بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
نرخ بیمه برای نفتکش‌هایی که از تنگه هرمز عبور می‌کنند، ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است.
کد خبر : ۱۹۳۵۹۲

به گزارش بورس نیوز، نرخ بیمه برای نفتکش‌هایی که از تنگه هرمز عبور می‌کنند، در دو ماه گذشته از زمان حملاتی که به نفتکش‌ها در آب‌های ساحلی امارات متحده عربی انجام گرفته، ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است.

این خبر که شبکه سی‌ان‌بی‌سی آمریکا به نقل از مدیرعامل یک شرکت کشتیرانی منتشر کرد، انتظارات برای بالا رفتن قیمت‌های نفت به دلیل نرخ بیمه را تقویت کرد.

نخستین زنجیره از وقایعی که قیمت‌های نفت را بالا برد، در اواخر ماه مه روی داد و مطبوعات خاورمیانه از حمله به چهار نفتکش در نزدیک بندر فجیره امارات متحده عربی خبر دادند. سپس حدود دو هفته بعد حمله دیگری در خلیج عمان در نزدیکی تنگه هرمز اتفاق افتاد و دو نفتکش هدف قرار گرفتند و در نهایت، ایران یک پهپاد متجاوز آمریکایی را سرنگون کرد.

در پی وقوع این رویدادها، بسیاری رویارویی نظامی در منطقه را پیش‌بینی کردند که اتفاق نیفتاد اما قیمت‌های نفت پس از این حملات و سرنگونی پهپاد متجاوز جهش پیدا کرد و گزارش‌های زیادی درخصوص اقدام شرکت‌های بیمه برای افزایش نرخ بیمه کشتی‌هایی که از تنگه هرمز عبور می‌کنند، منتشر شد.

تنگه هرمز بزرگترین مسیر ترانزیت نفت جهان است و حدود ۳۰ درصد از ترانزیت روزانه نفت و سایر سوخت‌ها از این مسیر انجام می‌گیرد.

تأثیر این وقایع روی قیمت‌های نفت بیش‌تر از تصمیم اوپک پلاس برای تمدید کاهش تولید ۱.۲ میلیون بشکه در روز تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ بود. قیمت‌ها هنگامی که بیمه گران نرخ بیمه کشتی‌های ترددکننده از تنگه هرمز را افزایش دادند، در اواخر ماه ژوئن روند صعودی پیدا کردند و از سطح مذکور چندان پایین نیامده‌اند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر