بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸
جهش یک‎‏باره هزینه‎های «شسینا» در سال گذشته به‌سان یک سرعت‎گیر عمل کرد و باز هم اجازه نداد کام سهامداران به طور کامل شیرین شود.
کد خبر : ۱۹۲۹۴۱

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «صنایع شیمیایی سینا» در سال۹۷ حدود ۱۱میلیارد تومان سود خالص کسب کرد؛ رقمیکه میتوانست بیش از این باشد.

شینا

چرا که در صورتهای مالی شاهد افزایش خیره‎کننده ۴۲۱درصدی هزینههای فروش، اداری و عمومی بودیم.

بر این اساس، سال۹۶ تنها کمتر از ۴میلیارد تومان هزینه فروش، اداری و عمومی در کارنامه این شرکت ثبت شد اما؛ در سال۹۷ به یک‎باره این هزینه‌ها به رقم ۱۹میلیارد تومان افزایش یافت.

عمده دلیل افزایش این سرفصل هزینه‎ای، "خسارت پرداختی به نهادها و سازمانهای دولتی" بابت پروندههای قضایی است. این شرکت در سال۸۹ اقدام به صادرات فرآوردههای سوختی به کشور افغانستان کرد اما؛ به ادعای اداره گمرک مبنی بر یارانه‎ای بودن بخشی از محصولات صادر شده، علیه این شرکت پرونده تشکیل شد که همچنان باز است.

علاوه بر این، در همین راستا، پرونده دیگری در گمرک غرب تشکیل شد و دادگاه رأی به محکومیت «صنایع شیمیایی سینا» داد.

شینا

این شرکت کوچک بابت این پروندهها هزینه نسبتا قابل توجهی بابت دادرسی پرداخت کرد.

«شسینا» رقمیدر حدود ۳.۵میلیارد تومان هزینه مطالبات مشکوک الوصول در سال۹۷ لحاظ کرده که مربوط به مطالبات از سه شرکت هندی است.

در این میان رشد بیش از دو برابری هزینههای توزیع، فروش و بازاریابی نیز به عنوان سرعت‎گیر عمل کرد و در کنار سه عامل ذکر شده، از شدت سود کاستند و مجال تحقق سودهای بیشتر را ندادند.

ظاهرا بی تفاوتی و کم کاری مدیران «شسینا» به همین جا ختم نمیشود و نگاهی به صورتهای مالی نشان میدهد که برخلاف الزامات قانونی، علاقه‌ای به افزایش مبلغ سرمایه اسمی خود ندارند.

نکته جالب توجه در خصوص «شسینا» رقم بسیار ناچیز سرمایه (۳میلیارد تومان) است. با وجود این که این شرکت در بازار دوم بورس حضور دارد و ملزم به افزایش سرمایه طبق دستورالعمل سازمان بورس است اما؛ تاکنون اقدامیدر این خصوص انجام نداده است. هر چند که آخرین صورت مالی نشان از سود انباشته مناسب دارد و به راحتی میتواند بخشی از سرمایه مورد نیاز را از این محل تأمین کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر