بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
بیشترین درآمد شرکت از محل فروش تایر‌های رادیال سیمی است که ۶۶ درصد از درآمد فروش را تشکیل می‌دهد و این لاستیک‌ها با حاشیه سود ناخالص در حدود ۲۱ درصد نقش مهمی در سودآوری شرکت ایفا می‌کند.
کد خبر : ۱۹۴۱۴۶
نگاهی اجمالی به شرکت ایران تایر :

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت ایران تایر در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۴۳ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شده و در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. شرکت در سال ۱۳۵۴ به سهامی عام تبدیل شده و در آذرماه ۱۳۵۵ در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده است.

ظرفیت‌های اسمی و عملی شرکت:

رد تایر‌های رادیال سیمی بر فروش شرکت/ خط ترمز لاستیک بایاس در

در ادامه به بررسی برخی از تاثیر گذارترین عوامل سودآوری شرکت می پردازیم:

قیمت فروش داخلی محصولات:

بیشترین درآمد شرکت از محل فروش تایر‌های رادیال سیمی بوده که ۶۶درصد از درآمد فروش را تشکیل می‌دهد و این لاستیک‌ها با حاشیه سود ناخالص در حدود ۲۱درصد نقش مهمی در سودآوری شرکت ایفا می‌کند. 

به طور کلی شرکت به طور سالیانه در حدود ۲۰.۰۰۰تن لاستیک تولید می‌کند که از این مقدار با رشد مناسب تولید در سال ۱۳۹۷ در حدود ۱۳.۰۰۰تن سهم لاستیک‌های رادیال و بیش از ۶.۷۰۰تن سهم انواع لاستیک‌های بایاس است.

اتفاق مهمی که در سال مالی ۱۳۹۷ و همچنین سال جاری منجر به تحقق سودی مناسب و افزایش درآمد‌های شرکت شد، افزایش نرخ ارز و به تبع آن نرخ تایر‌های وارداتی و تایر‌های تولید داخل بود، به نحوی که افزایش قیمت تایر‌های وارداتی و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان داخلی از یک سو و افزایش به موقع تولید و انگیزه افزایش سهم بازار تولیدکنندگان از سوی دیگر منجر به افزایش چشمگیر درآمد‌های آن‌ها شد.

رد تایر‌های رادیال سیمی بر فروش شرکت/ خط ترمز لاستیک بایاس در

از دیگر نکات قابل توجه عملکرد شرکت ایران تایر در سال گذشته، شناسایی سود ناخالص و حاشیه سود در حدود ۲۲درصدی لاستیک‌های تولیدی بایاس بود.

لازم به ذکر است، در سال‌های گذشته و پس از تجربه ناموفق مدیران شرکت در حذف تولید لاستیک‌های بایاس در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲، این نوع لاستیک علیرغم حاشیه سود ناخالص پایین و حتی در برخی سال‌ها زیان، تنها به دلیل جریان نقدینگی حاصل از آن‌ها تولید می‌شد در حالی که در سال مالی ۱۳۹۷، سود ناخالصی بیش از ۱۹۰ میلیارد ریالی از این لاستیک‌ها شناسایی شد.

 نرخ مواد اولیه مصرفی:

ماده اولیه عمده مصرفی شرکت کائوچو طبیعی و مصنوعی بوده که عمده کشور واردکننده کائوچوی طبیعی، مالزی است؛ بنابراین نرخ خرید این کالا و سایر مواد اولیه علاوه بر حساسیت بر نرخ‌های جهانی به نرخ‌های ارز نیز حساس است.

علاوه بر کائوچوی طبیعی، کائوچوی مصنوعی که جز تولیدات پتروشیمی محسوب می‌شود و به شدت به نوسان قیمت نفت وابسته است، در هزینه شرکت‌های تولیدکننده تایر نقش مهمی دارد. هر چه قیمت نفت کاهش پیدا کند قیمت این ماده نیز افت می‌کند، زیرا کائوچوی مصنوعی از مشتقات نفتی است بنابراین تغییرات نرخ نفت بر قیمت جهانی کائوچوی مصنوعی تاثیرگذار است و باعث کاهش هزینه تولید لاستیک می‌شود.

میزان مورد استفاده این ماده بر اساس عرضه‌و‌تقاضا در بورس‌کالا و عمدتا از طریق شرکت‌های پتروشیمی تخت‌جمشید و پتروشیمی شازند تعیین می‌شود و نرخ خرید خارجی بر اساس قیمت‌های جهانی محاسبه می‌شود.

به طور کلی بیش از ۷۴ درصد از کل بهای تمام شده کالای فروش رفته شرکت، مربوط به هزینه مواد مستقیم مصرفی بوده که بیش از ۴۸درصد آن مختص به خرید کائوچوی طبیعی و مصنوعی است که سهم این دو در تولید تقریبا برابر بود.

در جدول زیر ترکیب مواد اولیه تولید تایر شرکت ایران تایر آورده شده است.

رد تایر‌های رادیال سیمی بر فروش شرکت/ خط ترمز لاستیک بایاس در


هزینه‌های سربار:
هزینه‌های سربار عمدتاً شامل هزینه دستمزد و استهلاک است. هزینه‌های سربار این شرکت بیش از ۱۸.۴درصد کل بهای تمام شده را شامل می‌شود.

میزان تسهیلات و هزینه‌های مالی شرکت:
کل تسهیلات دریافتی کوتاه‌مدت شرکت در انتهای سه ماهه نخست سال مالی ۹۸ در حدود ۴۳۷ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با انتهای سال ۱۳۹۷ حدود ۸۱ درصد افزایش داشته است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر