بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

کشورهای توسعه نیافته برنده جنگ تجاری چین و آمریکا

بعد از دور اخیر مذاکرات آمریکا و چین در واشنگتن، دونالدترامپ بازهم منازعه تجاری با چین را تشدید کرد بدین ترتیب تعرفه های گمرکی واردات از چین افزایش خواهد یافت که قطعا این تصمیم تاثیرات مهمی رابرای بازارهای جهانی به همراه خواهد داشت.
کد خبر : ۱۹۴۳۱۹
کشورهای توسعه نیافته برنده جنگ تجاری چین و آمریکا

عبدالحسین ساسان اقتصاددان در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز ضمن تشبیه تعرفه‌های تجاری به سرعت‌گیر آزادراه ها، گفت: تعبیه سرعت‌شکن در آزادراه‌ها موجب کاهش سرعت وسایل نقلیه می شود اما عواقبی همچون استهلاک  را برای آن ها  به همراه خواهد داشت، افزایش تعرفه های گمرگی نیز موجبات تقویت مزیت های نسبی را برای کشورها فراهم می کند اما از سویی دیگر نابودی تدریجی اقتصاد را نیز به همراه خواهد داشت.

ساسان با اشاره به اینکه اعمال تعرفه های وارداتی اعمال شده بر چین توسط آمریکا یک اقدامات پوپولیستی محسوب می شود، افزود: این امر رشد صنایع داخلی را در پی دارد بنابراین نیروی کار و مردم آمریکا خوشحال می شوند همچنین دوره تضعیف اقتصادی و کاهش تورم خاتمه یافته و اقتصاد این کشور ثبات را تجربه می کند.

وی ادامه داد: تاکنون صنایع فولاد آمریکا به‌دلیل ملاحظات زیست محیطی و کارگر و حمل و نقل گران با مشکلاتی مواجه بوده بنابراین جنگ تجاری بین این دو کشور موجبات هدایت اقتصاد آمریکا از های‌تک به سمت leader tech( فناوری رهبر) را فراهم می کند.

اقتصاددان با بیان اینکه این جنگ تجاری قطعا به نفع کشورهای کمتر رشد یافته می شود، تصریح کرد: تعرفه های وضع شده توسط دولت آمریکا بدون شک موجب کاهش میزان واردات چین می‌شود همچنین میزان واردات آمریکا نیز کاهش می یابد بنابراین در چنین شرایطی کشورهای توسعه نیافته ای همچون ایران می توانند بازارسازی محصولات خود را انجام دهند.



اشتراک گذاری :
ارسال نظر