بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
باید پذیرفت که بخشی از مطالبات بانک‌ها، سوخت شده و اعطای تسهیلات مجدد به بدهکاران برای تسویه بدهی قبلی و درج مکرر آنها در صورت‌های مالی و شناسایی سودهای موهومی بابت مطالبات مشکوک الوصول، اقدام صحیح و کاربردی نیست.
کد خبر : ۱۹۴۱۰۷
به گزارش بورس نیوز، چند روز قبل نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح تسهیل تسویه بدهی بدهکاران غیرجاری شبکه بانکی کشور و الزام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی و حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیل‌گیرندگان را به تصویب رساندند. 

طرحی که انتقادات زیادی به دنبال داشته و بسیاری معتقدند این طرح بر خلاف آنچه به نظر می رسد، تقویت ربا در سیستم بانکی کشور خواهد بود.

سید بهاالدین حسینی هاشمی کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: به هر حال به لحاظ اقتصادی در شرایط مساعدی قرار نداریم و تحریم ها و رکود اقتصادی بهانه ای برای عدم بازپرداخت بسیاری از تسهیلات اعطایی بانک ها شده است.

وی افزود: بعضی تولیدکنندگان رغبتی به بازپرداخت تسهیلات دریافتی از بانک ندارند؛ چرا که عمدتا تسهیلات دریافتی در بخشی غیر از تولید مصرف شده و مثلا در زمینه خرید املاک سرمایه گذاری شده است. 

حسینی هاشمی تاکید کرد: این وضعیت، بانک ها را دچار معضل کرده است. برنامه هایی مثل حذف سود یا امهال تسهیلات از جمله راهکارهای کمک به بدهکاران سیستم بانکی است. البته این طرح برای بدهکاران بزرگ بانکی که حجم بدهی سنگینی دارند، نبوده و مسلما برخی بدهکاران بانکی با این برنامه ها هم قادر به پرداخت بدهی خود نخواهند بود. 

این کارشناس پولی و بانکی تصریح کرد: انباشت بدهی ها و نیاز به افزایش سرمایه در گردش به دلیل تورم، تولیدکنندگان را به سمت دریافت تسهیلات بانکی بیشتر برای تداوم تولید سوق داده است‌. 

حسینی هاشمی گفت: باید پذیرفت که بخشی از مطالبات بانک ها، سوخت شده و اعطای تسهیلات مجدد به بدهکاران برای تسویه بدهی قبلی و درج مکرر آنها در صورت های مالی و شناسایی سودهای موهومی بابت مطالبات مشکوک الوصول، اقدام درستی نیست؛ ولی در این شرایط، نه بانک ها و نه فعالان اقتصادی و نه دولت، چاره دیگری ندارند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر