بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
نگاهی اجمالی به این شیشه ساز؛

زنجیره «کرازی» تکمیل می شود

یکی از عوامل تاثیرگذار در رشد سودآوری «کرازی» در سال مالی ۱۳۹۷ و همچنین سال مالی جاری را می‌توان عدم رشد متناسب نرخ مواد اولیه با نرخ‌های فروش دانست.
کد خبر : ۱۹۴۴۳۶
نگاهی اجمالی به شرکت کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی:

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت (سهامی عام) کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی در تاریخ ۱۳۶۳/۰۴/۲۱  تأسیس و تحت شماره ۵۴۱۸۳ مورخ ۱۳۶۳/۰۸/۱۶ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. شخصیت حقوقی شرکت از سهامی خاص به استناد آگهی روزنامه رسمی مورخ ۳۰/۰۶/۱۳۸۳ به شرکت سهامی عام تبدیل شده است.

شرکت (سهامی عام) کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی در راستای تکمیل فعالیت و زنجیره ارزش خود، اقدام به سرمایه گذاری ۵۲ درصدی و ۴۵ درصدی به ترتیب در دو شرکت تولیدی شیشه بسته‌بندی تاکستان و بهین پویان صنعت به شرح ذیل کرد:

شرکت سهامی خاص تولیدی شیشه بسته‌بندی تاکستان در تاریخ ۲ تیر ماه ۱۳۷۵ تحت شماره ۳۶۸ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی قزوین با هدف بالا بردن ظرفیت تولید و پاسخگویی به درخواست‌های داخلی و خارجی و تهیه و تولید و توزیع انواع شیشه‌های دارویی، بهداشتی، آزمایشگاهی و صنعتی به ثبت رسید.

مکان شرکت: تاکستان تاریخ بهره برداری: سال ۱۳۶۳
ظرفیت‌های اسمی و عملی شرکت:
نگاهی اجمالی به شرکت کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی:

در ادامه به بررسی برخی از تاثیرگذارترین عوامل سودآوری شرکت می‌پردازیم:

قیمت و مقادیر فروش محصولات:

شاید مهمترین سیاست تولیدی شرکت در دو سال اخیر را بتوان افزایش تولید بطری‌های غیردارویی و بسته بندی دانست که این اتفاق از دو جنبه تصمیمی بااهمیت برای شرکت بوده است:

 ۱ – کاهش ریسک نقدینگی به واسطه شرایط نامطلوب برخی از داروسازان به عنوان اصلی‌ترین مشتری شرکت و ۲- استفاده از ظرفیت تولید و افزایش مقادیر فروش محصولات تولیدی شرکت 

بطری‌های دارویی قهوه‌ای داخلی و صادراتی حدود ۷۰ درصد از مجموع کل مقادیر محصولات فروخته شده شرکت را به خود اختصاص داده و ۳۰ درصد مابقی محصولات فروخته شده شرکت مربوط به بطری‌های بسته بندی است. نگاهی به جدول ذیل و افزایش سهم بطری‌های بسته بندی و غیر دارویی را در سال مالی ۱۳۹۷ در مقایسه با سال مالی ۱۳۹۸ خالی از لطف نیست.

نگاهی اجمالی به شرکت کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی:
مازاد بر افزایش چشمگیر تولید در سال مالی ۱۳۹۷ و همچنین سال مالی جاری، افزایش نرخ‌های فروش داخلی و صادراتی با توجه به رشد محسوس نرخ تورم داخلی و نیز نرخ ارز، از دیگر نکات با اهمیت درآمد‌ها به ویژه در سال مالی جاری است.

در جدول ذیل تفاوت معنادار درآمد‌های این شرکت را در عملکرد ۴ ماهه ابتدایی سال ملاحظه می‌شود:
نگاهی اجمالی به شرکت کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی:

نرخ مواد اولیه مصرفی:

شیشه خرده با ۴۳ درصد و کربنات کلسیم با حدود ۳۵ درصد به عنوان اصلی‌ترین مواد اولیه عمده مصرفی شرکت بوده که تمام مواد اولیه مصرفی این شرکت از شرکت‌های داخلی تامین می‌شود. همچنین در حدود ۴۲ درصد از بهای تمام شده کالای فروش رفته مربوط به مواد اولیه است.

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در رشد سودآوری شرکت در سال مالی ۱۳۹۷ و همچنین سال مالی جاری را می‌توان عدم رشد متناسب نرخ مواد اولیه با نرخ‌های فروش دانست که این موضوع منجر به رشد حاشیه سود ناخالص شرکت نیز شد. 

 هزینه‌های سربار:

استهلاک و مواد غیرمستقیم مصرفی بیشترین هزینه‌های سربار را تشکیل می‌دهند. در حدود ۴۲ درصد از کل بهای تمام شده شرکت مربوط به هزینه‌های سربار می‌باشد که در حدود ۴۳ درصد این هزینه‌ها را هزینه استهلاک تشکیل می‌دهد.

میزان تسهیلات و هزینه‌های مالی شرکت:

در حدود ۵۲۵ میلیارد ریال کل تسهیلات اخذ شده شرکت تا پایان سه ماهه نخست سال مالی جاری بوده که ۴۳۶ میلیارد ریال از آن مربوط به تسهیلات کوتاه مدت بوده که نسبت به سال مالی ۹۶، ۱۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد. 

همچنین تا پایان سال مالی ۱۳۹۷، مانده تسهیلات ارزی شرکت در حدود ۲.۷۹۸.۷۴۱ یورو و ۳۲.۱۱۷ یورو بابت هزینه بهره تحقق یافته از محل صندوق توسعه ملی بابت انجام طرح توسعه بوده که این موضوع نشان‌دهنده تسویه بیش از ۱.۷۳۲.۶۰۰ یورو از این تسهیلات در این سال است.

 سایر درآمد‌ها و هزینه‌های غیرعملیاتی: 

درآمد‌های سرمایه‌گذاری یکی از آیتم‌های صورت‌های مالی شرکت به حساب می‌آید که بخش اعظمی از آن مربوط به درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های زیر مجموعه شرکت است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر