بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
عرضه بنزین در قیمت 581 دلار و با منظور کردن نرخ سامانه سنا که در حال حاضر تفاوت اندکی با نرخ های سامانه نیما دارد.
کد خبر : ۱۹۴۲۸۸
عرضه بنزین صادراتی ستاره خلیج فارس چه اثری بر سودآوری

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس‌نیوز، بر اساس اطلاعیه شرکت بورس انرژی، روز چهارشنبه ۹ مرداد برای نخستین یک محموله بنزین صادراتی به میزان 10 هزار تن توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و به نمایندگی از شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس روانه رینگ بین الملل بورس انرژی می شود.

نرخ پایه این محصول به ازای هر تن 581 دلار در نظر گرفته شده است. مشخصات این محصول مطابق با اطلاعات درج شده در وبسایت بورس انرژی ایران بطور مشخص بنزین اکتان ۹۱ شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران است که به مقصد بازار های بین المللی عرضه خواهد شد. 

محل تحویل آن نیز انبار شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس و به مقصد کشور افغانستان است.

نرخ تسعیر ارز براساس میانگین نرخ های خرید و فروش نقدی دلار در سامانه نظارت ارز (سنا) متعلق به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی دو روز کاری قبل از عرضه جهت واریز پیش پرداخت و میانگین نرخ های خرید و فروش روزانه اسکناس دلار سامانه مذکور یک روز کاری قبل از عرضه جهت محاسبه کارمزدها و ارزش معامله قرار خواهد گرفت.

با توجه به این عرضه برخی از سرمایه گذاران در پی بررسی اثرات عرضه بنزین صادراتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس بر سودآوری این شرکت و سهامدار اصلی آن یعنی هلدینگ تاپیکو می باشند.

در این خصوص می بایست عنوان کرد که با توجه به فرمول قیمت گذاری فعلی فرآورده های نفتی برای تمامی پالایشگاه های کشور که بر اساس نوع بنزین تولیدی و بر اساس قیمت های جهانی و با لحاظ نمودن نرخ های متوسط ماهیانه سامانه نیما مشخص می گردد، عرضه بنزین در قیمت 581 دلار و با منظور نمودن نرخ سامانه سنا که در حال حاضر تفاوت اندکی با نرخ های سامانه نیما دارد.

نکات متمایزکننده عرضه و فروش بنزین به بورس‌انرژی/ آیا تفاوتی در سودآوری دلار «سنا» و «نیما» هست/ امکان شناسایی سود تسعیر ارزی که شاید نباشد/ اولویت‌های پرداخت وجه از سوی بورس‌انرژی

در حال حاضر متوسط نرخ دلار سامانه سنا 11.900 تومان بوده و نرخ سامانه نیما در محدود 11.500 تا 11.600 تومان است. نمی تواند منجر به تفاوت محسوس سودآوری شرکت پالایشگاه ستاره خلیج فارس گردد.

در جدول زیر نرخ فروش هر تن بنزین در سایر پالایشگاه ها و بر اساس گزارش های عملکرد سه ماهه این شرکت ها و با منظور نمودن متوسط نرخ سه ماهه سامانه نیما که در فصل بهار به طور متوسط 9.500 تومان بوده است ارائه می گردد. تفاوت نرخ های فروش در پالایشگاه های کشور به دلیل تفاوت کیفیت بنزین تحویل شده است.

عرضه بنزین صادراتی ستاره خلیج فارس چه اثری بر سودآوری

شاید تنها نکته ای که در این نوع فروش متمایز کننده از فروش به دولت باشد، امکان دریافت ارزی وجوه ناشی از عرضه بنزین در بورس انرژی باشد.

بر اساس اطلاعیه بورس انرژی، پرداخت وجه به دو صورت ارزی در خارج از کشور و ریالی در داخل کشور با اولویت پرداخت ارزی به حساب های اعلامی از طرف فروشنده صورت خواهد پذیرفت.

در صورت دریافت وجوه ناشی از فروش به صورت ارزی با توجه به بدهی های ارزی شرکت با توجه به تسهیلات ارزی دریافتی شرکت، وجوه ارزی دریافتی صرف بازپرداخت تسهیلات گردیده و امکان شناسایی سود تسعیر از این بابت نیز وجود نخواهد داشت.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر