بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۶
در پي تغيير و تحولات اخير

بذرپاش به كجا خواهد رفت؟

با نگاهي به كارنامه فعاليت بذر پاش در شركت سايپا به وضوح نمايان است كه حضور يك تفكر جديد و جوان در عين دارا بودن اختيارات تمام توانسته است نگاه صنعت خودرو سازي يا به عبارتي تفكر قديمي مديران گذشته شركتهاي خودروسازي را عوض كرده و چشم انداز جديدي را ترسيم نمايد.
کد خبر : ۱۹۴۱۲

بر كناري منوچهر منطقي از سمت مدير عاملي شركت ايران خودرو آنهم بصورت دفعتي حرف و حديث هاي فراواني را به دنبال داشت و در هر گوشه اي از بازار دلايل متفاوتي براي بركناري وي به گوش مي رسيد اما نكته قابل توجه ديگر در خصوص ادامه دار بودن اين تغييرات به طور گسترده، اين بار در شركت خودروسازي سايپا مي باشد.

بر اساس گزارش بورس نيوز پس از بركناري منطقي اين بار شايعاتي در ارتباط با كناره گيري مهرداد بذرپاش از مدير عاملي سايپا به جهت آماده نمودن خود براي پست وزارت و جانشيني ملك، مدير عامل فعلي سايپا ديزل به جاي ايشان است.

از همين رو با نگاهي به كارنامه فعاليت بذر پاش در شركت سايپا به وضوح نمايان است كه حضور يك تفكر جديد و جوان در عين دارا بودن اختيارات تمام توانسته است نگاه صنعت خودرو سازي يا به عبارتي تفكر قديمي مديران گذشته شركتهاي خودروسازي را عوض كرده و چشم انداز جديدي را ترسيم نمايد.

بنابراين گزارش امروزه اكثر شركت هاي خودرو سازي دنيا علاوه بر نيم نگاه رقابتي كه به هم گروهي هاي خود دارند بيشتر به فكر ايجاد ارتباط و تعامل با يكديگر به جهت استفاده از پتانسيل هاي رقبيان براي افزايش توان و دانش خود مي باشند و اين مهم همان حلقه مفقوده صنعت خودروسازي كشورمان است.

اما با حضور تفكر جديد در سايپا تا حدودي سعي شد اين مسئله حل شود كه اين بار مقاومت ها بيشتر از سوي ديگر شركت بزرگ و نامدار كشور يعني ايران خودرو ديده شد و چه بسا بركناري منطقي نيز بي ارتباط با اين موضوع نباشد.

از سويي ديگر مقاومت بدنه ايران خودرو از ادغام با سايپا و يا ايجاد ارتباط و تعاملات بيشتر با رقيب داخلي خود سبب شد تا صحبت از حضور سايپا در كنار خودرو سازان نامدار خارجي به ميان آيد بطوريكه اين شركت هم اكنون پيشنهاداتي از سوي دو خودرو ساز بزرگ آمريكايي جنرال موتورز و فورد براي همكاري دريافت كرده است كه البته اين مسئله نيز با توجه به عدم روابط بين دو كشور جاي سوال دارد.

از سويي ديگر زمزمه هايي مبني بر حضور عموزاده مدير عامل سايپا يدك بر صندلي مديريت شركت ايساكو شنيده مي شود كه در صورت اتفاق افتادن مي تواند به سرآغاز همكاري هاي مشترك في ما بين ايران خودرو و سايپا منجر شود.
 
البته فراموش نكنيم فعلاً منطقي در سمت رياست هيات مديره ايران خودرو ابقا شده است.

بر اساس اين گزارش به نظر مي رسد حضور بذرپاش در پست وزارت يكي از وزارتخانه هاي صنايع و معادن و يا رفاه و همچنين  در راس ستاد انتخاباتي احمدي ن‍ژاد برای  آماده سازی شرايط جهت انتخابات دوره دهم رياست جمهوري و حضور ملك بر مسند مدير عاملي سايپا كه به نوعي هم عقيده و همسو با ديدگاه بذرپاش مي باشد و نيز حضور نجم الدين مدير عامل جديد ايران خودرو كه سابقه فعاليت در هر دو شركت خودرو سازي را دارد مي تواند نقطه شروع تحولي عظيم در صنعت خودرو سازي كشور در صورت پیروزی احمدی نژاد در انتخابات به حساب آيد.

حال بايد ديد ثمره اين تغيير و تحولات چه زماني اثر خود را بر سهام شركتهاي خودرو سازي خصوصاً سايپا و ايران خودرو نشان خواهد داد.

در همين راستا احمد نعمت بخشي دبير انجمن خودرو سازان كشور در گفتگو با بورس نيوز با اشاره به امكان پذير نبودن ادغام شركتهاي ايران خودرو و سايپا اظهار داشت: بر اساس فرمان مقام معظم رهبري مبني بر اجراي سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي، شركتهاي ايران خودرو و سايپا نيز بايد به بخش خصوصي واگذار شوند از همين رو ادغام اين دو شركت مي تواند مشكلاتي را در اين زمينه به وجود آورد.

وي تصريح كرد: در حال حاضر برخي نگراني ها به جهت نحوه مديريت اين دو شركت بزرگ پس از خصوصي شدن و يا وجود خريدار خصوصي و البته كارآمد احساس مي شود به همين دليل به نظر مي رسد ادغام اين دو كار را سنگين تر و اجراي اصل 44 را با مشكل مواجه كند.

وي در پايان خاطر نشان كرد: قرار است اين دو شركت در جهت هم افزايي و توسعه بيشتر تعاملات خود را با يكديگر به جهت استفاده از امكانات همديگر افزايش دهند كه در اينصورت نه تنها اين دو با ديدي يكسان و توسعه اي حركت خواهند كرد بلكه مي توانند از فرصت هاي به وجود آمده در بازارهاي خارجي با توجه امكانات و پتانسيل هاي يكديگر به نحو مطلوبي بهره مند شودند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر