بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
رئیس اتحادیه صنف آهن و فولاد و فلزات تهران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

گلایه‌های اصناف بابت بخشنامه‌های غیر کارشناسی/ کاهش فشارهای داخلی، گامی موثر در راستای رونق صادرات

بی‌توجی به اظهارنظر اتحادیه صنف آهن و فولاد در وضع قوانین و مقررات مربوط به صنعت فولاد از سوی ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت، باعث شده تا بسیاری از بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها نه تنها منجر به رونق تولید نشود، بلکه مسیر تولید بنگاه‌ها را به بی‌راهه ختم کند.
کد خبر : ۱۹۴۰۳۳
گلایه‌های اصناف بابت بخشنامه‌های غیر کارشناسی/ کاهش فشارهای داخلی، گامی موثر در راستای رونق صادرات

به گزارش بورس نیوز، شرکت های فلزی در ۳ ماهه اول امسال عملکرد خیره کننده ای داشتند و سود محقق شده در اکثر شرکت های بزرگ، رشد زیادی نسبت به دوره های قبل داشت.
با این حال بعضی ها نگران هستند که تحریم ها مانع صادرات صنایع شده و این روند در دوره های بعد تکرار نشود.

حمیدرضا رستگار رییس اتحادیه صنف آهن و فولاد و فلزات تهران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: محدودیت ها و مشکلاتی که به سبب مقررات و بخشنامه های داخلی به تولیدکنندگان فولاد تحمیل می شود، به مراتب نگران کننده تر از تحریم ها است. 

وی افزود: طبق بخشنامه ای که اخیرا اجرایی شده، صادرات فولاد می بایست توسط تولیدکنندگان فولاد صورت بگیرد؛ حال آنکه اکثر تولیدکنندگان اطلاعات چندانی در مورد بازارهای صادراتی ندارند و تا قبل از این بخشنامه، صادرات توسط تجار و بازرگانانی صورت می گرفت که تجربه کافی در زمینه صادرات و بازگشت ارز و... داشتند. نمی توان تجار و بازرگانان را دلال تلقی کرد و با این بهانه، تولیدکنندگان فولاد را درگیر چالش صادرات کرد. 

رستگار گفت: صادرکنندگان این حوزه، کارت بازرگانی داشته و سال ها است در صادرات محصولات فولادی فعالیت دارند و هویت شان مشخص است. 

وی اضافه کرد: بنابراین محدودیت های صادرات به دلیل نگرانی بابت بازگشت ارز حاصل از صادرات توسط بازرگانان، بهانه ای بیش نیست. این محدودیت در بلندمدت حتما مشکلاتی به همراه خواهد داشت. 

این کارشناس صنعت فولاد تصریح کرد: محصولات فولادی کشور به دلیل کیفیت بالا و هزینه انرژی نسبتا ارزان، از مزیت رقابتی در بازارهای صادراتی برخوردار هستند. اگر از سوی مسئولان داخلی، اقدامات حمایتی صورت بگیرد، قطعا صادرات تداوم خواهد داشت و تحریم ها، سد راه صادرات فولاد ایران نخواهند بود. 

رئیس اتحادیه صنف آهن و فولاد و فلزات تهران ضمن گلایه از مشکلاتی که به دلیل مقررات داخلی، اخیرا در روند صادرات ایجاد شده، گفت: در وضع قوانین و مقررات مربوط به صنعت فولاد از سوی ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت، به نظر اتحادیه صنف آهن و فولاد توجهی نشده و بسیاری از بخشنامه ها و دستورالعمل ها نه تنها باعث رونق تولید نشده، بلکه تولید را با مشکل مواجه کرده است. 

رستگار در پایان خاطرنشان کرد: تضعیف اصناف، به ضرر اقتصاد کشور است. رونق صنعت فولاد در گرو تدوین برنامه جامع تولید و فروش و صادرات؛ حمایت دولت به جای مداخله دولت در امور تولیدکنندگان؛ مشورت با اصناف و توجه به پیشنهادات و نظرات اتحادیه صنفی است. امیدواریم در شرایطی که دشمنان قصد ضربه زدن به تولید کشور را دارند، با صدور بخشنامه های غیر کارشناسی و غیر منطقی موجب پیچیدگی بیشتر اوضاع اقتصادی کشور نشویم که از این وضعیت دشمنان بیشترین سود را خواهند برد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر