بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

عرضه بنزین قفلی بر پنجره قاچاق سوخت/ دولت در عرضه‌های قبلی شفاف نبود

بازارهای صادراتی تا به امروز در محدوده مشخص و تعیین‌شده‌ای فعالیت نداشته اما با عرضه بنزین می‌توان به دنبال بازارهای ثابت صادراتی در کشورهای همسایه گام برداشت.
کد خبر : ۱۹۴۳۳۲

عرضه بنزین مانعی برای قاچاق / دولت در عرضه‌های قبلی شفاف نبود

علیرضا قدرتی، مدیرعامل کارگزاری آوا نوین در رابطه با عرضه بنزین در بورس انرژی به بورس نیوز گفت: در اتفاق جدید و مثبت رخ‌داده می‌توان به افزایش تولید نسبت به مصرف طی سال‌های اخیر اشاره داشت که سرآغاز خوبی برای گسترش بورس انرژی خواهد بود.

وی در ادامه افزود: بورس انرژی در حوزه بازار سرمایه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و عرضه بنزین با شرایط موجود می‌تواند تجربه تقریباً ناموفق عرضه نفت خام را جبران کند و مشتقات نفتی می‌تواند جایگزینی برای عرضه نفت خام در بورس انرژی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه به تأثیر عرضه بنزین بر اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: طی سال‌های اخیر عرضه محصولات نفتی و پالایشی و صادرات کالا تنها بر عهده دولت بوده اما شفافیتی که مدنظر جامعه و اقتصاد بوده وجود نداشته است.

قدرتی تاکید کرد: عرضه بنزین را می‌توان نخستین گام از برقراری شفافیت در این حوزه دانست که بخش‌خصوصی و سایر بخش‌های توانمند به صادرات قانونی و مشخص این محصولات اقدام کنند.

وی افزود: از سوی دیگر مهم‌ترین نکته در انجام این امر، جلوگیری از قاچاق است؛ صادرات قانونی بنزین اگر درست مدیریت شود می‌تواند بخشی از قاچاق‌های صورت گرفته به خارج از کشور را جبران کرده و سازوکارهای قانونی و شفاف برای صادرات ایجاد کند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تصریح کرد: بازارهای صادراتی کشور تا به امروز در محدوده مشخص و تعیین‌شده‌ای فعالیت نداشته و با عرضه بنزین می‌توانیم به دنبال بازارهای ثابت صادراتی در کشورهای همسایه باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر