بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
معاون تولید و پشتیبانی و خدمات فنی شرکت سایپا در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

برنامه های تولید «خساپا» در سال ۹۸/ تداوم تولید کیاسراتو در سایپا

در سه ماهه نخست امسال سايپا توانست بيش از ۱۰۰هزار خودرو توليد كند كه بيانگر وجود ظرفيت هاي لازم در اين مجموعه است.
کد خبر : ۱۹۳۸۷۶
برنامه های تولید «خساپا» در سال ۹۸/ تداوم تولید کیاسراتو در سایپا

به گزارش بورس نیوز، صنعت خودروسازی کشور در حال عبور از مرحله سختی است. اگر چه تیر پیکان تحریم ها مستقیما صنعت خودروسازی را نشانه گرفته؛ ولی به نظر می رسد در صورتی که خودروسازان بتوانند از این مرحله به سلامت عبور کنند، روزهای بسیار بهتری در پیش خواهند داشت.
شرکت سایپا، از بزرگترین تولیدکنندگان کشور محسوب می شود که بخش قابل توجهی از بازار خودروی کشور را در اختیار دارد. 
به نظر می رسد روند تولید و عرضه این شرکت این روزها رو به بهبود نهاده است. ضمن اینکه این شرکت اتفاقات مثبتی همچون احتمال افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها و واگذاری اموال مازاد و... را هم پیش رو دارد.

خبرنگار بورس نیوز جهت بررسی دقیق تر وضعیت شرکت، گفت‌وگوی مفصلی با مسعود لولو معاون تولید و پشتیبانی و خدمات فنی شرکت سایپا داشته که چکیده ای از آن را می خوانید.

سوال: کمی در مورد وضعیت تولید خودروهای سایپا در شرایط قبل و بعد از تحریم توضیح دهید؟

لولو: گروه خودروسازي سايپا تا پيش از اعمال تحريم هاي اقتصادي سال گذشته به ويژه در بخش خودروسازي، طيف وسيعي از محصولات مختلف با رده هاي گوناگون قيمتي را توليد مي كرد. 

در بخش خودروهاي سواري، محصولات خانواده پرايد و تيبا، كوييك، محصولات خانواده رنو، خانواده برليانس، آريو، كيا سراتو و چانگان سي اس 35 را توليد مي كرد. در بخش خودروهاي تجاري نیمه سنگين و سنگين، توليد انواع وانت نيسان و پادرا و ريچ، كاميونت هاي توليد زامياد، كشنده هاي نيمه سنگين و سنگين توليد سايپا ديزل، به ويژه كشنده سنگين kx480 ولوو و تعدادي محصولات ديگر در سايپا انجام مي شد. در ماه هاي پاياني پيش از تحريم ها، توليد خودرو سيتروئن c3 به عنوان محصول پسابرجامي هم در سايپا آغاز شده بود.

با اعمال تحريم ها و تعليق همكاري شرکای تجاري در كنار ايجاد موانع نقل و انتقالات بانكي، توليد بسياري از محصولات فوق در گروه سايپا متوقف شد و اين گروه نتوانست برنامه توليد خود را مطابق تدابير انجام شده، پيش ببرد. 

در حال حاضر در نبود همكاري هاي بين المللي صنعت خودرو كشور، توليد محصولات قابل عرضه كنوني شامل خانواده پرايد، خانواده تيبا، ساينا، كوييك، سراتو و چانگان cs35 در كنار وانت نيسان و برخي محصولات ديگر، از جمله توليدات سايپا است.


سوال: با توجه به برنامه های کلان کشور در عرصه اقتصادی و سیاسی، آیا سایپا توان تولید خودرو در تیراژ میلیونی را دارد؟ 

لولو: گروه سايپا از ظرفيت هاي بالقوه اي براي توليد محصولات با تيراژ تجاري بالا برخوردار است. تا پيش از اعمال تحريم ها، توليد محصولات اين گروه در مواردی افزايش داشت و در صورتي كه محدوديت هاي فعلي وجود نداشت، اين قابليت در گروه سايپا ميسر بود كه تيراژ محصولات، به صورت ماهانه و سالانه افزايش يابد.

در حال حاضر، به دليل مشكلات و محدوديت هايي كه همه از آن اطلاع دارند، توليد محصولات در سايپا در اعدادي مشخص صورت مي گيرد كه همين  برنامه نيز به دليل مشكلات تامين برخي قطعات پيشرفته با موانعي روبه رو است. 

با تدابير اعمال شده از سوي مديريت ارشد گروه سايپا، مشكل كمبود قطعات پيشرفته در حال رفع شدن است و در صورتي كه موانع مالي مورد نياز توليد، به شكل سريع و كامل در اختيار اين بخش قرار گيرد، در همين شرايط نيز، توليد با افزايش مواجه خواهد شد. همان طور كه همگان ديده اند، از بهمن ماه سال گذشته و به دنبال استقرار تيم مديران كنوني در گروه سايپا و اجراي برنامه افزايش و رونق بخشي به توليد، تيراژ محصولات در اين گروه به سرعت افزايش يافت و در ارديبهشت ماه امسال به عدد متوسط 2 هزار دستگاه در روز رسيد. در سه ماهه نخست امسال نيز سايپا توانست بيش از ۱۰۰هزار خودرو توليد كند كه بيانگر وجود ظرفيت هاي لازم در اين مجموعه است.

سوال: اشاره ای هم به خودروهای تولیدی فعلی گروه و خودروهای تازه وارد و توان و ظرفیت تولید سالانه هر کدام و میزان داخلی سازی هر یک داشته باشید.

لولو: همان طور که گفته شد، محصولات قابل توليد و عرضه گروه سايپا در شرايط كنوني شامل خانواه پرايد و تيبا، كوييك، وانت نيسان و پادرا و ريچ، در كنار برخي محصولات تجاري ديگر نظير كاميون دانگ فنگ است كه در اين گروه توليد مي شود. ميزان توليد داخلي سازي هر يك از اين محصولات، به طور متغير تفاوت دارد و سايپا توانسته با اين محصولات، توان و ظرفيت توليد خود را حفظ كند.


سوال: خانواده رنو و کیا آیا همچنان در سایپا تولید خواهند شد و یا ایرانیان باید این خودروها را فراموش کنند؟

لولو: توليد خودرو كياسراتو براساس قرارداد همچنان ادامه دارد، اما توليد محصولات خانواده رنو به دليل تحریم ها و بدعهدي طرف فرانسوي در ترك بازار ايران، در حال حاضر متوقف شده است. در خصوص آينده همكاري با رنو در صورت رفع تحريم ها، هنوز تصميم مشخصي اتخاذ نشده، ولي فعلا سايپا با ارایه طرح هاي جايگزیني تلاش مي كند رضايت مشتريان و خريداران خودروهاي خانواده رنو را جلب كند. 


سوال: کمی در مورد برنامه تولید سایپا توضیح دهید‌. آینده این تولیدات و برندهای ورودی به سایپا چه می شود؟

لولو: سايپا در وهله نخست و با توجه به محدويت هاي فعلي، رونق توليد و ادامه چرخه توليد محصولات را به عنوان اولويت اصلي خود در دستور كار قرار داده است. 
 
در كنار آن، تسريع در پاسخ گويي به تعهدات معوقه و تحويل تمام خودروهاي مشتريان در سال جاري در دستور كار قرار دارد. در كنار آن، با تهميدات اتخاذ شده و پس از اتمام تعهدات و عادي شدن شرايط بازار خودرو، سرمايه گذاری در زمينه توسعه پلت فرم ها و ساخت محصولات جديد و عرضه آنها به بازار در دستور كار قرار دارد و سايپا اميدوار است بتواند در سال جاري اين سياست ها را به اجرا درآورد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر