بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
مراحل دریافت کد بورسی چندان سخت و دشوار به نظر نمی‌آید. خیلی راحت می‌‌توان با اندک اطلاعاتی در این زمینه و مشورت با افراد با تجربه در این بازار پر تب و تاب در راستای گرفتن این کد اقدام کرد تا با در دست داشتن کد سهامداری خود بتوان معاملاتی را در بازار بورس و سرمایه رقم زد.
کد خبر : ۱۹۴۳۲۰

 

به گزارش بورس نیوز، شاید این سوال برای تمامی افرادی که به تازگی خواهان ورود به بازار بورس هستند، سوالی رایج و طبیعی باشد. چگونگی اخذ این کد برای این دسته از افراد بسیار سوال‌برانگیز است؛ اما مراحل دریافت کد بورسی چندان سخت و دشوار به نظر نمی‌آید. خیلی راحت می‌‌توان با اندک اطلاعاتی در این زمینه و مشورت با افراد با تجربه در این بازار پر تب و تاب در راستای گرفتن این کد اقدام کرد تا با در دست داشتن کد سهامداری خود بتوان معاملاتی را در بازار بورس و سرمایه رقم زد.

 

تعریف کد بورسی

شاید برای برخی از افراد که حتی نام کد بورسی را نیز برای بار اول به گوش خود می‌شنوند؛ ارائه تعریفی از آن مبهم باشد. بنابراین پیش از ورود به نحوه دریافت کد بورسی در این قسمت به ارائه تعریفی از آن می‌پردازیم تا با آشنایی بیشتری نسبت به کد بورسی بتوان مراحل أخذ آن را طی کرد تا بالاخره خود را فردی یابد که مجوز ورود به بازار سرمایه را احراز کرده است. ابتدای امر می‌بایست یادآور شد که کد بورسی با نام کد سهامداری نیز در بازار بورس شناخته شده و به معنای شناسه و رمزگانی شامل تعدادی حرف از حروف الفبا و تعدادی عدد است. هویت تمامی افراد حقیقی و حقوقی در سامانه اطلاعاتی بورس تنها با استفاده از این کد قابل شناسایی است. چگونگی دریافت کد بورسی و پیگیری کردن اشخاص برای احراز آن از آنجایی اهمیت می‌یاید که تمامی اشخاص تنها و تنها با بهره‌گیری از این کد بوده که می‌تواند به صورت حضوری در بازار بورس و اوراق بهادار دست به خرید و فروش بزنند. بنابراین چگونگی اخذ کد بورسی از درجه بالایی از اهمیت برخوردار بوده و می‌بایست مراحل رسیدن به آن به خوبی طی شود تا بتوان بالاخره این کد را دریافت کرد و خرید و فروش خود را در بازار شروع کرد.

 

نحوه دریافت کد بورسی

نحوه گرفتن کد بورسی افراد حقیقی با افراد حقوقی متفاوت است. در واقع مدارکی را که افراد حقیقی و حقوقی می‌بایست ارائه کنند، با یکدیگر متفاوت است. امر مشترکی که تمامی افراد حقیقی و حقوقی می‌بایست برای گرفتن این کد طی کنند، مراجعه به یکی از کارگزاری ها بورس برای اخذ این کد است.. اما برای مراجعه به یک کارگزاری بورس می‌بایست مدارکی را به آنها تحویل داد که این مدارک نسبت به حقیقی بودن یا حقوقی بودن افراد متفاوت بوده و هر کس بنا بر حقیقی و حقوقی بودن خود می‌بایست رو به تحویل دادن این مدارک به یک کارگزار خوب و مطمئنی در بازار بورس و سرمایه آورد تا به این منظور بتواند عمده فعالیت‌های خویش را در بازار بورس و سرمایه شروع کند.

 

مدارک ارائه شده برای دریافت کد بورسی

افراد حقیقی پس از مراجعه به یکی از کارگزارن بورس تنها می‌بایست به مدارک شناسایی خود اعم از شناسنامه و کارت ملی، شماره حساب بانکی و شماره شبای خود را نیز به وی اعلام تا پس از تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی سایر مراتب را به کارگزار خویش واگذار کند تا وی با استفاده از نفوذ و تجربه خویش در این زمینه بتواند کد بورسی را دریافت و به فرد مذکور تحویل دهد. اما افراد حقوقی علاوه بر مدارک شناسایی خود می‌بایست مدارک دیگری را نیز به کارگزاری بورس خود ارائه دهند که در این بین تصویر روزنامه رسمی، تصویر اساسنامه، شناسنامه و کارت ملی اعضای هیات مدیره و... را ارائه دهد تا پس از تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقوقی منتظر بماند تا کارگزار وی سایر مراتب را طی کرده و در نهایت کد بورسی را تحویل وی دهد تا با در دست داشتن این کد بتواند راه ورود به بازار بورس و خرید و فروش انواع اوراق بهادار را شروع کند.

همچنین شما می‌توانید در مقاله‌ای، بیشتر با مراحل دریافت کد بورسی آشنا شوید.

 

 
 

 

 

 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر