بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
اینستکس نباید وسیله‌ای برای اجرای دستورات آمریکا شود و آنها به اروپایی‌ها بگویند اینستکس چگونه می‌تواند کار کند.
کد خبر : ۱۹۴۲۶۴

به گزارش بورس نیوز، محمدجواد ظریف در پایان جلسه هیات دولت اظهار کرد: اینستکس یک مرحله مقدماتی بوده که هنوز به‌طور کامل عملیاتی نشده و در صورت عملیاتی شدن ضرورت دارد که پول نفت وارد آن شود. این سازوکار نباید وسیله‌ای برای اجرای دستورات آمریکا شود و آنها به اروپایی‌ها بگویند اینستکس چگونه می‌تواند کار کند.

وی افزود: اقدام‌هایی که اروپا تا این لحظه انجام داده هیچ تناسبی با تعهدهایشان نداشته است. فروش نفت، حمل‌ونقل نفت و بازگشت درآمدهای نفتی ایران، از جمله تعهدهای کشورهای اروپایی است. ما فعلا از بقیه تعهدهای آنها مانند سرمایه‌گذاری در ایران و دیگر امور عبور می‌کنیم و می‌خواهیم همین تعهدهای اولیه یعنی فروش نفت ایران و بازگشت درآمدهای نفتی را اجرا کنند.

وزیر امور خارجه درباره پاسخ روحانی به رئیس‌ جمهوری فرانسه ادامه داد: ما مطرح کرده‌ایم که آمریکا باید تعهدهای خود را اجرایی کند و از تروریسم اقتصادی و اعمال فشار برای متوقف شدن فروش نفت ایران دست بردارد. اروپا هم تعهدهایی دارد که باید آن را اجرایی کند.

ظریف درباره سفر مقام‌های عراقی و تلاش برای حل‌وفصل توقیف نفتکش‌ها تصریح کرد: مقام‌های عراقی دوستان ما هستند. ما با دوستان خود همیشه گفت‌وگو می‌کنیم و معتقدیم گفت‌وگو با دوستان همیشه مفید است. اگر عربستان سعودی نیز آماده گفت‌وگو باشد، ما همیشه آماده هستیم. هیچگاه باب گفت‌وگو با همسایگان خود را نبستیم و نخواهیم بست.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر