بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
کسب سود یک ریالی هر سهم با رشد درآمد‌های ارزی و افت سنگین هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول از نکات قابل توجه گزارش مالی «وبصادر» محسوب می‌شود که روزنه‌های امید را پدیدار کرده است.
کد خبر : ۱۹۳۹۴۲

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، بر اساس صورت‌های مالی ۳ ماهه نخست سال ۹۸، بانک «صادرات ایران» توانسته است از روند زیان‌دهی خارج شود و سود خالص ۱۴۲ میلیارد ریالی و معادل یک ریال به ازای هر سهم را محقق کند.

افزایش قابل ملاحظه برخی درآمد‌ها در کنار کاهش سنگین برخی هزینه‌ها از جمله هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول، از جمله نکات مثبت گزارش این بانک به شمار می‌رود.

در ادامه به بررسی اقلام عمده صورت‌های مالی «بانک صادرات» در دوره سه ماهه نخست سال جاری و سایر موارد می‌پردازیم.

بر اساس شروط درج شده در نامه صدور مجوز بانک مرکزی در خصوص برگزاری مجمع عمومی‌عادی سالیانه بانک برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۷، «بانک صادرات ایران» می‌بایست در خصوص مغایرت‌های سنگین برخی سرفصل‌های درآمدی و هزینه‌ای خود تعیین تکلیف کرده و اصلاحات لازم را در صورت وجود در صورت‌های مالی خود اعمال کند.

در صورت اصلاح حساب‌ها بابت شروط فوق، زیان انباشته بانک با افزایش مواجه خواهد شد.

بر اساس گزارش تفسیری مدیریت، تعداد شعب بانک با ۲۹ واحد کاهش نسبت به پایان سال گذشته به ۲.۲۸۸ شعبه رسیده است. همچنین تعداد کارکنان شرکت با ۸۲۶ نفر کاهش به ۲۶ هزار و ۳۶۱ نفر رسیده و بر اساس اعلام بانک قرار است تعداد پرسنل بانک تا پایان سال جاری به کمتر از ۲۵ هزار نفر برسد که این موارد می‌تواند منجر به کاهش بخشی از هزینه‌های پرسنلی و اداری بانک در سال جاری و سنوات آتی شود.

نسبت کفایت سرمایه «وبصادر» کمی‌بهبود یافته و به منفی ۰.۸ رسیده که می‌بایست اقدام به افزایش سرمایه از محل آورده نقدی کند.

سود خالص کسب شده در فصل اول سال جاری ۱۴۲ میلیارد ریال بوده و جمع زیان انباشته بانک ۷۶ هزار و ۴۶۱ میلیارد ریال کاهش یافته است.

جمع درآمد‌های مشاع بانک در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد. با این حال، سود علی‌الحساب منظور شده به حساب سپرده‌گذاران بانک با کاهش ۳ درصدی همراه بوده است و به این ترتیب شاهد رشد سنگین سهم بانک از درآمد‌های مشاع هستیم که با ۴.۵۰۰ میلیارد ریال رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از ۴.۸۹۹ میلیارد ریال رسیده است.

در بخش درآمد‌های غیرمشاع شاهد رشد ۷۴ درصدی هستیم که عمدتا ناشی شناسایی مبلغ ۴.۰۸۱ میلیارد ریال در نتیجه مبادلات ارزی (بابت تسعیر ارز) و همچنین شناسایی مبلغ ۵.۸۴۷ میلیارد ریال وجه التزام درآمد‌های غیرمشاع (با ۲۸ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل) بوده است.

در حالی که درآمد‌های ناشی از وجه التزام و مبادلات ارزی افزایش داشته، به طور همزمان شاهد کاهش ۲۴ درصدی هزینه‌های مالی «وبصادر» و شناسایی مبلغ ۵.۱۷۶ میلیارد ریال هزینه مالی در این دوره هستیم.

کاهش سنگین هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول را شاید بتوان جالب‌ترین و مهمترین نکته صورت سود و زیان «وبصادر» در دوره سه ماهه نخست عنوان کرد. در حالی که در سال گذشته شاهد شناسایی مبلغ ۲۴ هزار میلیارد ریال هزینه بابت اعمال ذخایر مطالبات مشکوک الوصول بوده ایم، این هزینه در دوره سه ماهه سال جاری تنها ۱۱۱ میلیارد ریال شناسایی شده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷
امسال هم بانک ها زیان ده خواهند بود