بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
تحولات ارزی و تحریم‌های آمریکا از مهمترین عوامل افزایش نرخ مواد اولیه مصرفی بوده که تلفیق هر دو عامل در سال جاری شرایط دشواری را برای شرکت رقم زده است.
کد خبر : ۱۹۴۲۹۴
نگاهی اجمالی به عملکرد شرکت بهمن دیزل:
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت بهمن دیزل با هدف تولید کامیون‌های سبک و نیمه‌سنگین و سنگین و مینی‌بوس و به منظور نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل کشور و در آذر ماه سال ۱۳۸۲ تولید آزمایشی کامیونت ۶ تن را تحت لیسانس شرکت ISUZU ژاپن آغاز نمود و در ۱۹ اسفند ماه ۱۳۸۲ رسما از سوی وزیر صنایع وقت در جاده قدیم کرج افتتاح شد. این مرکز درسال ۱۳۸۲ با سرمایه اولیه یک میلیارد ریال به‌عنوان شرکت بهمن دیزل به ثبت رسید.

این شرکت با هدف توسعه فضای تولید و بهینه کردن خطوط تولید جهت افزایش و تنوع تولید محصولات در دی ماه سال ۱۳۸۵ به مکان فعلی خود درقزوین- شهرک صنعتی البرز انتقال یافت.
مکان شرکت: شهرصنعتی البرز تاریخ بهره برداری: سال ۱۳۸۲

ظرفیت‌های اسمی و عملی شرکت:
نگاهی اجمالی به عملکرد شرکت بهمن دیزل:

بررسی برخی از تاثیرگذارترین عوامل سودآوری شرکت:

مقادیر و قیمت فروش داخلی محصولات:

بیشترین مقدار تولید و فروش شرکت مربوط به دو محصول کامیونت ۶ تن و ۸ تن است که مبلغ فروش این دو محصول نیز بیشترین تاثیر را بر مبلغ فروش شرکت می‌گذارند. 

علیرغم آنکه افزایش نرخ ارز در سال مالی ۱۳۹۷ و همچنین افزایش نرخ‌های فروش محصولات این شرکت در سال مالی ۱۳۹۷ منجر به افزایش چشمگیر حاشیه سود ناخالص هریک از محصولات این شرکت شد با این حال همانگونه که در جدول نیز ملاحظه می‌شود، افت محسوس و تامل‌برانگیز تولیدات و تعداد فروش این محصولات در سال مالی ۱۳۹۷ و سال جاری از اصلی‌ترین دغدغه‌ها و عوامل کاهش سودآوری است.

نگاهی به عملکرد ۴ ماهه نخست شرکت در سال مالی ۱۳۹۸، شرایط نامناسب و وخیم فروش را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نمایش می‌دهد.

نگاهی اجمالی به عملکرد شرکت بهمن دیزل:
 
نرخ مواد اولیه مصرفی:
بخش عمده‌ای از مواد اولیه (در حدود ۸۰ درصد) شامل قطعات CKD وارداتی از ژاپن با نرخ مبادله‌ای تامین می‌شد. اما با توجه به افزایش نرخ ارز و عدم تخصیص ارز مبادله‌ای (تک‌نرخی شدن ارز) و وجود تحریم‌ها در سال گذشته و جاری افزایش قیمت مواد اولیه و همچنین کمبود این مواد پاشنه آشیل این شرکت محسوب می‌شود.

از مجموع ۴۶۷۰ میلیارد ریال کل مواد اولیه مصرفی که بیش از ۹۰ درصد از کل بهای تمام شده کالای فروش رفته شرکت نیز محسوب می‌شود، در حدود ۳۷۲۰ میلیارد ریال به تامین قطعات از ژاپن تخصیص شده بود که با توجه به تحریم‌ها این مبلغ در سال جاری به مراتب کمتر هم خواهد شد.

رشد نرخ ارز با کاهش تعداد فروش خنثی شد/ پارک ممنوع «نرخ ارز» و «تحریم‌ها» مقابل کارخانه

بی شک تحولات ارزی و تحریم‌های آمریکا از مهمترین عوامل افزایش نرخ مواد اولیه مصرفی بوده که تلفیق هر دو عامل در سال جاری شرایط دشواری را برای شرکت رقم زده است.
 
هزینه‌های سربار:
در حدود ۳.۵ درصد از بهای تمام شده کالای فروش رفته این شرکت مربوط به هزینه‌های سربار بوده که هزینه حقوق و دستمز و استهلاک بخش عمده هزینه‌های سربار تولید را تشکیل می‌دهد. 


میزان تسهیلات و هزینه‌های مالی شرکت:
در سال مالی ۹۷، کل تسهیلات دریافتی کوتاه مدت شرکت در حدود ۱.۴۳۴ میلیارد ریال بوده که این مقدار در انتهای سه ماهه نخست سال جاری به ۵۸۹ میلیارد ریال تقلیل یافته که بی‌شک کاهش تولیدات و عدم نیاز به نقدینگی بالا از اصلی‌ترین دلایل این امر بوده است.

لازم به ذکر است که نرخ تسهیلات دریافتی ۱۶ تا ۲۲ درصد است.

مالیات:
معادل ۲۲.۵ درصد سود قبل از کسر مالیات پس از لحاظ معافیت سود سپرده بانکی است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر