بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
گویا «داسوه» در‎هاله ای از خوش‎بینی قرار دارد؛ چرا که علاوه بر پیش‎بینی رشد درآمدها، هزینه‎های گزافی صرف بازاریابی و تبلیغات کرده است.
کد خبر : ۱۹۲۶۸۵
به گزارش واحد سنجش و راه حل‎های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «داروسازی اسوه» تا پایان اسفند ماه سال 97 تقریبا دو برابر سرمایه اسمی‎750 میلیارد ريالی، سود انباشته دارد. 
این داروساز در ‎هاله‎ای از خوش‎بینی / هزینه‎ای که «داسوه» را به زیر کشید
اغلب شرکت‎ها در سال گذشته با لحاظ تورم موجود در نرخ‎های فروش محصولات خود، توانستند از نظر ریالی بر درآمدهای خود بی‎افزایند. با این وجود، این شرکت داروساز نتوانست به توفیق خاصی در این زمینه دست یابد و درآمدهای عملیاتی سال 97 عینا برابر با سال 96 بود.
اما نکته جالب توجه در صورت‎های مالی دوره 12 ماهه سال 97 رشد عجیب 119 درصدی هزینه‌های فروش، اداری و عمومی‎است.
بر این اساس، در حالی که سال 96 برای این بخش 193 میلیارد ريال هزینه شد، سال بعد به یک‎باره رقمی‎در حدود 422 میلیارد ريال درنظر گرفته شد.
نگاهی به صورت‎های مالی نشان می‎دهد که در سال 97 رقم قابل توجه 245 میلیارد ريال "هزینه بازاریابی و تبلیغات" انجام شده است. 
  
این داروساز در ‎هاله‎ای از خوش‎بینی / هزینه‎ای که «داسوه» را به زیر کشید
 
همین موضوع سبب شد تا سود عملیاتی «داسوه» با افت 25 درصدی نسبت به سال 96، به رقم 843 میلیارد ريال تنزل یابد.
نکته جالب‎تر این است که این میزان هزینه تبلیغات حداقل در سال 97 ثمره‎ای برای «داسوه» نداشته و درآمد فروش محصولات تغییری نکرده است. 
حال سوال این است که صرف این میزان "هزینه بازاریابی و تبلیغات" در یک شرکت داروساز بر اساس کدام توجیه اقتصادی انجام گرفته است؟!
به نظر می‎رسد این شرکت داروساز در‎ هاله ای از خوش‎بینی قرار دارد؛ چرا که برای دوره 12 ماهه سال 98 درآمد فروش 2656 میلیارد ريالی برآورد شده که نسبت به سال 97 رشد 19 درصدی را نشان می‎دهد.
اما تا پایان دومین ماه از سال 98 تغییری در درآمدها حاصل نشده و همانند دوره 2 ماهه سال 97، در حدود 203 میلیارد ريال درآمد شناسایی گردیده است. بنابراین، برای این که به پیش‎بینی‎های شرکت رنگ واقعیت بگیرد، باید در ادامه تلاش بیشتری از خود نشان دهد.
 
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Netherlands
سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸
مسلما چنین هزینه های بی مورد که ناشی از مدیریت ضعیف شرکت و عدم آشنایی وی با اصول تجارت موجب عدم استقبال سهامداران از سهام این شرکت شده و لذا چندین روز هست که شاهد صف فروش میلیونی سهام این شرکت بدون هیچ متقاضی می باشیم
مهدی ش
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
این باید بازار یابی بین‌المللی بوده باشه، در آینده جالب میشه گزارشات