بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
برآورد ارزش خالص دارایی‌های این سرمایه‌گذار؛

فاصله تابلو معاملات تا NAV در «وسپه»

در این گزارش به بررسی ارزش خالص دارایی‌های این شرکت بر اساس قیمت‌های فعلی شرکت‌ها سرمایه پذیر این شرکت می‌پردازیم.
کد خبر : ۱۹۴۰۳۶

فاصله تابلو معاملات تا NAV در «وسپه»

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت «سرمایه گذاری سپه» با سرمایه ۶۶۹۱ میلیارد ریالی، بالغ بر ۱۰۱۲۷ میلیارد ریال در شرکت‌های بورسی و ۱۵۵ میلیارد ریال در شرکت‌های غیربورسی سرمایه گذاری کرده است.


در این گزارش به بررسی ارزش خالص دارایی‌های این شرکت بر اساس قیمت‌های فعلی شرکت‌ها سرمایه پذیر این شرکت می‌پردازیم.
در ابتدا و در جدول شماره ۱ محاسبه ارزش مازاد پرتفوی بورسی شرکت ارائه شده است. همان‌گونه که در این جدول قابل مشاهده است، سهام شرکت‌های «گل گهر»، «چادرملو» و «سرمایه گذاری امید» بیشترین اثر مثبت را در مازاد ارزش پرتفوی بورسی شرکت «سرمایه گذاری سپه» ایفا می‌نمایند. 


همچنین با توجه به جدول ذیل می‌توان بیان نمود که حجم عمده‌ای از مازاد ارزش پرتفوی و همچنین بخش مهمی از سودآوری شرکت مربوط به سرمایه گذاری در سهام شرکت‌های صنعت کانه‌های فلزی و فلزات اساسی و در مرحله بعد صنعت پتروشیمی است.
بر اساس جدول شماره ۱، مازاد ارزش پرتفوی بورسی «وسپه» بر اساس آخرین قیمت‌های سهام شرکت‌های سرمایه پذیر به مبلغ ۱۹ هزار و ۸۶۷ میلیارد ریال محاسبه شده است.

فاصله تابلو معاملات تا NAV در «وسپه» 

در پرتفوی غیربورسی، بخش عمده سرمایه گذاری‌ها در شرکت سرمایه گذاری مهر صورت گرفته است. با توجه به محاسبات صورت گرفته، ارزش هر سهم شرکت بر اساس ارزش گذاری با روش NAV در حدود ۶.۰۰۰ ریال محاسبه می‌شود. به این ترتیب، مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی «وسپه» معادل ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود. سایر پرتفوی غیربورسی عمدتا شامل سرمایه گذاری در اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت است که قیمت روز آن‌ها تفاوت محسوسی با قیمت خرید ندارد و یا این تفاوت‌ها به میزانی نیست که ارزش خالص داریی‌های شرکت سرمایه گذاری سپه را تحت تاثیر جدی قرار دهد.


همچنین با توجه به برگزاری مجامع عادی سالیانه برخی از شرکت‌های سرمایه پذیر و تقسیم سود سهام در این مجامع، مبلغ سود سهام دریافتنی شرکت «سرمایه گذاری سپه» را به جمع ارزش خالص دارایی‌ها اضافه می‌کنیم.


با توجه به محاسبات مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی شرکت و همچنین لحاظ نمودن حقوق صاحبان سهام شرکت «سرمایه گذاری سپه» بر اساس صورت‌های مالی شش ماهه حسابرسی نشده منتهی به پایان خرداد ۱۳۹۸، ارزش خالص دارایی‌های هر سهم و بر اساس جدول شماره ۲، ۴.۷۵۰ ریال برآورد می‌شود که با توجه به قیمت فعلی سهام شرکت در بازار بورس که ۲.۷۷۹ ریال است، نسبت قیمت به ارزش خالص دارایی هر سهم «وسپه» معادل ۵۹ درصد ارزش معاملاتی سهام شرکت است.

فاصله تابلو معاملات تا NAV در «وسپه»

اشتراک گذاری :
ارسال نظر