بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
اخبار مربوط به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز می‌تواند محرکی برای رشد سهم‌ها باشد.
کد خبر : ۱۹۴۱۸۸
سهم اوره‌سازان و پالایشی‌ها، گزینه‌های مناسب‌تر سرمایه‌گذاری/ برخی سودهای ۳‌ماهه قابل تکرار نیست
به گزارش بورس نیوز، با وجود گزارشات داغ و جذابی که در روزهای گذشته منتشر شده؛ بازار سرمایه اما حس و حال چندانی ندارد و تحرکی نشان نمی دهد. اگرچه بعضی سهم های کوچک و حتی مشکل دار بازار رشدهای عجیب و غریبی در کارنامه عملکرد امسال خود ثبت کرده اند؛ ولی قیمت سهم های بنیادی و بزرگ بازار هنوز انتظارات سهامداران را برطرف نکرده است.

سید علی هاشمی فشارکی مدیر تحلیل شرکت مشاور سرمایه گذاری مدبران هما در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: روند بازار سرمایه را در میان مدت، صعودی ارزیابی می کنم. 

وی افزود: در چند ماه اخیر بسیاری از شرکت هایی که عملکرد مناسبی داشتند، بازدهی مناسبی هم تجربه کردند؛ اما نمی توان گزارش های ۳ ماهه شرکت ها را به کل سال تعمیم داد و احتمالا روند مثبت سودآوری بعضی شرکت ها، در ماه های بعد تکرار نخواهد شد. برای مثال، متانول افت قیمت داشته و این افت قیمت، گزارش های بعدی شرکت های تولیدکننده متانول را تحت تاثیر قرار خواهد داد. ضمن اینکه برخی شرکت ها در ۳ ماهه اول امسال، از محل تسعیر ارز هم سود شناسایی کردند و این سود در دوره های بعد، قابل تکرار نیست.

وی در رابطه با گزینه های مناسب تر برای سرمایه گذاری گفت: گروه پتروشیمی و پالایشگاهی و همچنین برخی تک سهم ها در گروه های مختلف که به اندازه هم گروه های خود رشد نکرده اند، پتانسیل رشد بیشتری دارند. البته در شرایط فعلی، سهم شرکت های تولیدکننده اوره نسبت به سهم های متانولی، برای سرمایه گذاری جذاب تر است.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: اخبار مربوط به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها نیز می تواند محرکی برای رشد سهم ها باشد. برخی گروه ها مانند صنعت PSP و صنعت برق، رشد چندانی نکرده اند و اگر افزایش نرخی در این صنایع رخ دهد، پتانسیل رشد خواهند داشت. ضمن اینکه افزایش تقاضای برق تحت تاثیر فعالیت ماینرها هم می تواند اتفاق مثبتی برای صنعت نیروگاهی کشور باشد. در مقابل، اکثر سهم های گروه غذایی و کالاهای مصرفی در این مدت رشد زیادی کرده و در این مقطع، برای سرمایه گذاری جذاب نیستند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر