت موردی کار می‌کنند قابل تهیه است؛ با این روش‌ها نگرانی بابت تامین تجهیزات وجود ندارد مگر در موارد خاص که به لایسنس محصول نیاز است.

وی با تشریح برخی موارد خاص مانند لایسنس نیز تصریح کرد: برای مثال کاتالیست‌های فرآیندی پتروشیمی که کمپانی جهت فروش باید لایسنس صادر کند که این امر قابل اجرا نیست ولی کشور ذخیره‌های مورد نیاز را دارد.

عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران درخصوص کاهش نقش چینی‌ها در مبادلات و تامین قطعات پتروشیمی نیز گفت: پس از کاهش مبادلات با چینی‌ها و پیدایش کشورهای واسطه‌ای ایرانی و غیرایرانی، قطعات مورد نیاز از طرق مختلف تامین می‌شود؛ برای مثل یکسری تجهیزات نفت، گاز و پالایش و پتروشیمی نیز همانند روش‌های گذشته دوران تحریم، به‌منظور تامین قطعات واحدهای پتروشیمی وارد می‌شود.

وی ادامه داد: اما نباید فراموش شود که ۷۵درصد تجهیزات مورد نیاز صنایع نفتی در داخل و ۲۵درصد مابقی آن به صورت موردی به شکل تهاتری یا با روش دورزدن تحریم‌ها تامین می‌شود.

وی به فعالیت‌های مثبت در حوزه نفتی اشاره کرد و ادامه داد: بازنگری‌های صورت گرفته در این حوزه و روند اجرایی فعالیت‌ها مثبت اعلام شده که نتیجه آن استفاده از ظرفیت‌های ملی و منطقه‌ای است و در ۱۵کشور منطقه به صورت تهاتری در مبادلات فرآورده‌های نفتی و تجهیزات در حال اقدام هستیم.

پدیدار در خصوص ورود ارز به کشور از طریق پتروشیمی‌ها تاکید کرد : بر اساس توافقنامه‌ها، دریافت ارز از طریق بانک‌های عامل از جمله کونلون چین، صورت می‌گیرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر