بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
بهبود و افزایش نرخ حاشیه سود ناخالص و عملیاتی شرکت عامل مهمی در رشد سودآوری «شراز» محسوب می‌شود.
کد خبر : ۱۹۳۴۲۲

سود 5.223 ریالی هر سهم «شراز» در سال 97/ رشد سود شرکت نسبت به گزارش حسابرسی نشده

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، عملکرد شرکت «پالایش نفت شیراز» در سال مالی منتهی به اسفند ماه 1397 به صورت حسابرسی شده منجر به تحقق سود خالص 5 هزار و 366 میلیارد ریالی و معادل 5.223 ریال به ازای هر سهم شده است.

سود خالص شرکت نسبت به سال 96 با افزایش در حدود 200 درصدی همراه بوده و لحاظ کردن نرخ تسعیر سامانه نیما در محاسبات فروش فرآورده‌های نفتی به شرکت ملی پالایش و پخش را می‌توان دلیل اصلی رشد سودآوری قابل ملاحظه در سال گذشته عنوان کرد.

همچنین بهبود و افزایش نرخ حاشیه سود ناخالص و عملیاتی «شراز» نیز عامل مهم دیگری در رشد سودآوری محسوب می‌شود.

جمع درآمدهای عملیاتی با بیش از 94 درصد افزایش به بیش از 75 هزار و 952 میلیارد ریال رسیده و حاشیه سود ناخالص و عملیاتی شرکت در سال گذشته به ترتیب 10.4 و 9.2 درصد بوده است.

این در حالی است که این نرخ حاشیه سود در سال 96 به ترتیب معادل 6.7 و 3.3 درصد بوده و شاید دلیل رشد حاشیه سود عملیاتی را می‌توان در این نکته جستجو کرد که محاسبه نرخ مواد اولیه شرکت‌های پالایشگاهی در ابتدای سال 97 با نرخ ارز 4200 تومانی و محاسبه نرخ فرآورده تولیدی از این مواد با نرخ نیمایی منجر به رشد بیش از 2.5 برابری نرخ حاشیه سود عملیاتی شرکت شده است.

افزایش هزینه‌های مالیات بر ارزش افزوده در سال گذشته و همچنین لحاظ نمودن تعهدات کارکنان رسمی نفت و به علاوه جرایم ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم منجر به ثبت هزینه‌های غیرعملیاتی 2.374 میلیارد ریالی در صورت سود و زیان شرکت شده است.

همچنین در بخش درآمدهای غیرعملیاتی مبلغ 1.799 میلیارد ریال سود سپرده‌های بانکی شناسایی شده که نسبت به سال قبل از آن افزایش 31 درصدی را نشان می‌دهد.

سود 5.223 ریالی هر سهم «شراز» در سال 97/ رشد سود شرکت نسبت به گزارش حسابرسی نشده

از دیگر نکات مهم این گزارش می‌توان به لحاظ شدن مالیات بر درآمد شرکت به مبلغ 1.035 میلیارد ریال اشاره کرد.

لازم به ذکر است که مبلغ مالیات لحاظ شده در سال قبل از آن معادل صفر بوده است. با این حال و در یادداشت توضیحی مربوط به مالیات، مبلغ مالیات تشخیصی شرکت 387 میلیارد ریال از سوی اداره امور مالیاتی عنوان شده که امکان کاهش سود انباشته شرکت بابت مالیات تشخیصی سال 96 وجود خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر