بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۷
کد خبر : ۱۹۴۳۳
نتايج كار و مصوبات كارگروه مشترك تحول بورس كشاورزي به وزير جهاد كشاورزي ارائه شد تا جهت تقويت بورس كالا به عنوان دستور اجرايي و تصويب نهايي در بورس درآيد، اما در اواسط نيمه دوم سال گذشته با تغيير معاون برنامه‌ريزي وزير جهاد كشاورزي، اموري كه براي ابلاغ و اجرا انجام شده بود، به نوعي متوقف شد و حال تنظيم نامه‌اي در چارچوب مباحث پيشين در دستور كار معاون جديد است.
 
دكتر احمد عبدالله پور ـ دبيركارگروه مشترك تحول بورس كشاورزي ـ‌ در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: وزارت جهاد كشاورزي، موسسه پژوهش‌هاي برنامه‌ريزي و اقتصاد كشاورزي و نيز شركت بورس كالاي ايران به صورت مشترك پيگير يافتن راهكاري براي تقويت بورس كالاي كشاورزي و رونق بازار محصولات كشاورزي در بورس كالا شدند.
 
وي افزود: تا پيش از سال 86 روابط وزارت جهاد كشاورزي با بورس كالاي كشاورزي مثبت نبود، اما پس از آن با تلاش‌هايي كه انجام شد و برگزاري جلساتي با حضور مديران بورس كالا، سازمان بورس و وزير جهاد كشاورزي تصميم بر تشكيل كارگروهي براي ارائه راهكارهاي لازم در جهت رونق بازار محصولات كشاورزي اتخاذ شد.
 
او ادامه داد: اين كارگروه با حضور نمايندگان سازمان بورس، شركت بورس كالا و نمايندگان شركت‌ها و موسسات و واحدهاي زيربط در وزارت جهاد كشاورزي در بهمن ماه سال86 شكل گرفت و جلسات آن تا مهر و آبان ماه سال 87 ادامه داشت و قريب به 16 جلسه تشكيل داد.
 
دبير كارگروه مشترك تحول بورس كشاورزي افزود: در نهايت اوايل سال 87 دكتر خليليان، معاون برنامه‌ريزي سابق وزارت جهاد كشاورزي با چند تن از مسئولان اجرايي وزارتخانه بازديدي از بورس كالا و نحوه انجام معاملات كالاهاي كشاورزي در آن انجام داد و كارگروه پس از بررسي‌هاي مداوم، نتايج كار و مصوبات خود را به وزير جهاد ارائه داد تا جهت تقويت بورس كالا به عنوان دستور اجرايي و تصويب نهايي در بورس درآيد، اما در اواسط نيمه دوم سال گذشته با تغيير معاون وزير، اموري كه براي ابلاغ و اجرا انجام شده بود به نوعي متوقف شد.
 
وي افزود: به تبع اين تغيير، مديران نيز تغيير كردند و ضرورت آشنايي مجدد افراد جديد از فرآيند كار كارگروه احساس شد و از اواخر سال گذشته موسسه و معاون جديد وزير در پي ادامه راه گذشته هستند و تنظيم نامه‌اي در چارچوب مباحث پيشين براي تقويت بورس كالاي كشاورزي در دستور كار است.
 
عبدالله‌پور خاطرنشان كرد: در كارگروه پيشنهاد شد كه خريدهاي تضميني، توافقي و حتي ساير خريدهايي كه به صورت مناقصه و مزايده در واحدهاي تابعه وزارت جهاد كشاورزي انجام مي‌شود به انضمام وارداتي كه توسط اين شركت‌ها و يا شركت‌هاي غيردولتي كه با مجوز وزارت جهاد و يا بازرگاني انجام مي‌شود، در بورس صورت گيرد.
 
در مورد بخش واردات هم كه به وزارت بازرگاني مربوط مي‌شود، مذاكراتي از طريق بورس كالا با رئيس جمهور صورت گرفت و توافقات مثبتي هم انجام شد. او تاكيد كرد: اگر اين تحول اتفاق بيفتد، بازار محصولات كشاورزي پتانسيل بالايي دارد و حجم توليدات بالاست، اما در دوره پيش از ادغام بورس كالا تلقي مي‌شد كه بورس پاسخ مثبتي از نظر عملكرد به نيازها و وظايفش ندارد.
 
وي تصريح كرد: متاسفانه بورس كالا هم حمايت لازم را از كارگزاران اين بخش نكرد، در حاليكه بايد استانداردي براي همه كارگزاري‌ها ايجاد كرده و آنها را رتبه‌بندي كنند و در آن ويژگي‌ شركت‌هاي كارگزاري اعم از ميزان سرمايه، تحصيلات كاركنان و .... مشخص شود. به طوري كه شاهد نوعي تبعيض از سوي شركت و سازمان بورس ميان كارگزاران هستيم و به كارگزاري‌هاي فلزي و كشاورزي با يك ميزان سرمايه، اجازه همسان در بهره‌مندي از معاملات پتروشيمي و حتي آتي داده نمي‌شود.
 
 او افزود: اين در حاليست كه يكي از آرمان‌هاي سازمان بورس و شركت بورس كالا از بين بردن تبعيض‌هاي موجود در بازار است و خود بايد بنيانگذار اين مكتب باشند.
 
عبدالله پور خاطرنشان كرد: مديران سازمان بورس كه براي بازار سرمايه سياستگذاري مي‌كنند، اگر اراده‌اي براي اين امر دارند، چرا جلساتي با حضور وزراي بازرگاني و جهاد كشاورزي و مديرعامل بورس كالا برگزار نمي‌كنند؟ نبايد اين هدايت، حمايت و تقويت بازار سرمايه كالاهاي كشاورزي تنها در حد مكاتبه باشد و بايد پيشنهاد و راهكار ارائه دهند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر