بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۱
کد خبر : ۱۹۳۵۸
هر چند هنوز هم خيلي‌ها از شوك بركناري منوچهر منطقي از مديرعاملي ايران‌خودرو بيرون نيامده و برخي نيز كماكان نسبت به اين اتفاق ناگهاني معترض‌اند، اما...
به گزارش بورس نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد ، موضوع ديگري كه اين روزها نقل محافل خبري و صنعتي كشور شده، بحث استعفا، بركناري يا جابه‌جايي مديران، به‌خصوص مسوولان ارشد ايران‌خودرو است كه از هفته گذشته شايعه‌هاي زيادي در اين زمينه به گوش مي‌رسد. شايعه‌هايي كه با استعفاي دسته‌جمعي قائم‌مقام‌هاي ارشد اين شركت يكي دو ساعت پس از بركناري منطقي شروع و با خبر به استعفاي مدير فروش ايران‌خودرو ظاهرا به آخر رسيد.

اين در حالي است كه تا به امروز هيچ خبري مبني‌بر تاييد و يا تكذيب اين جابه‌جايي‌ها از سوي روابط عمومي ايران‌خودرو منتشر نشده و آن طور كه خبرنگار ما با مديران ارشد در اين شركت گفت‌و‌گو كرد ظاهرا هيچ مديري تاكنون تمايلي به ترك شركت از خود نشان نداده و موضوع را به سياست كاري و تصميم نهايي جواد نجم‌‌الدين، مديرعامل ايران‌خودرو واگذار كرده است. به هر حال اين شركت خودروساز به لحاظ بزرگي و گستردگي، به سادگي و يك‌باره ظرفيت تغيير و تحولي وسيع را نداشته و شايد نتوان مديراني خبره و آشنا به فضاي ايران‌خودرو را جايگزين قديمي‌ها كرد.

مخصوصا اينكه ظاهرا بنا به گفته يكي از مسوولان ايران‌خودرو، منطقي پس از وداع با خانه 7 ساله خود از مديران شركت خواسته كه به كار خود ادامه دهند و بزرگ‌ترين خودروساز خاورميانه را در شرايط خاصي كه دارد، تنها نگذاشته و به اصطلاح با نجم‌الدين كه خود نيز با ايران‌خودرو غريبه نيست، كنار آمده و كار كنند.
 
از سوي ديگر نجم‌الدين نيز در اولين اظهارنظر خود پس از رسيدن به منصب مديرعاملي ايران‌خودرو صراحتا اعلام كرد كه تنها براي كار به اين شركت آمده و فعلا قصد تغيير و تحول مديريتي در اين مجموعه را ندارد، مگر آنكه نيازي احساس شود. همچنين آن طور كه برخي از مسوولان اين شركت عنوان مي‌كنند، نجم‌الدين اين نكته را كه عملا قصد تغيير كسي را ندارد به آنها اعلام كرده است. به هر حال موضوعي كه در اين بين احتمال تغيير و تحولات جدي و وسيع در بزرگ‌ترين خودروساز خاورميانه را كم‌رنگ مي‌كند، خودرويي بودن نجم‌الدين است.
 
در واقع وي چون از همان ابتداي دوران كاري خود در بطن صنعت خودرو كشور بوده و با حاشيه‌هاي آن آشنا است، بعيد به نظر مي‌رسد حداقل براي خود دردسر درست كرده و مديران فعلي ايران‌خودرو را كه با حاشيه‌هاي اين شركت آشنا هستند جابه‌جا و يا بركنار كند.

شيخاني: فعلا در اتاقم نشسته‌ام

قائم‌مقام ارشد ايران‌‌خودرو جزو اولين كساني بود كه ساعاتي پس از بركناري منطقي شايعه استعفاي وي به گوش رسيد اين در حالي است كه مجيد شيخاني روز گذشته در گفت‌وگويي به خبرنگار ما گفت: فعلا در اتاق كارم نشسته‌ام و به ايران‌خودرو نيز عرق دارم. وي تاكيد كرد: قبل از آمدن آقاي نجم‌الدين استعفايم را به منطقي دادم و وي نيز پذيرفت.
 
شيخاني ادامه داد: من از زمان غروي در بطن ايران‌خودرو بوده و سعي مي‌كنم كه بمانم، هر چند كه هنوز هيچ چيز معلوم نيست. اين در حالي است كه شيخاني دو سال پيش به درخواست منطقي از مديرعاملي ايران‌خودرو ديزل استعفا و به عنوان قائم‌مقام ارشد وي در امور توليد، به كيلومتر 14 جاده مخصوص آمد.

البدوي: ايران‌خودرو رود است نبايد آن را رها كرد

هرچند امير البدوي قائم‌مقام كسب‌وكار ايران‌خودرو چندان اهل مصاحبه نيست و به قول خودش بيشتر دنبال كار كردن است. اما در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبني بر اينكه در ايران‌خودرو مي‌ماند يا نه، اين‌گونه پاسخ داد: «ايران‌‌خودرو مانند رود است و نمي‌توان لحظه‌اي آن را رها كرد چون استعداد سيل شدن را دارد». البدوي با بيان اينكه هدف وي كمك كردن به ايران‌خودرو است، افزود: بنده فعلا در اين شركت هستم و اگر مرا بخواهند، در پست خود باقي مي‌مانم.

مرزباني: مدير منطقي‌ام، اما شايد بمانم

تلفن‌همراه مدير عامل ايساكو را معمولا روابط‌عمومي اين شركت پاسخ مي‌دهد، اما ديروز ناصر بيك‌زاده مرزباني تماس تلفني خبرنگار ما را خود پاسخگو بود و دليل آن هم واضح بود چون مرزباني در مرخصي به سر مي‌برد. مدير عامل ايساكو كه دوستي 25 ساله‌اي با منطقي دارد در پاسخ به اين پرسش كه در ايران‌خودرو ماندني است يا نه؟ گفت: ترديدي در اينكه من مدير آقاي منطقي هستم نيست اما شايد شرايط به نحوي پيش برود كه در ايران‌خودرو بدون منطقي نيز بمانم.
 
مرزباني با بيان اينكه وقتي مديري جديد روي كار مي‌آيد، مديران زيردست بايد براي وي حق انتخاب قائل شده و استعفا دهند تاكيد كرد: به نجم‌الدين گفتم آمادگي استعفا را دارم اما وي عنوان كرد قصد تعويض كسي را ندارد و من هم فعلا در مرخصي هستم و اگر مديرعامل ايران خودرو بخواهد، كارم را ادامه خواهم داد.وي در مورد مقصد بعدي خود در صورت رفتن از ايران خودرو نيز گفت: از تابستان پارسال شركت پرشيا خودرو مرا به‌عنوان مديرعامل مي‌خواست اما آقاي منطقي قبول نكرد و من نيز در ايساكو ماندم، حال اگر از اين شركت بروم يا مديرعامل پرشيا خودرو خواهم شد و يا در جايي خارج از ايران خودرو مشغول به كار مي‌شوم.
 
فيض‌بخش: نجم‌الدين بايد تصميم بگيرد

با معاون صادرات ايران خودرو نيز در مورد ماندن و يا نماندن صحبت كرديم و عليرضا فيض‌بخش نيز كه مدت زيادي نيست معاون صادرات ايران خودرو شده، گفت: پرسش سختي است كه در ايران خودرو مي‌مانم يا نه اما به هر حال هنوز مشغول به كارم و استعفا نداده‌ام. وي ادامه داد: ماندن و نماندن من و يا هر مدير ديگري جزو اختيارات مديرعامل ايران خودرو است و نجم‌الدين بايد در اين زمينه تصميم بگيرد.

پورمجيب: همه ماندني‌اند

«ايران خودرويي‌ها عرق دارند» اين جمله را كيانوش پورمجيب معاون فرآيند مهندسي توليد ايران‌خودرو در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبني بر ماندن و نماندن خود در ايران خودرو بيان كرد. وي كه يكي دو سالي مي‌شود به شدت پيگير اخذ طلب‌هاي شركت از نهادهاي دولتي است با بيان اينكه كسي قصد رفتن از ايران خودرو را ندارد گفت: تا آنجايي كه من مطلع هستم همه مديران شركت مشغول به كار بوده و كسي استعفا نداده است. پورمجيب ادامه داد: به هر حال نجم‌الدين خود يك ايران خودرويي به حساب مي‌آيد و اينجا خانه اوست و بعيد مي‌دانم قصد تعويض كسي را داشته باشد.

معتمد: نجم‌الدين ايران خودرويي است

ظاهرا سابقه ايران خودرويي نجم‌الدين سبب شده تا برخي مديران اين شركت ايجاد تغيير و تحول از سوي وي را بسيار كمرنگ تلقي كنند. به نحوي كه محمدرضا معتمد معاون تندر-90 ايران خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بيان اينكه استعفا نداده و فعلا مشغول به كار است گفت: نجم‌الدين از جنس خود ايران خودرو به حساب مي‌آيد و با اين شركت و مديران آن كاملا آشناست و از سويي براي كار به اينجا آمده است. وي افزود: از محاسن وي اينكه به هر حال مديري كاملا خودرويي محسوب مي‌شود و تمام فكر و ذهن او متوجه كار و توليد خواهد بود.

همه استعفا داده‌اند

اما در حالي كه بيشتر مديران ايران‌خودرو استعفا و حتي جابه‌جايي خود را كتمان كرده و منوط به شرايط آتي مي‌دانند، شنيده‌ها از يك منبع بسيار موثق حكايت از آن دارد كه بيشتر مديران سطح بالا و قائم مقام‌هاي ارشد ايران‌خودرو استعفاي خود را روي ميز نجم‌الدين گذاشته‌اند اما وي هنوز تصميم نهايي در اين زمينه نگرفته است.
 
 از جمله اين مديران كه همگي دوستي ديرينه و روابطي صميمي با منطقي دارند بايد به شيخاني، مرزباني، البدوي، مجتبي شيواپور (قائم مقام ارشد ايران‌خودرو) و حسين دهنادي ديگر قائم‌مقام ايران‌خودرو اشاره كرد. همچنين آن طور كه اين منبع موثق به خبرنگار ما گفت، ظاهرا هيات‌مديره جديد ايران‌خودرو از نجم‌الدين خواسته تا تغييري در سطح مديران اين شركت انجام ندهد. به هر حال بايد منتظر ماند و ديد آيا دوستان قديمي منطقي، ايران‌خودرو بدون وي را مي‌پذيرند و يا منطقي بدون ايران‌خودرو را؛


اشتراک گذاری :
ارسال نظر